Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC LPG 2013

Nejzákladnější výbava s pohonem na LPG? Pokud víte, co chcete a co máte čekat, může dávat jasný (ekonomicky motivovaný) smysl.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.8

RADOSTI
Spotřeba, dojezd

STAROSTI
Kombinace plynu pouze s pohonem předních kol

Nejprve nutná „omáčka,“ abychom se mohli dostat k podstatě věci a tou je LPG. Tak tedy úvodem musím zmínit to, že pro Outlander mám slabost. Tu jsem si vypěstoval u předchozí generace a potvrdil si ji faceliftem, který propůjčil přední části auta masku ve stylu Lanceru, a ve správné barvě se mi opravdu moc líbil.


A nejen to, měl jsem rád auto jako takové pro jeho schopnosti a chytré detaily. Tím narážím například na dvoudílné páté dveře, které kromě klasického horního dílu pohybujícímu se nahoru také nabízely dolní díl s vysokou nosností, na který se dalo třeba v zimě na horách pohodlně posadit. Tento prvek Outlander třetí generace (tedy ten, se kterým mám tu čest nyní), nemá.

Využiji toho, že jsem se tímto oslím můstkem přenesl k testovanému autu a zmíním další věc, kterou nemá, a tou je pohon všech kol. Máme před sebou základní výbavu Intense 2WD a ta disponuje pouze pohonem předních kol. Chápu, že SUV – předokolka je nutným prodejním artiklem, vždyť třeba Honda připravila své „základní“ CR-V s pohonem předních kol právě proto, že si to trh žádal a bylo by bláhové čekat, že u jiných značek nevyužijí poptávku. Mně osobně pohon všech kol u Outlanderu chybí, když vím, jak dobře čtyřkolka funguje a kam až se s ní auto bez nějakých drsně offroadových ambicí dostane.

Nicméně „základ“ neznamená, že by SUV bylo holé jako Fantomasova hlava, naopak, je tady například dvouzónová automatická klimatizace, sedm airbagů, tempomat s ovládáním na volantu, bluetooth handsfree včetně hlasového ovládání a ovládání na volantu. Máme zde elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka a výškově a podélně nastavitelný volant. Plus bezpečnostní systémy, parkovací senzory, není toho málo.

A hlavně je zde LPG, tedy vestavba systému na spalování zkapalnělého ropného plynu a smysl je jasný – delší dojezd a nižší spotřeba. Když se podíváme na čísla, tak tady máme třiašedesátilitrovou nádrž na benzín a šedesátilitrovou nádrž na plyn. S tou se dojezd prodlouží až o 650 kilometrů na výsledných 1400 kilometrů a to je slušná porce. Investice do přestavby je 33 900 Kč a podle propočtů by se měla vyplatit po nájezdu třiceti, čtyřiceti tisíc kilometrů.

Úsporný motor, obrovský kufr a slušná výbava. Víc k životu (možná) nepotřeujete.

Jak Outlander na plyn jede? Stejně jako na benzín. Já jsem neregistroval, kdy docházelo (po zahřátí) k přepnutí z benzínového pohonu na LPG, a neregistroval jsem nijak zásadně rozdíly ve kvalitě jízdy. Možná bych řekl, že na plyn mělo auto menší chuť k jízdě do ostřejšího kopce, bylo třeba ho více vytáčet, v jednu chvíli jsem musel na běžné okresce bez nějakého zvláštního zatížení (kufr s kapacitou 667 litrů jsem měl prázdný) podřadit až na dvojku, ale hovořím o subjektivním pocitu, který mohl vyvolat plyn, ale také nijak drtivý točivý moment 195 Nm.

Mluvím o rychlostních stupních, a tak vzpomenu manuální pětikvalt. Rychlosti měl poskládané tak akorát, pětka mi k uvolněnému jízdnímu projevu stačila, šestku jsem vzhledem k charakteru auta až tak moc nepostrádal, Outlander nebyl nijak horlivý do tempa.

Verdikt
Začnu tím, že znovu zopakuji, že Outlander si mi líbí, mám rad komplexnost ,se kterou nabízí poměrně slušné jízdní vlastnosti, velkou kabinu, velký zavazadlový prostor, schopnost jízdy terénem… a tak nutně musím dojít k výroku, že jako předokolka není mým ideálním šálkem kávy. Nechci řešit skutečnost, že do některých míst typu podzemních garáží mají auta s pohonem na LPG zakázán vjezd – u rodinného auta to může být hendikep, já musel pečlivě plánovat rodinné nákupy a cesty, abych se vjezdu do některých parkovacích zón vyhnul. A prohlásím, že u auta, které má nájezd hodně přes tisíc kilometrů bych měl rád pohon všech kol.

Cesta v létě k moři je jedna věc, ale v zimě do Alp na lyže věc druhá. Mám pocit, že pokud bych stál v kopci, na sněhu, kde bych na přední kola posílal maximum hnací síly (zatímco nad druhou nápravou měl téměř sedm set litrů zavazadel plus cestující), měl bych potíže s výjezdem. Ale to jsem vzhledem k suchému počasí v době testu nemohl ověřit a může jít tedy o nepravdivou spekulaci a domněnku.

Tuším, že výhradní kombinace předokolky a LPG vychází z toho, že se systém LPG vejde do útrob vozu právě díky absenci zadní hnané nápravy. Já osobně bych tedy asi musel nutně oželet zajímavou alternativu s pohonem na LPG a vsadil bych na naftový čtyřválec 2,2 DI-D a pohon všech kol. Nicméně pro řidiče, kteří nepotřebují čtyřkolku a naopak hledají co nejekonomičtější alternativu, mohu Outlander 2.0 MIVEC LPG s klidným svědomím doporučit.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Zdvihový objem (cm3)1998
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110/150 v 6000
Točivý moment (Nm)195 v 4100 - 4200
0-100 km/h (s)10,6
Nejvyšší rychlost (km/h)190
Spotřeba paliva (l/100 km)6,8
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4655
Šířka (mm)1800
Výška (mm)1680
Rozvor náprav (mm)2670
Provozní hmotnost (kg)1455
Zavazadlový prostor (l)667
Ceny
Základní cena modelu605 500 Kč
Cena testovaného vozu638 900 Kč
2.12.2013 10:20| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist