Mitsubishi Lancer Evo X: konečně oficiálně!

Přečtěte si podrobné technické představení auta, které je předčasnou odpovědí na očekávané nové Subaru Impreza WRX STi.

Japonská automobilka v noci na pondělí zveřejnila podrobné technické informace o nejnovější generaci zázraku Lancer Evolution, kterému nadšenci po celém světě důvěrně přezdívají Evo.

MOTOR A PŘEVODOVKA
Legendární motor 4G63 byl nahrazen novou, o 12 kg lehčí celohliníkovou jednotkou 4B11. Opět jde o řadový čtyřválec DOHC se šestnácti ventily, přeplňovaný turbodmychadlem. Zdvihový objem 2,0 l mu stačí k odevzdání výkonu 220 kW (300 koní) a masivního točivého točivého momentu 420 Nm.

Již dříve vyšlo najevo, že nové Evo bude k mání s dvouspojkovou převodovkou, již Mitsubishi nazývá Twin Clutch SST. Liché a sudé převodové stupně jsou na oddělených vstupních hřídelích, vybavených vlastní spojkou. Stejně jako u podobně koncipovaného systému DSG, používaného koncernem Volkswagen, má i zde řidič možnost volby mezi plně automatickým a ručním řazením, realizovaným hořčíkovými páčkami na volantu..

Mitsubishi Lancer fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mitsubishi Lancer fotogalerie

Rychlost změny převodu závisí na tom, zda jste zvolili režim Normal, Sport nebo Super Sport. Automobilka bohužel zatím nespecifikovala, jaké jsou mezi nimi rozdíly.

Pro ty, kdo měli možnost svézt se s některou z minulých generací, je přítomnost Twin Clutch SST dost možná špatnou zprávou – Lancer Evo VIII měl jednu z nejlepších ručně řazených převodovek všech dob a ovládací prvky byly perfektně uzpůsobené pro dokonalé meziplyny.

Mitsubishi naštěstí nabídne i manuál – a opět pětistupňový! Zdá se, že kritika šestistupňové převodovky z Lanceru Evo IX nezůstala nevyslyšena.

KAROSERIE A PODVOZEK

Nové Evo má delší rozvor a širší rozchod než předchozí generace. Ale nebojte, to z něj ještě nedělá neohrabaný autobus. Díky nižšímu uložení motoru, kratšímu přednímu převisu, použití hliníku na některých místech karoserie a přesunutí baterie do kufru má auto nižší těžiště a lepší rozložení hmotnosti než předchozí model.

Osmnáctipalcová kola Enkei jsou opět zavěšena vzpěrami MacPherson vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu. Vinuté pružiny a jednoplášťové tlumiče značky Bilstein jsou totožné s těmi, které Mitsubishi nabízelo v rámci sportovního paketu pro Evo IX MR. (U nás se neprodávalo.) Větrané brzdy opět dodalo Brembo.

Určovacím znakem Lanceru Evo v posledních několika generacích byl ale pohon všech čtyř kol s aktivním zadním diferenciálem, který mu dával neopakovatelné chování na silnici. Také nová generace používá armádu elektronických systémů, které vás dopraví do cíle rychlostní zkoušky – pardon, na nákup – ještě surrealističtějším tempem.

Pod sdružujícím označením S-AWC se skrývá mikroprocesor, který řídí spolupráci následujících prvků:

Aktivní mezinápravový diferenciál ACD

Elektronicky řízená vícelamelová spojka umí plynule přerozdělovat výkon mezi přední a zadní nápravou.

Aktivní zadní diferenciál AYC
Na základě informací ze senzorů stáčivé rychlosti (neboli toho, jak velkým smykem jedete) upravuje AYC distribuci točivého momentu mezi levým a pravým zadním kolem. V praxi jeho přítomnost nejvíce oceníte na výjezdech ze zatáček, kdy můžete dát plný plyn a opustit oblouk efektním powerslidem.

Sportovní ABS

Prostě ABS – nezmiňovali bychom ho, kdybychom z předchozích generací nevěděli, jak geniálně umí Mitsubishi protiblokovací systém nakalibrovat.

Stabilizační systém ASC
Tohle je pro Evo novinka a máme trochu obavu, jestli neublíží jeho divoké povaze. Kdybyste náhodou nevěděli, stabilizační systém reaguje na potenciálně nebezpečné situace snížením výkonu motoru a přibrzďováním jednotlivých kol.

SILNIČNÍ I ZÁVODNÍ VERZE

Standardní silniční verze se bude jmenovat Mitsubishi Lancer Evo X GSR. Kromě výše zmíněného hardwaru vám do ní mohou namontovat ještě harddiskovou navigaci, audio systém o výkonu 650 W (zvuk Eva nikdy nebyl nic moc) a bezklíčové otevírání. Sedadla Recaro a volant skutečně sportovních rozměrů bude v základu.

Mimo to automobilka nabídne rovněž verzi RS, určenou jako základ pro přestavby na závodní auta. Stejně tomu bylo již u odcházející generace.

Mitsubishi chce měsíčně prodat čtyři tisíce kusů Lanceru Evo X, zatím pouze v Japonsku. Všechny informace v tomto článku se tedy vztahují na japonský trh. Troufáme si nicméně předpokládat, že verze homologovaná pro Evropu se nebude v ničem zásadním lišit.

autoweb.cz

1.10.2007 10:02

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist