Mitsubishi Lancer (2003 – 2008)

Předposlední generace modelu Lancer patří mezi cenově velice lákavé ojetiny. Navíc zaujme spolehlivou technikou.

RADOSTI
Neláká zloděje ani závistivce, spolehlivá technika, dostatek místa pro posádku, komfort odpružení, příznivé ceny ojetin.

STAROSTI
Nevýrazný design, chatrněji působící interiér, slabší antikorozní ochrana, pouze benzinové motory, levněji působící plasty v interiéru, malý zavazadelník kombi, poměrně vysoké náklady na servis v 90 000 km, menší počet ojetin na trhu – zejména ve verzi sedan.

Tentokrát se budeme zabývat předposlední generací Mitsubishi Lancer v běžné velkosériové podobě, tedy s karoserií sedan či kombi. Ne však sportovním modelem EVO, který je zcela odlišný od potkávacího světlometu až ke koncovce výfuku. To je zkrátka úplně jiná písnička.

Lancer vyjel ve své předposlední řadě v roce 2003 a ve výrobě se udržel do roku 2008, kdy vůz se zaoblenou karoserií vystřídala poslední generace sázející naopak na ostře řezané linky a agresivnější design. Oblé tvary Lanceru z roku 2003 působí poněkud usedle a z vozu dělají takovou šedou myš. Má to však i své výhody, například nedráždí nenechavce.

Navíc nevýrazný design bude i minimálně jedním z důvodů, proč nejde o žádaný model (dalším je třeba absence naftového motoru v nabídce), a tak jeho cena klesá rychleji. Pro praktičtěji smýšlející zájemce o ojetinu je to dobrá zpráva.


Interiér vozu vás přivítá poměrně jednoduchou palubní deskou, k jejímž plastům lze mít určité výhrady, na druhou stranu jako celek nepůsobí špatně. Přístrojový štít ukrývá klasické kulaté budíky, v nichž najdete všechny potřebné údaje, volant má slabší věnec, ale toho si řada řidičů ani nevšimne.

Sedadla jsou pohodlná a místa pro posádku nabízí vůz dostatek. Těsno není ani vzadu, avšak se zavazadelníkem nemusí být každý spokojen. Sedan jej má o objemu 430 litrů, což je dostačující. Jen škoda jednoduchého zavěšení víka – panty při zavírání zasahují do prostoru pro zavazadla a tak je třeba nechat po stranách trochu místa.

Lancer kombi nabízí zavazadlový prostor jen o objemu 344 litrů, což je mezi kombíky nižší střední třídy opravdu mizerná hodnota. Zavazadelník má sice širší než Škoda Octavia Combi první generace, avšak hodně mělký, což se projevuje na jeho kapacitě zásadním způsobem. Důvodem je dvojité dno zavazadelníku, pod nímž se nacházejí přihrádky na různé drobnosti a povinnou výbavu (ty v sedanu zcela chybí). Teprve pod nimi najdete plnohodnotné rezervní kolo stejně jako u sedanu.

Výhodou kombíku je možnost naložit jej až po střechu, čímž se kapacita nákladového prostoru citelně navýší. Samozřejmě lze sklopit i zadní sedadla a přepravní prostor rozšířit tímto způsobem (to jde i u sedanu, ale průchodu ze zavazadelníku je z důvodu výztuh karoserie menší). Pak ale nevznikne zcela rovná ložná plocha.

Za volantem Lanceru se bude cítit dobře snad každý. Podvozek ochotně tlumí nerovnosti, současně ale zajistí i dobré chování vozu v zatáčkách. Svým naladěním ale odpovídá více rodinným potřebám, než požadavkům mladého střelce natěšeného na klikaté okresky. To ale není výtka, spíše naopak.

Pod kapotu vozu se dostala trojice zážehových motorů. Základní třináctistovka o výkonu 60 kW se ale na trhu často neobjevuje, spíše narazíte na silnější agregáty. Dobrou volbou je hned ten výkonově následující, tedy motor o objemu 1,6 litru a výkonu 72 kW (montoval se i se čtyřstupňovou automatickou převodovkou). Dvoulitr pak nabídne velice pěkných 99 kW.

„Automobil vyjel s manuální převodovkou nebo s klasickým čtyřstupňovým automatem. Z dnešního pohledu sice nejde o výkřik techniky, ale na druhou stranu se jedná o spolehlivé řešení samočinného řazení, což jistě zájemce o ojetý vůz ocení,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

U vozidla je však třeba ohlídat servisní interval pro výměnu oleje v automatické převodovce, kde je ho přes sedm litrů. Výměna je výrobcem doporučena každých 90 000 kilometrů a určitě jí není dobré vynechat, i když nejde zrovna o nejlevnější zákrok (cca 6000 Kč v autorizovaném servisu). Pro životnost automatu je to zásadní.

Pozornost věnujte i rozvodům a datu jejich poslední výměny. Třeba šestnáctistovka má předepsanou výměnu rozvodů v 90 000 km, což u vozu s automatem už pěkně navýší výdaje na servis. Rozvody zde sice nejsou přímo s vodní pumpou, pro jejich výměnu je ale třeba sundat i dva držkové řemeny pomocných agregátů, které se mění také – jeden z nich pohání vodní pumpu, takže se ani výměně pumpy nevyhnete (v druhovýrobě vše potřebné pořídíte za 4500 Kč, zdroj: www.kvalitnidily.cz). Proto si zejména u vozidel se samočinným řazením servisní intervaly dobře ohlídejte, ať se pořízení ojetiny zbytečně neprodražuje (případně máte argument pro jednání o snížení ceny).

Mitsubishi Lancer se těší dobrému jménu díky své spolehlivosti, přesto se mu samozřejmě některé potíže nevyhnou. „Někdy se lze setkat s vůlemi na přední nápravě, i když z hlediska odolnosti si nestojí vůbec špatně. Nekvalitní silnice si zkrátka vybírají svou daň,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Občas se objeví také vůz s povrzávající řemenicí.

„Výjimkou není koroze lemů zadních blatníků, u kombi pozor i na stav dveří zavazadelníku, které představují další rizikové místo,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO. Dobře prověřte také veškerou elektrickou výbavu, obehranou písničkou je nerovnoměrný účinek parkovací brzdy. Před koupí ale prověřte i stav brzdových kotoučů, nezřídka jsou zralé leda tak na výměnu.

Ve zpětném zrcátku
2003 – uvedení vozu s karoserií sedan a kombi (v Austrálii již v roce 2002, v USA v roce 2001 a v Japonsku ještě o rok dříve), pro Evropu zážehové motory 1.3 16V/60 kW, 1.6 16V/72 kW a 2.0 16V/99 kW, k dispozici manuální řazení a čtyřstupňová automatická převodovka.
2008 – nahrazení vozu novu generací.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP Mitsubishi Lancer předposlední generace nikdy neabsolvovalo, takže nelze jeho bezpečnost z hlediska nezávislé nárazové zkoušky posoudit.

19.4.2017 6:32| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist