Mitsubishi Lancer 1.8 Mivec CVT

Není to ostré Evo, nemá pohon všech kol, ani zběsilý turbomotor. Stojí vůbec za něco?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na úvod

Pokud máte úspěšnějšího sourozence, budete to chápat. Tohle auto je ve stejné pozici, jako jeden z jeho přímých soupeřů – Subaru Impreza. Jakmile se totiž řekne Impreza nebo Lancer, většině příznivců motorismu okamžitě naskočí Impreza WRX STI a Lancer Evolution X, tedy drsná rallye auta, která jen čirou náhodou smí i do běžného provozu.

Jenže Lancer i Impreza se pochopitelně vyrábějí i ve slabších motorizacích a ty jsou pak pochopitelně poněkud přehlížené. Mitsubishi nabízí kromě ostrého přeplňovaného motoru ještě další tři pohonné jednotky: dvoulitrový turbodiesel z produkce Volkswagenu (brzo ho nahradí nová osmnáctistovka vyvinutá přímo v Mitsubishi) a atmosférické benzínové čtyřválce o objemech 1,5 a 1,8 litru.

Nejžhavější novinkou je pětidveřový model Lancer Sportback, od kterého firma čeká výrazné navýšení prodejních čísel (ovšem pozor, ten s benzínovou patnáctistovkou nebude), nicméně my jsme se tentokrát pro test spokojili se sedanem. Upřímně řečeno, designově se nám zdá výrazně vyváženější, záď Sportbacku i při pohledu „naživo“ zrovna nejsportovněji nepůsobí, spíš je trochu příliš oplácaná.Technika

Po vzhledové stránce nemáme Lanceru příliš co vytknout. Jeho rysy jsou ostře řezané a velmi výrazné, ale nejsou příliš arogantní, ani přehnané. Důležitý je příplatkový sportovní paket, který přidá pěkné prahy a decentní spoilery a pomůže vzhled auta docela výrazně zvednout. Při důkladnějším pohledu sice zjistíte, že celkové proporce nejsou úplně nejvyváženější, ale charismatické rysy přídě od toho zdárně odvádějí pozornost.

Na rozdíl od Imprezy, která má i u nejslabších motorových verzí pořád symetrický pohon všech kol, jsou slabší Lancery běžné předokolky. Motor o objemu 1,8 litru má výkon 105 kW/143 koní a točivý moment 178 Nm. Zejména toho točivého momentu ale na 1350 kg těžké auto není zrovna nejvíc.

Podvozek spoléhá na moderní techniku – vzadu najdete nezávislé víceprvkové zavěšení, vpředu modifikovanou nápravu MacPherson. U slabší patnáctistovky máte kromě manuální převodovky k dispozici klasický automat, tenhle větší motor ale Mitsubishi nabízí buď s manuálem, nebo s převodovkou CVT s plynule měnitelným převodem, jinak též s variátorem.Na silnici

Dobře odladěný podvozek dělá z Lanceru celkem zábavného společníka do zatáček. Chová se dospěle, nemá sklony k chuligánským skopičinám. Když v rychle najeté zatáčce uberete plyn, zadek mírným a nezákeřným způsobem utáhne vaší stopu. Focus je sice ještě o chloupek podvozkově lepší, ale Lancer je pořád ještě více než dostatečný. Asi největším problémem pro běžné každodenní ježdění je nepříliš podařené odtlumení – na rozbitějších silnicích jízdní komfort prudce klesá.

Řízení si také zaslouží pochvalu, je přesné a cítíte v něm i nějaké informace, což už dnes nebývá pravidlem. Trocha z magie ostrého Lanceru EVO se do slabších verzí přece jen profiltrovala, i když o neuvěřitelné trakci pohonu všech kol, kombinovaného s aktivními diferenciály si tahle předokolka může nechat jenom zdát.

Motor by možná měl i dost síly na zábavnější jízdu, jenže to bychom nesměli testovat model s převodovkou CVT. Bohužel se mi nepodařilo pochopit, z jakého důvodu jí vlastně Mitsubishi nabízí, zda je to z nouze, protože automat slabší patnáctistovky by větší motor nesnesl, nebo jestli to někomu přišlo jako opravdu dobrý nápad.

Protože mě ne. Zaprvé je tu zvuk. Možná je to jen můj problém, ale aby auto – a ještě ke všemu takhle dobře a sportovně vyhlížející – znělo při rozjezdu jako přerostlý mutující skútr, to je na mě trochu moc. Motor není nijak dokonale odhlučněn, slyšíte ho docela zřetelně a slyší ho i kolemjdoucí, kteří si o vás při každém rozjezdu pomyslí, že jste úplné řidičské poleno a neustále ničíte spojku.

Pádla pod volantem vypadají jako příslib vzrušujícího zrychlování a akční jízdy. Najdete je v autě i přesto, že převodovka nemá žádné pevné stupně a převodový poměr dokáže měnit naprosto plynule. Žádné sportovní zážitky se ale bohužel nekonají, spíš naopak. Převodovka jako kdyby sebrala motoru alespoň třetinu výkonu – Lancer je s ní líný a na jakoukoli dravější jízdu raději rychle zapomeňte. S ručním řazením je to sice o něco lepší, ale ne nadlouho.

Kromě toho má převodovka výrazně negativní vliv na spotřebu. Abych se s osmnáctistovkou prakticky nedostal pod jedenáct litrů, to už se mi dlouho nestalo. Možná bych byl ochoten nad tím přivřít oči, kdyby tomu odpovídala dynamika vozu, ale tady je to přesně naopak. Auto nejede, na razantnější pobídnutí plynovým pedálem reaguje spíš nepříjemným hlukem, než akcelerací a ještě k tomu žere. A přitom stačí jediné – neobjednávat si převodovku CVT. Vyhnete se většině zmíněných neduhů a ještě ušetříte 40 tisíc.Prostor a výbava

Na Lanceru mě baví, že zvenčí nevypadá zavalitě, jako spousta dnešních aut. Přitom má ale uvnitř až překvapivé množství prostoru. Ať se posadím na kterékoli místo, prostoru mám kolem sebe víc, než například v Golfu, nebo Focusu. Volant sice postrádá teleskopické nastavení a výškové nastavování sedadla řidiče jde po celkem velkých zubech, ale přesto se mi nějak podařilo najít poměrně pohodlnou řidičskou polohu.

V prostoru má sice Lancer nad evropskou konkurencí trochu navrch, ztrácí ovšem v kvalitě materiálů. Ani desing palubní desky není zrovna nejmodernější, ale dá se to snést – pokud do něj nepřesedáte přímo z moderních evropských konkurentů.

Výbava je slušná, zejména mě překvapila nadprůměrně výkonná audioaparatura Rockford Fosgate se subwooferem v kufru, která dokáže natropit skutečně pořádný kravál. K dispozici máte klimatizaci, centrální zamykání i ostatní nezbytnosti, nevzpomněl jsem si na žádnou zásadní věc, kterou bych si toužil přiobjednat.Verdikt

Odhlédněme teď od převodovky s variátorem – ta mi dokáže celé auto zprotivit tak důkladně, že bych ho prostě rovnou zavrhnul. Naštěstí si jí nemusíte kupovat a s manuální převodovkou má Lancer nezpochybnitelné kouzlo. Jistě, není dokonalý, ale jeho chyby jsou víceméně zanedbatelné, snad jen ta kvalita a design interiéru by si zasloužily trochu pozornosti. Pokud vám ale záleží na tom, jak auto komunikuje s řidičem, tohle Mitsubishi na tom vůbec není zle – ne tak dobře jako třeba Focus, ale rozhodně ne špatně.

S výbavou Intense, kterou jsme měli v testu a bez převodovky CVT vyjde Lancer na 569 900 Kč a i s několika příplatky se pořád ještě vejdete pod šest set tisíc a to je slušný argument.

Honza Koubek

20.10.2008 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist