Mitsubishi L200 Expedition: S bydlením na střeše

Smysl auta je zřejmý a jasný, máme tady auto, které projede téměř jakýkoli myslitelný terén. A navíc, ať už dojedete kamkoli, vám nabídne docela komfortní ubytování.

Představovat vám Mitsubshi L200 by bylo nošením dříví do lesa, novou generaci tohoto proslulého pick-upu jsme testovali už několikrát, včetně premiéry v portugalském Portu, kam Mitsubishi situovalo evropskou premiéru. Víme snad všechno, tedy o tomto voze, o této modelové generaci, přesto je ale před námi poměrně velký kus práce a smést záležitost ze stolu s odkazem na předchozí testy by bylo chybné a nedostatečné.

L200, o kterém je řeč, je – jak je patrné z fotek – unikátní. Jedná se o L200 Expedition, speciálně upravený vůz, o kterém české zastoupení značky říká: „cílem tohoto projektu je nabídnout prezentaci značky a obou vozů formou zážitků a zkušeností, tedy natolik odlišným způsobem, že svou unikátností bude divácky velmi atraktivní nejen pro potenciálního zákazníka, ale i běžného fanouška, který se zajímá o auta, volný čas a možné propojení obojího zmíněného.“ Jakkoli může znít předchozí oficiální popis trochu krkolomně, tak ve chvíli, kdy už jen stojíte přímo vedle auta, budete nadšeni. Vypadá atraktivně, líbivě a nebojím se říct, že i pohledem toho, kdo jinak terénní auta třeba nemiluje.

V čem je toto L200 jiné než vozy běžné nabídky? Nejprve k vnějšímu vzhledu – je to Mitsubishi L200 tak, jak ho znáte, ovšem navíc dostalo na střechu expediční stan, vpředu a vzadu kotvení pro naviják, hardtop na korbu, k tomu další šik detaily a navíc kabát z výrazného polepu. Nadšenci do čísel si mohou zopakovat, že na délku měří L200 5285 cm, šířka že je 1815 cm a na výšku má Mitsubishi L200 1775 cm, nicméně tady je to na výšku ještě trochu navíc, díky stanu. Rozměry nákladového prostoru? Délka je 1520 cm a šířka 1470 cm.

Uvnitř vozu je to, až na pár detailů souvisejících s pohonem všech kol a výbavou, také klasika. A klasická je i jízda na silnici. Je to pick-up s naftovým motorem, čímž je definována charakteristika jízdy, nicméně ani se stanem na střeše jsem nebyl nejpomalejší na silnici, a ehm, ani na dálnici. Ovladatelnost? Je třeba si najíždět do zatáček, na terénních pneumatikách to trochu drncá, respektive na rovném asfaltu je znát, že jedete ne po hladkých gumách, ale po výrazném terénním vzorku. Ovšem vjedete-li na typicky českou, rozbitou okresku, ty samé pneumatiky nerovnosti vyžehlí. V průměru slušný komfort a konstantní rychlost bez ohledu na to, jak moc je silnice rozbitá.

V terénu pak L200 exceluje. Základem pohonu je zadokolka, pokud opustíte asfalt, tak lze přepnout na pohon všech kol, a pak vyjedete většinu toho, kam se jen tak odvážíte. S pohonem všech kol lze dál pracovat, je tady na zakázku montovaná uzávěrka diferenciálu, ale to už se bavíme o tom, že brodíte bahnem, šplháte do skal a podobně. Já z podstaty věci vyjel do lesa, na louku, na pole, a nic, Mitsu se ani nezadýchalo, čtyřkolku jsem zašpéroval jen aby se neřeklo. Neumím si představit, kam bych musel vjet, aby autu došel dech. Motor není příkladem agregátu s nekonečnou zásobou síly, ale funguje dobře, občas je třeba více plynový pedál zašlápnout do podlahy a to je vše. Výkon 181 koní v 3500 otáčkách a točivý moment 430 Nm v 2500 na auto stačí, L200 není a nemá být žádný sprinter, ale poctivý pracant a turbodiesel 2.4DI-D je slušnou partií.

Spotřeba? Tabulkový městský provoz je definován hodnotou 8,8 l/100 km, mimoměstský 6,1 a l/100 km a kombinace vychází, u „naší“ verze s manuální šestistupňovou převodovkou, na 7,1 l/100 km. Reálně jsme jezdil za bratru dvanáct litrů. Za patnáct, když jsem auto dráždil na dálnici, anebo v terénu. Za mne v pořádku.

Výbavou vychází toto L200 ze specifikace Intense, to znamená namátkou sedm airbagů (čelní, boční, hlavové (okenní), vpředu a vzadu, kolenní airbag řidiče. Pohon všech kol Super Select II s elektronickou volbou režimů. Systém varování před opuštěním jízdního pruhu. Automatickou klimatizace s protipylovým filtrem. Výškově a podélně nastavitelný, kůží obšitý čtyř ramenný volant a kůží obšitou hlavici řadicí páky. V k navigaci – u zadávání cíle – tlačítka byla, na můj vkus, či spíše prst, malá. Pokud to je záměr a snaha přinutit řidiče zadávat cílovou destinaci v klidu a ne za jízdy, pak to chápu, během jízdy už je to riskantní.

Riskantní není ale jezdit v noci a za tmy, ne s bi-xenonovými hlavními světly s integrovaným LED denním svícením. Jako malá ukázka bohatosti výbavy to stačí, základní cena za Intense pak je 781650 Kč. Toto auto je ale o výbavě, kterou běžně na autě nedostanete. Začneme tím, že vzadu na kryté korbě čeká velká lednice, do které, díky objemu 35 litrů, naložíte jídlo a pití na pár dnů, a kterou lze napájet jak ze sítě vozu, tak také připojit na běžných 230 V.

Na konzole vedle lednice je naviják, ten s trochou cviku, a ideálně s ráčnou v ruce, vyjmete a připevníte buď dopředu anebo dozadu na tažné. Manipulace vyžaduje poměrně dost síly, jeden robustní chlap postačí, ve dvou se potáhne ještě lépe. Ve dvou se bude i lépe pracovat s dálkovým ovládáním systému. K tomu stůl, židle, klasický stan, pokud by bylo zapotřebí rozšířit ubytovací možnosti auta, panel z LED diod pro přisvícení a tím asi základní nadstandardní výbava končí.

I když, zpátky do útrob auta, zapomněl jsem na nezávislé topení. Ještě tady máme stan nahoře na střeše. Ovládá se snadno klikou, má pevné bočnice vyztužené vzpěrami a postel, nebo spíše matrace v něm je příjemně pevná a tuhá. Otvory v plachtových stěnách zajišťují ventilaci, nahoru a dolů se leze po teleskopicky nastavitelném žebříku. Za součást „externího“ vybavení můžete považovat i markýzu kterou lze natáhnout do strany a postavit na pevné nohy.

Pokud tedy mrkneme na nadstandardní vybevení, je zde třeba zmiňovaný naviják WARN M8000, stojí 31660 Kč, Rhino-Rack LED kit 6050 Kč, ARB hliníková skládací židle Sport 1550 Kč, Air Locker uzávěrka diferenciálu 29062 Kč, a tak dále a tak dále. Lednice 35 litrů je za 23619 Kč, upevňovací sada lednice je za 848 Kč. Dále například kryty podvozku za 35332 Kč, hardtop 74197 Kč, střešní nosič 8833 Kč, pneumatiky 31610 Kč, navigace Pioneer AVIC-F980BT 28563 Kč, nezávislé topení Webasto 43170 Kč, zvýšené sání 14207 Kč, celkem 457708 Kč bez montáže u dealera.

Mitsubishi L200 v expediční výbavě jistě není pro každého, pro běžného tuctového uživatele, a dokonce není ani pro běžného a obvyklého zákazníky modelové řady L200. Jde o specifický stroj pro milovníky dobrodružství. Cestování s ním vyžaduje jisté kompromisy, možná v rovině vozu, možná spíše v kontextu nomádského života jako takového – stan na střeše je prostě stan na střeše a ne pokoj v hotelu a terénní pick-up není synonymem ultra pohodlného auta, ale praktického pracanta, ovšem ten, kdo se umí naladit na expediční vlnu, najde v L200 Expedition spolehlivého partnera.

13.9.2017 4:52

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist