Mitsubishi Carisma najelo milion kilometrů

Tohle je celkem opodstatněný důvod ke gratulaci. A také podnět k zamyšlení, jak na tom budou za pár let dnešní auta.

Nejprve si připomeňme model Carisma od automobilky Mitsubishi jako takový. Šlo o první model Mitsubishi Motors vyvinutý speciálně pro Evropu. A také vyráběný v Evropě, v holandském NedCar, bývalé továrně společnosti MMC. Produkce odstartovala v květnu roku 1995 a běžela až do prosince 2003.

Během svého životního cyklu sloužila Carisma svému účelu v zemích jako je Německo, Velká Británie nebo Nizozemí, stala se také významným modelem Mitsubishi pro jižní Evropu, zejména Portugalsko, Řecko nebo Turecko. A také pro východní Evropu, v Rusku svého času představovala šedesát procent podílu prodeje všech modelů Mitsubishi. A u nás měl tento model také úspěch, minimálně jeden člen redakce Autowebu měl tohle auto rád a také si ho pořídil.Za devět let výroby pak sjelo z linky 400 tisíc kusů, třicet procent jako čtyřdveřový sedan, zbytek jako pětidveřový hatchback. Takový, jaký má polský majitel a řidič Jerzy Czaja, čímž se dostáváme k jádru věci. Asi není důležité, čím se v minulosti tento člověk zabýval a že byl výsadkářem 16. výsadkové brigády z Krakova, my se zaměříme na jeho auto, se kterým ujel přes milion kilometrů.

Jak sám majitel říká, tak „čas letí. Všechno to začalo nehodou, při které bylo zničeno mé předchozí auto. Protože se mi líbí japonské vozy, moje další auto musel být Japonec. Nemusel jsem pro něj chodit daleko, moje sousedka v té době prodávala jejich dva roky staré Mitsubishi Carisma, protože její manžel zemřel a ona sama neměla řidičský průkaz. Když jsem se poprvé posadil za volant svého tehdy nového Mitsubishi, tachometr ukazoval méně než 50 000 km. Nastartoval jsem motor a od té doby kilometry začaly naskakovat…“Ve výsledku tedy řidič najel přesně 1 001 112 kilometrů. A to je úctyhodný nájezd. Jak se Jerzy Czaja o své auto staral? No, řekli bychom běžná údržba. „Vyměnil jsem ložiska na všech kolech, zadní příčné rameno nápravy a brzdové kotouče. Stabilizátor jsem od roku 1996 měnil dvakrát. Na jaře minulého roku začala unikat chladicí kapalina, musel jsem vyměnit těsnění a to je vše.“

DOPORUČUJEME: Dlouhodobý test ojetého BMW 3

Dovolme si teď krátké zamyšlení, zda auta, která dnes kupujeme jako nová, za nějakých dvacet let budou ještě stále jezdit a na jejich tachometru budou až sedmiciferné údaje. To není z naší strany žádná konkrétní poznámka na konkrétní značku, spíše jen okomentování dnešní situace, kdy jsou výrobky, včetně aut, považovány za spotřební zboží a vyráběny s cíleně krátkou dobou trvanlivosti. Jak to s trvanlivostí dnešních moderních aut vidíte vy?

Autoweb.cz

13.6.2013 3:03

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist