Mitsubishi Carisma 1995-2004

Tohle auto už jsme tu před nedávnem měli. Že si na žádné Mitsubishi nepamatujete? Vždyť také mluvíme o Volvu S40. Jak to?

Je to jednoduché: aby nemusely platit vysoké clo, vyrábějí japonské automobilky své modely, určené pro evropský trh, přímo na starém kontinentě. Carisma, která spatřila světlo světa v roce 1995, vyjížděla z továrny v Holandsku, kde se vyrábělo právě i Volvo S40. Obě auta mají spoustu společných součástek, společná je podstatná část mechanických dílů a hlavně celý podvozek.

Přestože japonská automobilka se snažila Carismu prosadit jako soupeře pro Vectru, či Mondeo, její rozměry (zejména délka 4475 a rozvor 2550 mm) jí řadí spíš o třídu níž, do kategorie nižší střední třídy. Tam je ovšem svými rozměry na špičce a může soupeřit třeba s první Škodou Octavií. České auto mu však nedává šanci ve velikosti zavazadlového prostoru. Přesto se dá říct, že 430 litrů v kufru Carismy většině lidí bude stačit. Tím spíš, že je v Mitsubishi trochu víc místa na zadních sedadlech.

Mitsubishi Carisma není na našich silnicích (potažmo v nabídkách autobazarů) zrovna obvyklým zjevem. Když už na nějaké narazíte, většinou bude mít jeden ze dvou základních benzínových motorů, 1,6i 16V o výkonu 90 koní (po roce 99 dokonce 100 koní), nebo 1,8i 16V (115 koní). Pokud byste chtěli naftu, Carisma dostala v roce 1996 předokomůrkový turbodiesel 1,9 TD (90 koní) z produkce Renaultu, ale přejeme vám hodně štěstí, protože tyhle diesely jsou u nás velmi vzácné. Bohužel, podobně jako ostré verze 1,8i 16V DOHC, které měly rovných 140 koní.

Po faceliftu v roce 1999 se objevil ještě jeden nafťák a ten už by měl jít sehnat lépe. Má označení DI-D a nejde o nic jiného, než o moderní 1,9 dCi od Renaultu. V tomhle případě už jde samozřejmě o common-rail a k dostání byly dvě výkonové varianty, 102 a 115 koní.

Jeden motor jsme ale zatím vynechali. Záměrně, protože si zaslouží samostatnou zmínku. Má označení 1,8i 16V GDI a používá moderní přímé vstřikování, které zajišťuje živost, dynamiku a nízkou spotřebu. Má to ale háček, potřebuje k tomu velmi kvalitní benzín, což v Čechách bohužel nejde vždy zajistit. Motor méně kvalitní benzín pozná a usazování karbonových reziduí se snaží zabránit spalováním bohatší směsi, což se pochopitelně projeví zvýšenou spotřebou a zároveň klesá pružnost motoru. A jako by to nestačilo, karbon se většinou stejně usazuje a když se pak uvolní, může poškodit válce, protože působí jako brusná pasta. Majitelům tohoto motoru lze více než doporučit pravidelnou dekarbonizaci motoru.

Pokud si pomýšlíte na Mitsubishi, protože jeho auta mají pověst spolehlivých strojů, je na místě být opatrný. Carisma totiž v hodnocení spolehlivosti nevychází příliš dobře, německá zkušebna TÜV jí zařazuje až do druhé poloviny svého žebříčku. Na vině jsou například vůle v závěsech kol. Ty jsou způsobené tím, že po ujetí 100 000 km odcházejí dolní silentbloky, ve kterých jsou uložené zadní tlumiče a zároveň přední kulové čepy.

Tyhle závady se možná zdají drahé a pokud zajdete do značkového servisu, možná i drahé budou. Možná vám tam budou chtít měnit celý tlumič, nebo přední rameno. Neznačkový servis ale dokáže s využitím výrobků firmy SASIC vyměnit pouze opravdu vadné díly a to už tak drahé není. Drahé závady se jinak Carismě vyhýbají.

Pokud si chcete být jistí, že budete mít s tímhle modelem co nejméně potíží, hledejte model po faceliftu, tedy z roku 1999 a novější. Mimo jiné se uchráníte pískajících brzd a zkroucených brzdových kotoučů.

CHARAKTERISTIKA MODELU

PARAMETRY

Karosérie: pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan. Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,6i 16V (66,73 a 76 kW), 1,8i 16V (85kW), 1,8i 16V DOHC 1,8 GDI (90 a 92 kW), vznětové řadové čtyřválce 1.9TD (66 kW), 1.9DI-D (75 a 85 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 4435x1695x1400 mm. Rozvor: 2550 mm. Zavazadlový prostor: 430 litrů. Palivová nádrž: 60 litrů. Oficiální prodej v ČR: ano,

PLUSY

výkonné a spolehlivé: zážehové motory, příznivé ceny ojetin, odolnost mechanických komponentů, : pasivní bezpečnosti malá obliba mezi zloději

MÍNUSY

vysoké nároky motorů GDI na kvalitu benzinu, nízké povědomí o kvalitách značky v ČR, krátký rozvor náprav, jen průměrné jízdní vlastnosti

HISTORIE

1995: Zahájena výroba pětidveřového modelu. Motory 1,6i 16V a 1.8i 16V.

1996: Představeni čtyřdveřového sedanu. Nový motor 1,9 TD od Renaultu,

1997: Unikátní motor 1,8 GDI s přímým vstřikováním benzínu.

1999: Facelift modelu. Výkon motoru 1,6i 16V zvýšen na 73 kW.

2000: Nový motor 1,9 DI-D (75 nebo 85 kW) od Renaultu. Ukončení prodeje verze GDI v ČR.

2001: Ukončena výroba sedanu.

2004: Ukončen prodej modelu.

ČASTÉ ZÁVADY

pískající brzdy (zejména do roku 1999) • zkroucené brzdové kotouče • vůle v dolních uloženích zadních tlumičů • vůle v čepech • nadměrné karbonové usazeniny v motorech GDI • kolísání volnoběžných otáček u motorů GDI • závady dobíjení, nepravidelný účinek brzd.

DOPORUČENO

1,6i 16V(66, 73, 76kW)

Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod OHC, elektronické vícebodové vstřikováni paliva. Důvod: Optimální motor s rozumnou spotřebou paliva. Velmi rád se vytáčí, takže vyhoví i sportovně zaměřeným řidičům. Navíc s ním nejsou žádné potíže.

NEBRAT!

1,9DI-D (75 či 85kW)

Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, přímé vstřikování paliva systémem Common Rail. Důvod: Turbodiesel od Renaultu patří k těm, u nichž vstřikovače Common Railu často zlobí, Navíc turbodmychadla mají velmi krátkou životnost (často jen do 50 000 km). Vysokých investic za opravu se vyvarujete pouze tím, že si jej nekoupíte.

autoweb.cz

20.3.2007 10:58

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist