Mitsubishi Carisma (1995 – 2004)

Mitsubishi Carisma platí za relativně spolehlivou a bezproblémovou ojetinu. Je však potřeba vybrat si správnou motorizaci.

RADOSTI
Výkonné a spolehlivé benzínové motory, mechanická odolnost, ceny ojetin

STAROSTI
Průměrné jízdní vlastnosti, malý výběr ojetin

Historie
Mitsubishi Carisma přišla na trh roku 1995. Velikostí se zařadila mezi modely LancerGalant, od začátku však mířila proti zavedeným konkurentům jako Ford Mondeo nebo Opel Vectra. Nicméně svými rozměry se řadí spíše do nižší střední třídy mezi např. Škodu Octavia první generace. Poskytuje však hodně místa na zadních sedadlech a zavazadlový prostor pojme velmi slušných 430 litrů nákladu.

Aby japonská automobilka předešla vysokým dovozním clům, vyráběla auto v továrně v Nizozemí. Na stejné lince vznikalo také Volvo S40, s nímž sdílí velkou část mechanických komponent, motorů a především celý podvozek. Auto doprovází pověst mechanicky odolného stroje, čehož je důkazem nedávná zpráva o jednom polském majiteli, který s ním najel přes milion kilometrů.

Nejprve se Carisma prodávala s pětidvéřovou karosérií liftback, o rok později přišel i čtyřdvéřový sedan. Existovala i ostrá verze Mistubishi Carisma GT, což bylo jen přejmenované Mitsubishi Lancer Evolution na trzích, kde se model Lancer neprodával. Běžné Carismy měly jen pohon předních kol, na výběr byla standardní pětistupňová manuální převodovka, nebo ze čtyřstupňový automat.Pod kapotou najdete zážehové čtyřválce 1.6i 16V (o výkonech 90, 95, 99 a 103 koní), 1.8i 16V (115 a 140 koní) a 1.8 GDI 16V (122 a 125 koní). Turbodiesely zastupuje jednotka 1.9 TD (90 koní) z dílen Renaultu, tento motor je však u nás velmi vzácný, podobně jako nejsilnější benzínová osmnáctistovka. Po faceliftu přišel turbodiesel 1.9 DI-D (102 a 115 koní), což je v podstatě moderní jednotka 1.9 dCi od Renaultu se vstřikováním Common Rail.

Provoz a servis
Mitsubishi předchází pověst spolehlivých vozů, ovšem v případě Carismy je lepší být na pozoru, ačkoliv drahé závady se jí většinou vyhýbají. V hodnocení německé zkušebny TÜV se nachází spíše ve druhé polovině žebříčku. Nejvíce problémů způsobují tradičně vůle v zavěšení kol, po ujetí 100 000 km se poroučejí spodní silentbloky uložení zadních tlumičů a problémy způsobují také přední kulové čepy. Tyto závady mohou být velmi drahé, ovšem s využitím výrobků firmy SASIC není potřeba vyměňovat rovnou celé tlumiče nebo ramena, ale stačí vyměnit pouze skutečně vadný díl.


Základní benzínové šestnáctistovky platí za nejlepší volbu. Motory 1.8 GDI a 1.9 dCi jsou problémové.

Předfaceliftové modely také trápí pískající brzdy a zkroucené brzdové kotouče, celkově nepravidelný účinek brzdové soustavy. Carismě se také nevyhýbají problémy s elektrosoustavou, především závady dobíjení.Samostatnou kapitolou je zážehový motor 1.8 GDI 16V s přímým vstřikováním paliva. Ten je choulostivý na kvalitní benzín, pokud jej nedostává, řídicí jednotka se snaží předcházet usazování karbonových reziduí spalováním bohatší směsi, což je doprovázeno zvýšenou spotřebou a nižší pružností. Přesto však k usazování karbonu dochází, což může mít za následek jeho uvolnění, obroušení vnitřností motoru a jeho rozsáhlé poškození. Pravidelná dekarbonizace motoru se proto u tohoto motoru doporučuje.


Mitsubishi Carisma celkově platí za spolehlivé auto. Zvládne ujet klidně i milion kilometrů!

Verdikt
Mitsubishi Carisma je solidně postavené, praktické a prostorné auto, které má pověst mechanicky odolného a relativně spolehlivého stroje. Hezké svezení slibuje nejsilnější motor 1.8i 16V o výkonu 140 koní, je však spíše vzácným zjevem. Mitsubishi Carisma GT, tedy přejmenovaný Mitsubishi Lancer Evolution, je potom sběratelským kouskem a vynikajícím sportovním autem.

Jistotu nejmenších potíží představují modely po faceliftu. Doporučit lze zážehový motor 1.6i 16V ve všech výkonových verzích. Má rozumnou spotřebu, je živý, rád se nechá vytáčet a nezpůsobuje potíže. Lákavý je také přímovstřikový motor 1.8 GDI 16V, který je silný, avšak trpí na nadměrné usazování karbonu a vyžaduje tak pečlivou údržbu.Naopak nejméně vhodným motorem je turbodiesel 1.9 DI-D v obou výkonových variantách. Často zlobí vstřikovače Common Rail a krátkou životnost doprovází navíc turbodmychadlo (klidně i jen 50 000 km). Hrozba vysokých investic za opravy je tedy veliká.

Bezpečnost
Mitsubishi Carisma vybavené dvojicí předních airbagů a přepínačem bezpečnostních pásů prošlo crashtestem Euro NCAP s výsledkem 3/5 (24 bodů) za ochranu posádky (jen těsně uniklo čtyřhvězdičkovému hodnocení), hodnocení 2/4 (16 bodů) získalo za ochranu chodců.

Jak šel čas
1995 – uvedení modelu s karosérií liftback
1996 – představeni čtyřdveřového sedanu; nový motor 1.9 TD od Renaultu
1997 – nový motor 1.8 GDI s přímým vstřikováním benzínu
1999 – facelift modelu; zvýšení výkonu motoru 1.6i 16V na 99 koní
2000 – nový motor 1.9 DI-D od Renaultu; ukončení prodeje motoru 1.8 GDI
2001 – ukončena výroba sedanu
2004 – ukončen prodej modelu

Orientační ceny náhradních dílů (1.6i 16V)


26.7.2013 5:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist