autoweb.cz > rally > Mini John Cooper Works Rally je nejnovějším počinem stáje pro dálkové soutěže
Mini John Cooper Works Rally je nejnovějším počinem stáje pro dálkové soutěže
Nejprve krátký pohled do historie Mini v motorsportu a půjde o pohled od minulosti vzdálené přes půl století. V šedesátých letech dodal úpravce a stavitel závodních vozů John Cooper jméno sportovnímu vozu Mini Cooper S, jinak řečeno, John Cooper transformoval britskou legendu minivozů na sportovní legendu s mnoha vítězstvími na mezinárodní sportovní scéně, načež se značka Mini etablovala a nesmazatelně zapsala zlatým písmem do světa rally.
Na tradici navázalo Mini i po svém znovuoživení v roce 2001, vzniklo soutěžní MINI ALL4 Racing, odvozené v roce 2012 z modelu Countryman. Tento speciál dosáhl mnoha vítězství v dálkových soutěžích po celém světě a zejména ve slavné Dakar Rally, když dakarskou rally nakonec MINI ALL4 Racing, provozované profesionálním týmem X-raid, vyhrálo čtyřikrát za sebou v letech 2012, 2013, 2014 a 2015.
Teď tady máme nové MINI John Cooper Works Rally, nový soutěžní stroj postavený na základě vývojového programu s využitím zkušeností z existujícího MINI ALL4 Racing. Základem je nové MINI Countryman, soutěžní speciál však byl navržen tak, aby vyhověl všem předpisům kladeným na soutěžní vozy, vydaným Mezinárodní federací automobilového sportu FIA.
Kvíz: Poznáte totálně ohořelá a zrezlá auta?
Kvízy | vydáno 25. 6. 2015
Důkladně přepracováno bylo mnoho specifických oblastí předchozího soutěžního vozu, největší prioritu měly aerodynamika, řízení teploty a chlazení, rozložení hmotnosti, snížení těžiště, přepracování nosného rámu podvozku a nové naladění motoru. Součástí vývoje byly samozřejmě extenzivní testy a simulace, které zajistily, že MINI John Cooper Works Rally je nejen výkonnější, ale také vykazuje menší spotřebu paliva. Došlo rovněž ke zlepšení v oblastech stability, trakce a agility, a to na všech myslitelných površích, při všech teplotách a nadmořských výškách až 3000 metrů nad mořem.
MINI John Cooper Works Rally – technické údaje
- Motor: vznětový šestiválec BMW TwinPower Turbo
- Výkon: 340 koní v 3250 ot./min
- Točivý moment: cca 800 Nm v 1850 ot./min
- Objem motoru: 2993 cm3
- Restriktor: průměr 38 mm
- Nejvyšší rychlost (přibližně): 184 km/h
- Převodovka: šestistupňová sekvenční
- Brzdy vpředu: 4x šestipístkové třmeny – vzduchem chlazené vpředu
- Brzdy vzadu: vzduchem/vodou chlazené vzadu
- Brzdové kotouče: 320 x 32 mm
- Délka/šířka/výška: 4350/1999/2000 mm
- Rozvor: 2900 mm
- Rozchod: 1736 mm
- Hmotnost: 1952,5 kg
- Objem palivové nádrže (přibližně): 385 l
- Podvozek: trubkový rám z ocelových trubek s kompozitní karoserií
- Pneumatiky: BF Goodrich 245/80 R 18