Mini Countryman Cooper SD ALL4 autom.

První crossover, první pětidvířko, první čtyřkolka... Countryman znamená pro Mini mnoho prvenství, ale jaké je to vlastně auto?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI
Senzační styl Mini v praktičtějším podání; prostorná kabina plná nápadů; na „skoro SUV“ nečekaná chuť do zatáček

STAROSTI
V kombinaci s automatem není diesel ani dost rychlý, ani dost úsporný, aby obhájil svůj hrubý chod; vibrace zrcátka na dálnici; kvalita jízdy na českých silnicích; svérázná ergonomie; poměr výkon/cena

Mini to má na autowebu dobré. Jasně že známe všechny ty řeči, že nové Mini vlastně není vůbec žádné mini a že s ním jezdí metrosexuálové a realitní agenti a podobně, ale víte co? Je nám to fuk. Třeba Mini John Cooper Works považujeme za jedno z řidičsky nejpodmanivějších aut napříč všemi cenovými kategoriemi. Ne nutně nejrychlejších, nejschopnějších a už vůbec ne nejdokonalejších, ale hnát se s ním po okresce, co vám odvaha dovolí, je zážitek z těch těžko zapomenutelných. Zkrátka dobře, máme Mini rádi. Jenže takových nás moc není.​Prostor pro expanzi
Za celý rok 2010 si metrosexuální odnož skupiny BMW připsala na českém trhu pouhých 91 registrací. To je sice víc než Saab (38) nebo Ferrari (58), ale daleko za kupříkladu Porsche (302). Jinými slovy, Mini jako značka potřebuje expandovat. Proto je tu malý crossover Countryman, první Mini, o kterém lze vážně uvažovat jako o hlavním autě do rodiny. Má plnohodnotně pětidveřovou karoserii a na přání ho dostanete i s dvoulitrovým naftovým motorem a pohonem všech kol. To všechno je u Mini novum.

Aplikace rozverného designového jazyka Mini na malé rodinné SUV skýtá nejedno úskalí, ale nikdo krom nejpurističtějších fanoušků původního Mini nemůže popřít, že Countryman vypadá skvěle. Na silnici stojí sebejistě rozkročený a většinu tradičních grafických znaků Mini, od charakteristické mřížky chladiče až po zaoblené zadní svítilny, se podařilo na větší karoserii naroubovat, aniž by výsledek působil jako pěst na oko. Pokud jste fanoušky Mini, nemůže vás nepotěšit, že designéři přenesli dovnitř spoustu z toho, co dělá jejich interiéry tak jedinečnými: páčkové spínače v leteckém stylu, centrální rychloměr zvíci orloje, stylově tvarované dveřní výplně… Mezi sedadly najdete joystick pro ovládání rádia, telefonu, nastavení auta, navigace (je-li nainstalovaná) a dalších funkcí po vzoru bavoráckého iDrive. Je tu také vodicí kolejnice pro instalaci různých příplatkových schránek a příslušenství. V našem případě to byla schránka, která vypadala jako pouzdro na brýle. Vtipný detail.Za volantem je všechno jako v Mini: Vzpřímená jízdní pozice za vertikálním volantem, téměř kolmé čelní okno na způsob starších Porsche i oválné pedály s kovovými kryty. Proto vás může překvapit, kolik je tu ve skutečnosti místa. Nad hlavou máte dost prostoru i pro cylindr a vzadu najdou přiměřené pohodlí i ti pasažéři, jimž zákon neukládá cestovat v dětské autosedačce. Kufr má v základní konfiguraci nachlup stejný objem jako v Golfu, po sklopení zadních sedadel však dostanete jen 1170 litrů – a navíc nepraktický schod. Žádný průšvih, ale ani žádný stěhovák. Za příplatek 4550 Kč je zákazníkům Mini k dispozici falešné dno kufru, které sice ubere něco objemu, ale zarovná podlahu s nakládací hranou. A je vyjímatelné.

Krev se nezapře
První i druhá generace nového Mini spojovaly ve svém jízdním projevu hodně dobrého (maniakální ochota zatáčet, řiditelnost plynem) i špatného (otřesná kvalita jízdy, snaha sledovat podélné nerovnosti) a Countryman tuto DNA beze zbytku zdědil – v dobrém i ve zlém. Zadní náprava přeochotně pomáhá zatočit a podvozek s delšími zdvihy sice potřebuje o něco delší dobu, než si do oblouku pevně zaklekne, ale nevybavujeme si jiné malé SUV, které by zatáčelo s takovou radostí. Pocitu agility pomáhá i rychlý převod řízení s pouhými 2,4 otáčkami mezi krajními polohami a jak volant, tak pedály kladou charakteristicky silný odpor. Váš dojem z jízdy je tak stejný jako v menších Mini, jen v poněkud utlumenějším, dospělejším podání. Čtyřkolka s elektromagneticky řízenou mezinápravovou spojkou na suchu do dění příliš nezasahuje. V oficiálních materiálech se sice dočtete, že systém ALL4 umí poslat až sto procent točivého momentu na kteroukoli nápravu, ale s výjimkou prudkých výjezdů z nejostřejších zatáček nepoznáte, že neřídíte předokolku.Pohon všech kol nabízí Mini pouze k nejsilnějším motorizacím. Náš Countryman nebyl poháněn vysoce návykovou benzínovou šestnáctistovkou, ale motorem, který je v nabídce Mini úplně nový. Označení Cooper SD poukazuje na přítomnost notoricky známého dvoulitrového čtyřválcového turbodieselu BMW. Na rozdíl třeba od BMW 318d tady ovšem není uložen podélně, ale napříč, a nutno říci, že se projevuje výrazně méně přesvědčivě. Vlažnou intenzitu akcelerace a cestovní spotřebu přes osm litrů by snad bylo možné vysvětlit přítomností šestistupňového automatu, k jehož objednávání vás ostatně nic nenutí. Samotný motor ale zní nepokrytě dieselově a citelně vibruje – kdy naposledy jste řídili moderní diesel, v jehož vnitřním zpětném zrcátku nepoznáte na dálnici značku a typ za vámi jedoucího auta? S kultivovaností je Countryman vůbec na štíru, k bručení motoru se ve vyšších rychlostech přidává i výrazný hluk podvozku, provázený boucháním těžkých kol s pneumatikami run-flat na každé nerovnosti. Krátkému Mini, nejlépe ještě ve sportovní verzi Cooper S, takové manýry rádi odpustíte, nicméně s rodinnými ambicemi Countrymanu nejdou příliš dohromady. Člověk si zvykne, ale fakt je, že lepší kulturu cestování dnes nabízí leckterý hot hatch. Předpokládáme, že když někdo zaplatí za malé SUV milion, očekává jiný standard jízdních vlastností.Ano, skutečně jste v předchozí větě četli „milion“. Mini Cooper SD ALL4 Countryman vyjde na 727 500 Kč, avšak auto, které vidíte v naší fotogalerii, má v ceníku částku 949 625 Kč. Výbava přitom neobsahuje žádný hýřivý luxus. Paket Pepper (30 250 Kč) je nutností kvůli automatické klimatizaci, Bluetooth (7825 Kč) a zadní parkovací senzory (8825 Kč) chce dnes také každý, stejně jako bi-xenony (17 400 Kč) nebo dešťový a světelný senzor (6300 Kč). Za vyloženě luxusní ve smyslu zbytnosti tak lze z výbavy testovaného Countrymanu považovat jen audio Harman Kardon (21 425 Kč), černé pruhy na kapotě (2775 Kč) nebo automatickou převodovku (38 825 Kč). Suma sumárum za slušně, nicméně nijak rozhazovačně vybavený Countryman v této motorizaci necháte u prodejce jistě přes osm set tisíc korun.

Verdikt
Nezapíráme, opravdu moc jsme chtěli, aby se nám Countryman líbil. Nehledě na sympatie k Mini nelze však zavírat oči před tím, že dojem, který první rodinné Mini zanechává, je dost rozpačitý. Ano, designéři podle našeho mínění uspěli ve snaze přenést stylotvorné znaky Mini na karoserii malého crossoveru, a ano, v jízdním projevu nezapře Countryman rodinnou DNA. Máme ale pocit, že benzínový Cooper S by dal mnohem lépe vyniknout jeho přednostem a účinněji zamaskoval nedostatky. Necháme-li stranou vzhled a styl, odhaluje se Cooper SD Countryman jako produkt nanejvýš průměrných schopností za výrazně nadprůměrnou cenu. A to považuji za mnohem větší problém než neutuchající diskuzi, jestli je tohle Mini dostatečně „mini“.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1995
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzadumultilink, stabilizátor
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 294 x 22 mm
Brzdy vzadukotoučové, 280 x 10 mm
Pneumatiky vpředu205/55 R17 91V RSC
Pneumatiky vzadu205/55 R17 91V RSC
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)105 / 143 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)305 v 1750 - 2700 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)95,6
0-100 km/h (s)9,5
Nejvyšší rychlost (km/h)193
Spotřeba paliva (l/100 km)7,7 / 5,1 / 6,1
Objem nádrže (l)47
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4110
Šířka (mm)1789
Výška (mm)1561
Rozvor náprav (mm)2595
Provozní hmotnost (kg)1495
Celková hmotnost (kg)1880
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)500
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)350 - 450 - 1170
Ceny
Základní cena modelu480 750 Kč (Mini One Countryman)
Základní cena test. verze727 500 Kč
Cena testovaného vozu949 625 Kč
15.7.2011 5:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist