Mini Cooper S

Ne, tohle není úplně nové Mini. Přece jen je ale dost výjimečné na to, aby si zasloužilo pořádné rozloučení.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Jen hrstce automobilů se podařilo získat statut ikony, legendy. Když vynecháme některé supersporty, u kterých je sice jejich zbožštění pochopitelné, ale v naprosté většině případů muselo zůstat pouze u snů, zbyde několik málo aut, které se proslavila právě díky tomu, že si je mohl dovolit kdekdo. Plechová Lízinka, neboli Ford T, to byl začátek celé téhle hysterie. Kadžého jistě napadne Volkswagen Brouk, kterého miloval celý svět. Přes Ameriku a Německo se dostáváme k Anglii, kde v roce 1959 spatřil světlo světa legendární Knedlík.

Tahle přezdívka na staré Mini sedí dokonale. Hranatá a přesto jakoby nafouklá karoserie s maličkými kolečky v rozích propagovala v té době zcela novátorský koncept – motor byl vpředu a poháněl přední kola, takže zbytek auta byl zcela k dispozici cestujícím. Žádná kardanka, žádný zadní diferenciál, nic takového tam nezabíralo místo.

Nová krev do žil

Úplně nová vlna oblíbenosti se ale zvedla poté, co John Cooper postavil závodní kousek, který na všemožných rallye soutěžích vyrhál, co mohl. Dalším krůčkem byla sériová ostrá verze. Polozávodní auto, které si mohl dovolit skoro každý.

Když před několika málo lety BMW představilo nové Mini, následovaly dvě reakce. První byla nadšená, protože tohle retro se skutečně povedlo. Druhá už byla nadšená o poznání méně, protože jak už to tak u designových retro-ikon bývá, místo lidového vozítka šlo především o módní doplněk pro úspěšné lidi, kteří si ho mohou dovolit. Mnozí mu vyčítali ztrátu původního kouzla a mluvili o pouhé drahé a přitom laciné kopii. Jenomže pak přišla verze Cooper S.

Když si někdo koupí Mini One, nebo dokonce naftové Mini One D, je reálná šance, že jde opravdu o pouhého pozéra. Cooper S, to je ale něco jiného. U toho je naopak reálná šance, že za volantem sedí fajnšmekr.

Změny k lepšímu

Pod přední kapotu, která se odklápí i se světlomety, totiž přibylo několik věcí. Najdůležitější je kompresor, který v téhle poslední inkarnaci vyšponuje čtyřválcovou šestnáctistovku na rovných 170 koní. Pomáhá mu mezichladič stlačeného vzduchu, přídavný chladič oleje, zpevněné ventily a sportovní výfuk. Točivý moment dosahuje 220 Nm při 4000 otáčkách. Dvanáctset kilo těžké auto s těmihle výkony umí stovku za 7,2 sekundy a na hladké (německé, samozřejmě) dálnici ho vyškádlíte až na 222 km/h. Jenže dálnice je nuda – tohle auto miluje zatáčky.

Už „běžné“ Mini má na zatáčky ideální postavu. Široký rozchod, dlouhý rozvor, krátké převisy, poměrně nízké těžiště… Sportovní sedačky sice nejsou tak hluboké, jako v ještě ostřejších verzích S Works, ale v zatáčce dokážou podržet dostatečně a zároveň jsou pohodlnější i na delší cesty.

Na rozdíl od odlehčených a maximálně vyladěných speciálů se totiž u Cooperu S ještě počítá s tím, že ho majitel bude používat denně. Jistě, podvozek je poměrně tuhý a naučí vás daleko pečlivěji číst silnici a vyhýbat se výmolům, kanálům a čemukoli vyššímu než pět milimetrů, ale nedá se říct, že by z vás vyklepal duši. Na odpočinkovou hladkou jízdu ale zapomeňte, tu nemá Cooper v povaze.

Ono to funguje!

Nebudu sebe ani vás zatěžovat technickým popisem podvozku, náprav, ani ničeho dalšího. Podstatné je, že patří k ohroženému druhu podvozků z čeledi Zábavných. Samozřejmě že v ostrých, příliš rychle najetých zatáčkách sklouzne k nedotáčivost, tím spíš, pokud si podřadíte na dvojku a pustíte všechny ty koně a Newtonmetry na vytočená přední kola, ale to by udělala každá předokolka. Stačí se s ním ale trochu sžít a můžete projíždět zatáčky o polovinu rychleji, než jste tušili, že je možné. V rychlých táhlých zatáčkách se projeví přilnavost širokých pneumatik, při razantnějším ubrání zřetelně ucítíte, jak se auto otáčí kolem svislé osy, záď jde mírně bokem… ale všechno pořád zůstává pod kontrolou.

A ten zvuk! Motor jako takový skoro neslyšíte, ale to, co je k němu připojené, nadělá pořádný koncert. Kompresor kvílí a hvízdá, přeslechnout ho při razantnější akceleraci je zhola nemožné, ale nedokážu si představit, že by to někomu vadilo. Kromě toho, tady je třeba užívat si dokud to jde, protože v novém Cooperu S už kompresor nenajdete. Bude tam totiž turbodmychadlo. Heslo „basa tvrdí muziku“, v tomhle případě potvrzuje výfuk s dvojitou koncovkou, ústící uprostřed zadního nárazníku. Má krásně barevný baryton a když uberete plyn, rozšafně prská a odchrchlává si do koncovek. Na druhou stranu, když nemáte na nějaké řádění chuť, stačí zařadit šestku a veškeré zvukové drama je to tam. V tahu sice uslyšíte vzdálené bručení výfuku, ale v autě je ticho a jedete relativně úsporně. Pokud se bude řidič krotit, dá se dosáhnout udávané kombinované spotřeby 8,6 l/100 km. Jenže krotit se v tomhle autě, to je zatraceně těžké.

Ještě se musím zmínit o barevné kombinaci testovaného auta. Černobílá mu opravdu sluší, i když udržet bílá kola v neposkvrněném stavu je úkol pro rotu mistrů Propperů. Skvělým detailem je pokračování černé s bílými pruhy i na koženém čalounění sedaček, ale jednu věc bych přece jen změnil. Při natáčení videa jsem totiž zcela náhodou potkal skoro úplně stejného černobílého Coopera S. Dvě věci na něm ale byly o trochu lepší. Zaprvé, střecha nebyla čistě bílá, ale šachovnicová. Vypadalo to skvěle. A zadruhé, za volantem seděla moc pěkná slečna a mávala na mě. A to se jen tak přebít nedá!

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMini Cooper S
0-100 km/h (s)7,2
Motor
Konstrukceřadový čtyválec s kompresorem, benzín
Zdvihový objem (cm3)1598
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)170 koní v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)220 Nm při 4000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)222
Spotřeba paliva (l/100 km)11,8/6,8/8,6 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1215
Zavazadlový prostor (l)150/670
Ceny
Základní cena modeluod 611 400 Kč
19.9.2006 4:23

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist