Mini Cooper (2014)

Novodobý Mini Cooper otevírá další kapitolu svého života a vstupuje do nové éry. Jak jezdí s novým tříválcovým motorem?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 5

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.6

Radosti

Jízdní vlastnosti na hladkém povrchu; rošťácká zábava za volantem; pohodlnější podvozek

Starosti

Dlouhé převody; ztráta části retro identity

Nové Mini pro nás není neznámým autem. Už dříve jsme testovali jeho zatím nejostřejší variantu Mini Cooper S, nyní tu máme jeho slabší variantu, která pod kapotou schovává úplnou novinku – přeplňovaný benzínový tříválec. Společně s tím s ním přináší samozřejmě i pozměněný vzhled, nad kterým ovšem může nezasvěcený pozorovatel chvíli tápat. I když je další generace populárního hatchbacku o něco větší, výraznější a křiklavější, vlastně pořád vypadá stejně.


Proč také měnit to, co funguje? Trochu ale podezřívám designéry nového Mini z toho, že spíše bojovali s jinou otázkou. Jak změnit to, co funguje tak, aby to fungovalo ještě lépe? Vůbec jejich úkolu znovu vynalézt kolo nezávidím, jelikož osobitý styl Mini je tak unikátní a jednou vynalezený, že je téměř nemožné jej posunout někam dál.

To se projevuje také v interiéru. Uvnitř je to pořád typické Mini s retro prvky, kterým vévodí rozměrná kaplička uprostřed palubní desky, ve které kdysi býval umístěný analogový tachometr, ten se však po novém přestěhoval blíže zornému poli řidiče a posunul tak dříve osamocený otáčkoměr pod volantem do strany. Po obvodu kapličky se tedy uhnízdila sada diod, které v závislosti na různých režimech fungují třeba jako digitální otáčkoměr, „ekonometr“ nebo třeba indikátor teploty klimatizace.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Také stahování oken už nemají na starosti páčkové přepínače, nýbrž tradiční tlačítka na dveřích. Trochu to vnímám jako ztrátu části osobitého stylu a funky hravosti, leč doba musí jít kupředu. To je ovšem jen subjektivní názor někoho, kdo na ruce nosí kovové digitální hodinky z 80. let, mladé generaci vyrůstající na moderních technologiích se to ale bude určitě líbit. Ovládání multimédií ve stylu iDrive je totiž propracovanější, barevnější a celkově hezčí, stejně jako zpracování a volba materiálů, které jsou znatelným krokem kupředu. Potěší také větší prostornost, ačkoliv na tu si pasažéři vpředu nikdy nemohli příliš stěžovat, ti vzadu se však nyní mají o něco lépe.

Přestože Mini povyrostlo a o něco dospělo, stále je tím malým, drzým floutkem, který tropí vylomeniny. S kompaktními rozměry a obratným podvozkem je totiž radost proplétat se městem, přestože nový turbem přeplňovaný tříválec o objemu 1,5 litru není tím nejchuligánštějším v nabídce. Jeho 136 koní220 Nm dokáže autu udat slušné tempo i navzdory dlouhým převodům, v jistých momentech však pocítíte, hlavně při svižnější jízdě po okresce, že by kratší kvalty pomohly a zároveň by znamenaly častější práci s řadicí pákou, což je škoda.

Kulisa má totiž přesně vymezené dráhy, ve kterých páka zapadá s mechanickou odezvou. Také v řízení je cítit přirozeně tuhý odpor a dobré spojení s předními koly. Jak směrem od rukou, kdy jsou impulzy dávané do řízení přesné, rychlé a ostré, tak zpět do dlaní co se týče zpětného toku informací. Společně s nízkým a útulnou pozicí za volantem to jsou kvality, které Mini stále propůjčují jistý sportovní, skoro až motokárový akcent.

Sama automobilka přirovnání k tomuto závodnímu náčiní ráda zmiňuje, a vlastně s ním není příliš daleko od pravdy. Vrozená obratnost totiž skutečně motokáru připomíná, bohužel však i se všemi negativy z toho vyplývajícími. Na dokonale hladkém asfaltu podvozek funguje geniálně, mrštně se vrhne do zatáčky a přilne k silnici dech beroucím způsobem, nerovný povrch mu však činí jisté problémy.

Mini Cooper S (2014)

Velký test | vydáno 3. 6. 2014

Oproti ostré verzi Cooper S je určitě klidnější a tolik neodskakuje, což více než kdy předtím přičítám hlavně menším 17“ kolům. Na nich je komfort ucházející, i když podvozek stále drncá a poskakuje. Všechna uložení ale působí pevným a bytelným dojmem, takže rány jsou spíše tlumeného charakteru a nic vyloženě nepovrzává. Jízda městem, kam Mini patří především, je tak na menších kolech o mnoho snesitelnější, a pokud vám jde také o vzhled, sedmnáctky nevypadají vůbec zle.

Ačkoliv Mini Cooper zdaleka není tak divoký jako jeho silnější varianta S, je celkově příjemnější na řízení. I přesto, že patnáctistovka pod kapotou možná nenabídne tolik šťávy a dramatu, výrazný tříválcový cvrkot k veselé nátuře Mini celkem padne, a přitom nezní nijak utrápeně. Vlastně je to jedna z těch nejpovedenějších jednotek s lichým počtem válců na trhu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Stále tedy umí nabídnout jistou vlažnou zábavu za volantem, z dimenze, do které spadá třeba Suzuki Swift Sport. Nenechte se však zmýlit a tohle přirovnání berte jako čistě ilustrativní, které si klade za cíl znázornit způsob, jakým Mini jezdí. Jinak to jsou dvě naprosto nesrovnatelná auta. S cenou 522 600 korun je Mini Cooper hlavně stylovým módním doplňkem, ovšem jak se zdá, i v té základnější podobě stále dokáže nabídnout i kus řidičského nadšení.

Verdikt

Nový Mini Cooper je o něco dospělejší a modernější, i přes kosmetické úpravy je však jeho vzhled stále nezaměnitelný. Trochu se nedokáži ubránit dojmu, že ztratilo část své funky osobnosti, ale při pohledu na něj stále dokáže vykouzlit úsměv na tváři. Co je pro mne důležitější, totéž umí zprostředkovat, pokud si sednete za volant. Stále zůstává mrštné a hravé, a přestože nový tříválec ničím nenadchne, je schůdným ústupkem ekologické době, který vlastně ani příliš nepostřehnete.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1499
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu205/45 R17
Pneumatiky vzadu205/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 / 136 v 4500 - 6000
Točivý moment (Nm)220 v 1250
0-100 km/h (s)7,9
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)5,7 / 3,8 / 4,5
Objem nádrže (l)40
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3821
Šířka (mm)1727
Výška (mm)1414
Rozvor náprav (mm)2495
Provozní hmotnost (kg)1085
Celková hmotnost (kg)1565
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)211
Ceny
Základní cena modelu416 000 Kč (One 1,2 l 75 k)
Základní cena test. verze522 600 Kč (Cooper 1,5 l 136 k)
9.9.2014 8:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist