Mini (2001 – 2007)

Novodobé mini si získalo přízeň motoristů zdařilým retrodesignem a vynikajícími jízdními vlastnostmi. Starší vozy ale může trápit častější výskyt závad.

Znovuzrozená legenda Mini přišla na vybrané evropské trhy v roce 2001. Do České republiky se dostala o rok později. Verze One a Cooper doplnilo v roce 2002 provedení Cooper S vybavené přeplňovaným motorem 1.6 o výkonu 120 kW. Na podzim přišla ještě silnější verze Cooper S Works posílená na 147 kW. V témže roce prošel model bariérovým tesem Euro NCAP s výsledkem čtyři hvězdičky z pěti možných za ochranu posádky.

V polovině roku 2003 vstoupilo na trh také provedení vybavené úsporným turbodieselem 1.4 D/55 kW, jehož původ hledejme u japonské Toyoty Yaris. Současně byla uvedena i nová šestistupňová převodovka, která doplnila základní pětistupňovou a automat Steptronic CVT.

Rok 2004 znamenal facelift modelové řady a příchod kabrioletu. Následující rok byl zvýšen výkon přeplňovaných motorů a to včetně turbodieselu. Druhá generace novodobého Mini nastoupila v roce 2007.

Za volantem

Mini má velkou přednost v podobě vynikajících jízdních vlastností. Verze One a Cooper mají tužší, přesto ještě celkem pohodlné nastavení podvozku. Ten dokáže vzorně držet jízdní stopu i v ostrých zatáčkách. Provedení Cooper má tvrdé odpružení, jeho chování v zatáčkách či při vyhýbacím manévru je však ještě lepší.

Pochválit můžeme i komunikativní řízení a přesné řazení nebo dostatečně účinné brzdy. Výtku máme k centrálně umístěném rychloměru, který je tak zcela mimo zorný úhel řidiče sledujícího dění před vozem. Zdařilý retrodesign interiéru ale nelze upřít.

Pohodlná sedadla potěší především cestující sedící vpředu, vzadu je totiž místa hodně málo. Zavazadelník objemem 150 litrů také díru do světa neudělá.

Pokud jde o nabídku motorů, špatná volba v případě Mini neexistuje. I základní agregát 1.6/66 kW si s vozem bez problémů poradí, potěší příznivou spotřebou i kultivovaným projevem. Vynikající je turbodiesel od Toyoty a to zejména ve své silnější verzi.

Časté závady

Podle satistik německých žlutých andělů ADAC je Mini nadprůměrně spolehlivý vůz, německá STK-TÜV tento názor však nesdílí a řadí Mini na zcela opačnou stranu tabulky spolehlivosti.

Větším výskytem poruch trpí především vozy vyrobené před faceliftem v roce 2004. Časté je například větší opotřebení manuálních převodovek. Automobily, které sjely z výrobní linky do roku 2002 trápí problémy s přední nápravou a těsněním palivového filtru.

U všech vozů se můžete setkat s hlučným nebo méně účinným posilovačem řízení, uvolňující se ruční brzdou či poruchami senzorů tlaku v pneumatikách. Stejně tak se vyskytuje únik motorového oleje u benzinových pohonných jednotek. Setkat se můžete také s uvolňováním plastových lemů blatníků.

Motorizace

Benzinové motory: atmosférické 1.6/66 a 85 kW, přeplňované kompresorem 1.6/120, 147 a 154 kW.
Dieselové motory: 1.4 D/55 a 65 kW.

KLADY
výborné jízdní vlastnosti
povedené motory
zdařilý design
výjimečnost modelu

ZÁPORY
miniaturní zavazadelník
nedostatek místa vzadu
vysoké ceny ojetin
menší nabídka starších vozů

Milan Jirouš

3.10.2008 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist