MG4 X-Power je nejlevnější auto s výkonem nad 400 koní. Jezdí rychle, ale ne bezchybně

Britsko-čínská automobilka představila výkonný derivát svého populárního elektromobilu. Hot hatch má 435 koní a z 0 na 100 km/h zrychlí za méně než 4 sekundy. Přitom stojí jen jeden milion korun.
dsc_0498-1100x618.jpgCelá galerie 19 Zdroj: Robin Běhal

Obecně platí, že auta s výkonem nad 300 koní jsou drahá. Jen si vezměme Volkswagen Golf R, který patří mezi nejoblíbenější hot hatche na trhu. Má automatickou převodovku, pohon všech čtyř kol a jeho cenovka začíná na zhruba 1,2 milionu korun v základní výbavě. Pokud ho dobře vybavíte, tak se snadno dostanete na 1,5 milionu. A podobně na tom jsou i zbylé sportovní modely. Nicméně britsko-čínská automobilka ukázala, že mít obrovské stádo koní pod kapotou rovnou neznamená vyluxovanou peněženku. MG 4 X-Power má 435 koní a stojí 990 900 korun. Jde tedy o nejlevnější auto s výkonem nad 400 koní v Česku. Vzniká tu ale otázka, jak nadupaný elektromobil jezdí?

Recenze MG4 X-Power Green Edition

Obléká sportovní kabátek

Než se ale vrhnu na popis jízdních vlastností, pojďme si čínský ostrý hatchback podrobně představit. X-Power je sportovně laděný derivát běžného modelu MG4, což je zcela normální elektromobil, který se v Česku může pochlubit slušnou popularitou. Čínská značka s britskými kořeny má totiž zásadní eso v rukávu, které drtí svou konkurenci, a to nízkou cenu. Za 750 tisíc korun nabízí slušně vybavené elektrické auto se slušným dojezdem. Přesto si v MG řekli, že 170 nebo 204 koní stále není dost, a vznikl X-Power.

Sportovně laděný model je rozeznatelný na první pohled. Má dynamičtější design a velká kola s výraznými brzdiči. Speciálním znakem jsou také barvy karosérie, obzvláště matný lak Racing Green, jenž je speciálně vyhrazený pro edici X-Power Green Edition. Tato unikátní varianta je určena pouze pro české zákazníky a odkazuje na historický model MG EX181 z roku 1957. Bohužel tento jsem k redakčnímu testu nedostal a musel jsem se spokojit s usedlejším černým odstínem.

Nejlepší poměr ceny a výkonu na trhu

Nicméně vzhled hraje u varianty X-Power pouze druhé housle. Tím nejpodstatnějším aspektem je samotné pohonné ústrojí. Nadupané MG4 ženou dopředu dva elektromotory (každý na jedné nápravě) s celkovým výkonem 435 koní a mamutím točivým momentem 600 Nm. Zároveň má sportovně laděná verze lepší brzdy a optimalizovaný podvozek pro ostřejší jízdu. Nicméně to nejpůsobivější na X-Poweru jsou hodnoty zrychlení. Čínský elektromobil z nuly na stovku vystřelí za pouhých 3,8 sekundy a může pokračovat do maximální rychlosti 200 km/h. Jen pro srovnání, stejné zrychlení má současné Audi RS 5 s dvojnásobnou cenou.

Avšak jedna věc jsou papírové údaje a druhá jízdní vlastnosti. Protože kombinace mladé čínské technologie a obrovského výkonu mě z počátku dost děsila. Avšak předsudky byly zbytečné. Ostrý hot hatch sice není plnokrevné sportovní náčiní, ale když řidič ví, jak se k němu chovat, dostane přesně to, co očekává. Rychlost! Tak se pojďme cenově dostupné střele podívat na zoubek.

X-Power je zatraceně rychlý

MG4 X-Power jsem si vůbec poprvé vyzkoušel na mosteckém polygonu, kde jsem mohl beze strachu vyzkoušet jeho limity. Zjistil jsem, že elektromobil má doopravdy neuvěřitelnou zásobu výkonu a hlavně brutální zrychlení, kterému se sotva vyrovnají benzin hltající ostré hatchbacky. Na druhou stranu MG lehce zaostávalo v technických pasážích a prudkých zatáčkách, kde mu chyběl tužší podvozek. Avšak rozhodně to nebyla žádná tragédie. Díky hmotnosti pouze 1,8 tuny (to je na elektromobil skvělá hodnota) se X-Power s ochotou tlačil k apexům a při rozumném dávkování plynu se nedopouštěl nežádoucí nedotáčivosti ani přetáčivosti. Avšak to bylo na suchém asfaltu. To, co se dělo na kluzné ploše, byla zcela jiná písnička.

Když jsem vjel na mokrou vozovku, elektromobil začal vyvádět a pohon všech kol s vektorováním točivého momentu si s nízkou adhezí nevěděl rady. Elektronické systémy (kontrola trakce a stabilizace) zcela omezily výkon putující na kola a já nad MG4 ztratil kontrolu. A to nebylo vůbec příjemné. Je ale potřeba přiznat, že do takto extrémní situace se na běžné silnici jen tak nedostanete.

Příjemný elektromobil na denní ježdění

Po zkušenosti v Mostě jsem nadupaný elektromobil dostal k běžnému týdennímu redakčnímu testu, abych si vyzkoušel, jaké je to s modelem X-Power žít každodenně. A výsledek mě mile překvapil. Interiér je jednoduchý, poměrně kvalitně zpracovaný a prostorný (kufr má objem 363 litrů). Jediné, na co jsem si dlouho zvykal, bylo krkolomné ovládání digitálního kokpitu a multimediálního systému pomocí multifunkčního volantu. Zároveň středový dotykový displej měl malé ikonky, které se při jízdě prstem těžce trefují. Jinak ale kabině nemám co vytknout.

Nejvíce mě ale MG4 X-Power zaujalo ve městě, kde elektromobil těžil z neutrálně naladěného podvozku. Ten není ani zbytečně tvrdý, ani měkký a statečně tak filtruje všechny druhy nerovností. Zároveň po metropoli skoro vůbec neubýval dojezd, který se podle WLTP pohybuje okolo 380 kilometrů. Problém nastal, až když jsem vjel na dálnici. Tam šla baterie rychle dolů a při 130 km/h jsem musel zastavit po zhruba 200 kilometrech. U nabíječek jsem ale moc dlouho netrávil, jelikož MG pracuje s maximálním nabíjecím výkonem 140 kW a baterie o kapacitě 64 kWh se na 80 procent dobije během 26 minut.

Překvapení přišlo i na okreskách. Zcela upřímně si přiznejme, že X-Power prostě není ryzí sportovní elektromobil jako třeba Hyundai Ioniq 5 N, avšak i přesto se s ním dá svižně svést. Má to ale několik podmínek. S MG4 je potřeba jezdit stylem brzda/plyn. To znamená, nedostávat vůz do velkého bočního přetížení a nepřidávat plyn uprostřed zatáčky. Naopak se musíte snažit využívat jeho dvě hlavní přednosti, a to skvělé zrychlení a výkonné brzdy. Takže přijet do zákruty pod brzdami, zatočit a čekat, až se auto zcela narovná. Pak zase můžete s libostí přidávat. Když k X-Poweru přistoupíte takto, odmění se vám bleskovým tempem.

Za tu cenu je to skvělé svezení

Pokud tak shrnu, tak MG4 X-Power má spoustu pozitiv, ale má i několik negativ. Hatchback je neskutečně rychlý v přímce, překvapivě dobře brzdí a na hladkém suchém asfaltu i s chutí zatáčí. A když vezmeme v potaz, že stojí jeden milion korun, jde vlastně o velmi zajímavý elektromobil, který nemá na dnešním trhu konkurenci. Jenže zároveň nejde o dokonalé auto a inženýři z Británie a Číny ještě mají co zlepšovat. Obzvláště co se týče naladění elektronických systémů nebo multimediálního rozhraní.

17.9.2024 7:00| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servis MG

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist