Měření rychlostí městskou policií po 1. 1. 2009

Aktuálně projednávaná novela zákona o silničním provozu řeší staro-nově měření rychlosti městskou policií.

V současné době leží v Poslanecké sněmovně novela zákona o silničním provozu (361/2000 Sb.), která byla již schválena a postoupila do dalšího čtení (tisk č. 592 – http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=5&CT=592&CT1=0). Tato novela řeší problematiku měření rychlosti městskou policií, které byla tato kompetence původně v souvislosti s novým zákonem o Policii ČR odebrána.

 

Nově bude městská policie od 1. 1. 2009 oprávněna měřit pouze za těchto podmínek:

 

Za účelem zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích je policie a obecní policie oprávněna měřit rychlost vozidel. Obecní policie tuto činnost vykonává na místech určených policií.

 

Toto ustanovení je podobné tomu původnímu, k jeho obsahu lze však uvést, že pokud bude někde městská policie měřit, bude povinna prokázat, že dané místo bylo oficiálně určeno Policií ČR. Pokud to strážník nebo městská policie nebude schopna prokázat, je takové měření nezákonné a důkaz při takovém měření získaný nepoužitelný ve správním řízení.

 

Druhou novinkou této novely má být možnost si nechat vydat výpis z karty řidiče s bodovým „kontem“ na tzv. Czech-Pointech, tj. místech (např. obecních úřadech), kde se dnes vydávají i výpisy z Rejstříku trestů nebo z katastru nemovitostí a nebude nutno jezdit do místa trvalého bydliště žadatele.

 

Co je ale lahůdkou tohoto sněmovního tisku, je jeho důvodová zpráva. Je poměrně obsáhlá a pro podrobnosti odkazuji na shora uvedený link, nicméně pár zajímavostí nelze nezmínit. Jde v ní zejména o to, jak se obce snažily poslance „uprosit“, aby jim oprávnění měřit rychlost bylo vráceno. A proto obce neváhaly vzít si na pomoc mocnou statistiku a zveřejnily několik informací o tom, jak a proč vlastně rychlost měří. Za zajímavost stojí (vybírám z důvodové zprávy):

 

– statutární města a hl. m. Praha, které řeší 70% přestupků, se dušují, že tolerance jejich měřících zařízení je minimálně 10%, 

– měření rychlosti obecními policiemi se provádí v lokalitách určených na základě požadavků městských částí, městských obvodů. Jedná se zejména o místa v blízkosti přechodů u školských zařízení, objektů pro seniory a místa se zvýšenou koncentrací chodců, přičemž důvodem těchto opatření je zajištění zvýšení jejich bezpečnosti.

 

– jedná se o činnost pravidelnou a dlouhodobou, velmi často předem avizovanou a zveřejněnou – vysoký stupeň pozitivních návyků ze strany řidičů (jednoznačně lze prokázat snížením průměrných rychlostí na těchto komunikacích).

 

– (v Praze) V případě pevných úsekových měřičů jde o nejexponovanější a nejnebezpečnější místa pražské dopravy, například tunely nebo hlavní tahy do Prahy či ven z ní.

 

Podle mého názoru si každý může udělat obrázek o tom, v čem jsou místa např. na Jižní spojce nebo mezi tunely na Praze 5 tak nebezpečná, že tam musí být úsekové měření, jak město tvrdí. Shodně je velmi zajímavé v důvodové zprávě používání statistik pro podporu měření rychlosti s tím, že, pokud by se městské policii právo měřit vzalo, mělo by to vliv na nehodovost. Zde bych určitě použil oblíbenou frázi o třech druzích lžích, které na světě existují, když vyhodnocovat průběh nehodovosti jen na základě toho, že někde bylo instalováno měřící zařízení, může být statisticky zavádějící. Ke cti nicméně autorům slouží alespoň to, že je zda zmíněn nárust počtu aut jako jeden z faktorů, který má na nehodovost významný vliv.

 

Co je závěrem ještě zajímavé je, že v policejních statistikách se za příčinu nehody nikdy nepovažuje překročení nejvyšší dovolené rychlosti, ale vždy nepřiměřená rychlost. A řekl bych, že právě to zákonodárcům, policistům a strážníkům často uniká. Problém totiž není v rychlosti vyšší než povolené, ale v rychlosti nepřiměřené. Ale o tom, že ve stejném místě a podmínkách může být pro různá auta různá rychlost přiměřená, by se daly psát romány. To by ale vyžadovalo od policistů a strážníků při měření rychlosti asi až příliš mnoho ohledů – bohužel.

JUDr. Tomáš Beran

1.10.2008 6:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist