Mercedes-Benz Vito 109 CDI L KAWA (2015)

Mercedes-Benz Vito je důstojný pracovní stroj, který neurazí ani v základní motorizaci a téměř nulové výbavě.
  • Dynamika 4

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.2

Radosti

Dospělé jízdní vlastnosti; bytelný interiér; ložný prostor; spotřeba paliva

Starosti

Výkon motoru; chybějící praktické schránky v interiéru


Na dodávkách mne fascinuje jedna věc – variabilita. Ať už máte jakékoliv potřeby, vždycky si vyberete. Máte možnost navolit základní Mercedes-Benz Vito s malým a úsporným motorem, černými nárazníky, plechovými koly a tak akorát dostačující výbavou, a na druhém konci ceníku skočit do Mercedesu třídy V se silným motorem, šesticí luxusních křesel a atmosférou soukromého tryskáče.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

V případě Vita lze volit ze tří karosářských verzí – KAWA (z německého Kastenwagen, tedy skříňová dodávka), MIXTO (dvě řady sedadel) a Tourer (tři řady sedadel). Na výběr jsou i tři délky, K (4895 mm délky a 3200 mm rozvoru), L (5140 mm délky a 3200 m rozvoru) a XL (5370 mm délky a 3430 mm rozvoru), vybrat si můžete i z pohonu předních, zadních či všech čtyř kol nebo sedmistupňového automatu pro všechny motorizace.

Interiér

Zatímco ve Véčku dostanete krásný interiér inspirovaný S-Klasse, Vito si musí vystačit s velkým kusem černého plastu táhnoucím se celou šířkou kabiny. Na poměry dodávek však svou kvalitou rozhodně neurazí, naopak působí docela bytelně, což je u pracovního stroje, do kterého budete denně usedat v zamazaném oděvu, žádoucí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Žádné ovladače nepůsobí chatrně, což nebývá u dodávek zvykem, a třeba páčky směrovek a tlačítka ovládání oken jsou stejně řemeslně zpracované jako v každém jiném Mercedesu. Zamrzí snad jen absence praktičtějších odkládacích prostor, z poliček na palubní desce všechno vypadne, do držáků na nápoje nedáte větší než půllitrovou lahev, mobilní telefon není kam šikovně zastrčit a 12voltová zásuvka hluboko u podlahy není k jeho napájení příliš prakticky umístěná.

Pohon

Základní pohonná jednotka s označením 109 CDI sestává ze čtyřválcového turbodieselu o objemu 1,6 litru, který poskytuje výkon 88 koní a točivý moment 230 Nm, a šestistupňové manuální převodovky. Nebudu vám nic nalhávat, Vito je v této motorizaci pořádný hlemýžď, což napovídá i údaj o zrychlení na 100 km/h za nekonečných 19,9 sekundy.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Přestože k měření zrychlení potřebujete místo stopek spíš kalendář, při pohybu po městě a výpadovkách dynamika vlastně docela dostačuje. Pokud však máte v plánu pravidelně jezdit po dálnici v plném zatížení, raději sáhněte po silnější motorizaci, protože i s prázdným vozem je to v rychlostech nad 100 km/h velké trápení.

Spotřeba

Silnou stránkou malého motoru je bezesporu spotřeba paliva. Tabulky se k ní vyjadřují hodnotami 7,7 / 5,2 / 6,2 litru na sto kilometrů ve městě, resp. mimo město a kombinovaně, dobrou zprávou je, že se tyto údaje od skutečnosti zase tolik neliší. Vše bylo měřeno v prázdném stavu, takže s dodatečnou zátěží ještě připočtěte nějakou tu kapku (nebo spíš kýbl) nafty. I tak se však jedná o celkem působivá čísla.

„Přes deset litrů se nedostanete ani stylem bílá dodávka je nejrychlejší auto na světě.“

Po městě se lze pohybovat s přehledem do devíti litrů, ustálenou devadesátkou se dostanete až na hodnotu 4,7 l/100 km, takže volným tempem mimo město lze jezdit kolem pěti litrů, a ani stylem „bílá dodávka je nejrychlejší auto na světě“ se přes deset litrů prostě nedostanete.

Ovladatelnost

Za posledních několik let jsme si už zvykli, že se užitková auta řídí v podstatě stejně jako normální civilní vozy, a nejinak je tomu i v případě Mercedesu Vito. Pozice za volantem možná není tak útulná jako třeba ve větším Sprinteru, ale i na dlouhých cestách se tu budete cítit celkem pohodlně. Výhled vpřed je tradičně velkorysý, což v kombinaci s lehkým, avšak stále mechanickým chodem všech ovládacích prvků činí z řízení Vita snadnou záležitost.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Z hlediska jízdních vlastností je Vito dospělým vozem – podovzek má dost přilnavosti a můžete se tak na něj spolehnout i ve chvíli, kdy se v zatáčce trochu pozapomenete, stejně jako ve vyšších rychlostech. Zároveň není ani v prázdném stavu nějak přehnaně nervózní a za všech okolností zůstává velmi pohodlný. Počítat musíte jen s tím, že se každá sebemenší rána hlasitě rozlehne do kabiny, v níž se všechno ozývá jako v obrovské plechovce. Ale to už ke skříňovým dodávkám tak nějak patří.

Verdikt

Mercedes-Benz Vito není nejlevnější ani ve své nejchudší verzi, na druhou stranu však působí velmi dospěle, solidně a bytelně. Pokud v autě nebudete trávit celé dny na dlouhých cestách, ale jen poskakovat po městě, ve výsledku zjistíte, že nic víc než centrální zamykání, elektrická okna a zrcátka, manuální klimatizaci a tempomat vlastně ani nepotřebujete (možná jen parkovací senzory).

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Totéž platí pro základní šestnáctistovku, která do města a na krátké vzdálenosti stačí a odmění se slušnou spotřebou. Pokud tedy máte v plánu vozit jen pár vodovodních trubek a bedny s nářadím nebo zásobovat obchod s cukrovou vatou, neexistuje důvod, proč potřebovat něco víc. A pokud ano, naštěsí máte spoustu možností, jak si Vito namixovat.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu205/65 R16
Pneumatiky vzadu205/65 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)65 / 88 v 3800
Točivý moment (Nm)230 v 1500 - 2000
0-100 km/h (s)19,9
Nejvyšší rychlost (km/h)157
Spotřeba paliva (l/100 km)7,7 / 5,2 / 6,2
Objem nádrže (l)57
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5140
Šířka (mm)1928
Výška (mm)1910
Rozvor náprav (mm)3200
Provozní hmotnost (kg)1914
Celková hmotnost (kg)2800
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)6300
Ceny
Základní cena modelu611 050,- Kč (109 CDI 88 k K KAWA)
Základní cena test. verze632 225,- Kč (109 CDI 88 k L KAWA)
20.5.2015 1:30| autor: Hugo Kottás

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist