Mercedes-Benz třídy S, W126 (1979-1991)

Mnozí už ho považují za veterána, ale mnohdy je v lepším stavu, než o polovinu mladší auta.

Když přišel na trh Mercedes W126, letěly zvonové kalhoty a husté patky, disco music byla na vrcholu, v kinech běžel muzikál Vlasy, zatímco v Čechách vládla hluboká totalita, Věra Chytilová protlačila skrz cenzuru Panelstory a mnozí čtenáři Autowebu ještě nebyli na světě. W126 byla druhá generace Mercedesu třídy S, jako první tohle označení nesl model W116. S znamená Sonderklasse, neboli „speciální třída„.

A že skutečně speciální byla. V tomhle autě mohli zákazníci poprvé dostat airbag (v roce 1981), systém kontroly trakce a předpínače bezpečnostních pásů. Protiblokovací systém brzd ABS měl premiéru už na předchozí generaci. Sedan se vyráběl v běžné verzi SE a v prodloužené SEL (o 16,5 cm delší), v roce 1981 přišlo na trh i velké kupé, označované SEC.

Všechny evropské modely byly vybavené benzínovými motory. Pětiválcové řadové diesely SD a SDL o objemu tří litrů (v roce 86 je vystřídal řadový šestiválec o objemu 3,5 litru) se prodávaly pouze v USA a Kanadě, pokud tedy u nás narazíte na naftový model, který nemá doklady o dovozu z Ameriky, dejte ruce pryč: bude to nějaká podivná přestavba.

Mercedes-Benz třídy S velká fotogalerie

Mercedes-Benz třídy S fotogalerie

Benzínové motory čítaly paletu šestiválců v objemech 2,6, 2,8 a 3,0 litru a výkonech od 115 kW/156 koní do 138 kW/188 koní. Silnější modely měly vidlicové osmivílce od 3,8 l (150 kW/204 koní) až po špičkový 5,6 l (220 kW/299 koní). Všechny motory jsou při správné údržbě považovány za téměř nesmrtelné – není výjimkou, že bez větších servisních zásahů najedou několik stovek tisíc kilometrů. S nejsilnějším motorem nemá ani velká 560 SEL problém vystřelit na stovku za necelých 7 sekund a atakovat maximálku 250 km/h.

Spotřeba W126 přitom nemusí být tak drastická. Jistě, nejsilnější osmiválce si o těch 15 litrů řeknou, ale pokud se poohlédnete po nějakém silnějším šestiválci (ideálně 300 SE), dá se při rozumném používání jezdit za deset litrů – a to je u takhle velké limuzíny opravdu dobrý výkon.

Velký pozor si ale dejte na netěsnící hlavy válců. Poznáte je klasicky podle olejových mastných ok v chladící kapalině. Důvodem může být v lepším případě poškozené těsnění pod hlavou; v horším případě může být nenávratně zničená přímo hlava. Je totiž hliníková, což ve své době nebylo úplně nejobvyklejší. Vyžaduje speciální chladící směs – jakmile do ní majitel vytrvale lil běžnou agresivní směs, určenou do běžných motorů, mohlo dojít k nejhoršímu. Pokud motor neběží plynule a netáhne, ještě nemusí být zle – na vině mohou být vadné kabely ke svíčkám.

Pokud se toho nebojíte, lze v případě tohoto auta vřele doporučit nákup v zahraničí. Prvním důvodem je, že se W126 nikdy do ČR oficiálně nedovážela, takže servisní zásahy u těch několika tuzexových, či individuálně dovezených kusů jsou mírně řečeno problematické. Později dovezené ojeté kusy zase mívají unavený podvozek. Ten totiž zdaleka nevydrží tolik, co motory a je stavěný na hladké německé asfaltky, nikoli na tankodrom, který se rozprostírá na českých silnicích. Zkontrolujte tedy obě nápravy, kulové čepy a silentbloky předních ramen. Pokud bude mít volant vůli, buď se s ní musíte smířit, nebo se připravit na ne zrovna levnou opravu. Smířit se musíte také s tím, že některé „spotřební“ díly prostě budete muset měnit – řeč je například o tlumičích a brzdovém obložení. Většina těchto běžných dílů se dá sehnat snadno a levně, ale zrovna brzdové destičky jsou poměrně drahé.

Horší situace nastane, když budete chtít opravit poškozenou karoserii (ať už po nehodě, nebo korozí, která se bohužel nevyhýbá ani velkým Mercedesům), protože „dárcovských“ W126 už se příliš mnoho nenajde.

Zlobit může také opotřebovaná automatická převodovka, kterou najdete ve většině nabízených modelů. Pokud nemáte automaty rádi, nejlepší volbou bude opět 300 SE, ve které se manuálních převodovek prodalo nejvíce.

SHRNUTÍ

Čtyřdveřový sedan, či dvoudveřové kupé (od 1981), modernizace vzhledu i motorů v roce 1985.

Motorizace:

Benzínové motory

260 SE: 2.6 12V (118 kW/160 koní a 122 kW/166 koní)
280 S, SE, SEL: 2.8 12V (115 kW/156 koní a 136 kW/185 koní)
300 SE, SEL: 3.0 12V (132 kW/180 koní a 138 kW/188 koní)
380 SE, SEL, SEC: 3.8 16V V8 (150 kW/204 koní)
420 SE, SEL, SEC: 4.2 16V V8 (150 kW/204 koní, 160 kW/218 koní, 165 kW/224 koní a 170 kW/231 koní)
500 SE, SEL, SEC: 5.0 16V V8 (164 kW/223 koní, 170 kW/231 koní, 180 kW/245 koní, 185 kW/252 koní a 195 kW/265 koní)
560 SE, SEL, SEC: 5.6 16V V8 (178 kW/242 koní, 205 kW/275 koní a 220 kW/299 koní)

Dieselové motory

300 SD: řadový pětiválec 3.0 (92 kW/125 koní)
300 SD/SDL: řadový šestiválec 3.5 (100 kW/135 koní)

Pro
Prostornost, luxus, výbava, spolehlivost, relativní dostatek náhradních dílů, slušné pořizovací ceny, image

Proti
vyšší spotřeba osmiválcových motorů, šestiválce zase poskytují jen průměrnou dynamiku, navíc jsou občas netěsné, karosérie koroduje, bývá opotřebený podvozek

autoweb.cz

5.12.2007 11:37

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist