Mercedes-Benz SLK 200 K

Je základní verze dostatečně dobrá, nebo je lepší připlatit si za výkon? To záleží na tom, jestli nosíte sukni, nebo kalhoty.

Na novém SLK je toho hodně, co se vám bude právem líbit, a pokud nebutete vyloženě kousaví a strefovat se u základní verze s nejslabším motorem do nepřiměřeného napodobování přídě F1 a SLR McLarenu, můžete si v ní hezky užívat, i když záhy stejně přijdete na to, že tahle verze vám v nadšení za volantem stanovuje jasně dané hranice. Za jízdy vám ale nikdo ten znak na přídi nevezme a přiznejme si, že i kdyby tohle auto bylo sebehorší (jako že není), stále se bude kolem něj vznášet aura všeho, co v dobrém i špatném s touto značkou spojujeme. Respekt je ale určitě na prvních místech.

 V tom dobrém to konkrétně znamená to, že se u Mercedesu můžete opět spolehnout na pocit solidnosti, komfortu a uvolněnosti a také na to, že v porovnání s konkurencí jsou tyhle vlastnosti cíleně zabudované do všeho, z čeho se auto skládá. U nového SLK však dostanete bonus v podobě oživených jízdních vlastností a také fotogenické karosérie, která se však může se svým zakulaceným zadkem někomu zdát až příliš holčičí. Jistě to je záměr, ale naplno ho pochopíte až ve chvíli, kdy postavíte SLK vedle majestátního SL. Menší roadster vypadá vedle něj jako autíčko na hraní a je jen dobře, že v tom pozitivním smyslu jím také je.

 Za jízdy vás v novém SLK jako první překvapí těžší řízení, které je určitě tvrdší než v SL a ve kterém bohužel nejsou příliš cítit přední kola. Zároveň vás ale v zatáčkách příjemně osloví to, že nedochází skoro k žádným náklonům a že přední i zadní pneumatiky drží tak pevně, jak to dovoluje povrch silnice, i když s vypnutým ESP se vám na zimních pneumatikách může i na suchu lehce podařit vyhodit záď do strany. O výrazné nedotáčivosti, kterou výrobci tak rádi používají pro seškrcení legrace, tu nemůže být ani řeč. Se zapnutou stabilizací je průjezd stejné zatáčky předpisový, ale stále přesně cítíte, kdy a proč se přibzďují jednotlivá kola. Samotné brzdy zabírají plynule a silně, ale opravdovou zkouškou by pro ně bylo až teplé počasí.

 I když je pětistupňový automat velmi kvalitní a po zahřátí rychle a hladce podřazuje, se svoji vyšší hmotností a cenou 60 tisíc korun se jeví zbytečně. Ručně řazená převodovka, v případě SLK šestistupňová, by se zde určitě vyjímala lépe a jízdní výkony jsou s ní také lepší (zrychlení na 100 km/h za 7,9 s, maximálka 230 km/h).

 Pozice za volantem je položená nízko nad zemí a při jízdě bez střechy vás mimo jiné i dobře chrání od turbulence. Pocit z kabrioletu si ale doopravdy užijete jen se staženými okny a v tom případě vám už od náporu proudění nic nepomůže, ale právě to ke kabrioletu patří.

V interiéru se objevuje nový styl přístrojové desky se dvěma oddělenými a seříznutými tubusy pro otáčkoměr a rychloměr a i když se během jízdy stále ozývalo tření některých plastů za sedačkami, interiér jako takový má pěkné tvary. Skoro všechno v něm je ale za příplatek; hezký detail v podobě duté řadicí páky z matného hliníku je ale v základní výbavě.

 V očích mnoha zájemců nebo i stávajících majitelů staršího SLK, ale třeba i SL, je jedním z hlavních výhod SLK koncepce kupé/kabriolet, která dává každému doslova pocit pevné střechy nad hlavou. Po přesednutí z aut s plátěnou střechou je tento rys obzvláště v zimě hodně příjemný. Autu sice přidává nechtěná kila navíc, ale je jen otázkou osobních priorit, co je pro vás přínosnější.

Technologický balet při skládání střechy vás nikdy zcela neomrzí, stejně jako to, že se dokáže tak velká věc složit do tak malého prostoru a nechat pod sebou stále dost místa na pár menších sportovních tašek.

Velkým plusem SLK je i novinka Airscarf, což v překladu znamená „vzdušná šála“, která vám skrze průduchy pod hlavovými opěrkami vhání teplý vzduch na krk a ve spojení se zadním síťovým deflektorem, plně vytaženými okny a zapnutým topením umožní jezdit bez střechy v přijatelném pohodlí i v teplotách kolem pěti stupňů nad nulou.

Nezanedbatelnou výhodou SLK je i to, jak dokonale v noci svítí jeho bixenony. Řada podobně drahých aut takovou svítivost nemá a to, že mají také xenony, jim zdaleka nezaručuje tak stoprocentní úspěch. V SLK si ale s dálkovými světly v noci připadáte opravdu tak trochu jako ve dne.

 Přes celkově kvalitní jízdní vlastnosti má SLK200 největší slabost v nízkém výkonu. S kvílivým zvukem kompresoru byste se klidně smířili a někomu by se třeba i líbil, a dobrý tah od nízkých otáček je pro použitelnost ve městě také velké plus, ale s tímhle motorem máte jednoznačný dojem, že celé auto snese mnohem víc.

 Nevybavit sportovní roadster silnější verzí přeplňovaného čtyřválce 1,8 l a nechat ho na pospas výkonu 163 koní hraničí ze strany Mercedesu se sebepoškozováním. Nenapadá mě jediný důvod, proč má mít například rodinná třída C stejný motor, ale s výkonem přes 190 koní, zatímco SLK má jako naschvál o třicet koní méně. Třeba si opravdu u Mercedesu říkají, že tohle je verze pro ženy, zatímco základní provedení pro muže je SLK350 s novým a prý skvostným šestiválcem o výkonu 272 koní. Mercedes to svým zákazníkům v tomto případě opravdu nedělá lehké. Nebo asi ano, ale patrně záleží na tom, koho se ptáte.

 SLK200 navíc potvrzuje pravidlo, které opakovaně objevujeme u každého auta se srovnatelnou hmotností a výkonem kolem 170 koní, totiž že tahle hodnota je hraničním číslem, se kterým si to sami za volantem ještě celkem užíváte, ale jakmile si k vám někdo přisedne nebo k tomu zapnete klimatizaci, o sportovní jízdě se mluvit nedá.

U dalších aut nabízejících se k přímému srovnání (Z4 a TT) vám BMW nabídne šestiválec 2,2 l s výkonem 170 koní a Audi čtyřválec 1,8T s výkonem 180 koní. V případě základních verzí je BMW skoro o sto tisíc levnější, Audi naopak o 65 tisíc dražší. Mimochodem, cena s příplatky se u testované verze dostala k 1,5 milionu korun. Za to už pořídíte SLK350.

 SLK200 je dobré chápat jako ukázku všeho, v čem je nová generace silná. Je líbivá, má tu báječnou střechu, hodí se stejně dobře na komfortní cestování jako na občasné rychlé sprinty, i když zrovna tady jí k tomu chybí rychlost. V tomto provedení je vlastně výstavním příkladem auta, které má řadu nezanedbatelných předností, ale k plnému prožitku a jejich spojení do jednoho hlubokého dojmu mu chybí výkon.

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMercedes-Benz SLK 200 K
0-100 km/h (s)8,3
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 1795 cm3, kompresor
Zdvihový objem (cm3)1795
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)163 koní při 5500 ot/min
Točivý moment (Nm)240 Nm při 3000 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)226
Spotřeba paliva (l/100 km)město 12,5/mimo město 6,7/kombinovaná 8,8 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1390
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 1 194 000 Kč
18.1.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist