Mercedes-Benz SL 350

Šestá generace luxusního roadsteru je z hliníku a má úplně nový motor. Bude k jejímu rozpohybování stačit atmosférický šestiválec s výkonem 306 koní?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 5

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 7.4

​RADOSTI: příjemný zvuk, vyváženost podvozku, komfort na palubě

STAROSTI: nedůstojný výkon vzhledem k cenovce, pomalá převodovka

Venku poletuje listí, každou chvíli se na zem snese pár kapek a slunce vysvitne jenom na chvíli, protože ho beznadějně zakryje halda temných mraků. Zní to jako zítřejší předpověď počasí, ale ve skutečnosti jde o názornou ukázku toho, že kabriem nemusíte jezdit jenom od července do srpna. Ne pokud se bavíme o Mercedesu SL, který má na palubě tolik vychytávek, že vás rozmary počasí nezastaví.Jeho nová generace je o notný kus dokonalejší, než byla ta předchozí. Přímé srovnání nemám, nejezdil jsem s ní, ale jako příklad poslouží fakt, že současné SL je z devadesáti procent z hliníku, zatímco to staré bylo skoro celé z oceli. To se projevilo nejen na nižší hmotnosti, ale i na vyšší torzní tuhosti. A to se obzvlášť u kabria počítá.

Hmotnost šla dolů i díky tomu, že se pod kapotu dostal úplně nový atmosférický šestiválec s označením M276, který tvoří základ nabídky. Výkon 306 koní v 6500 otáčkách zní uspokojivě, ale to jen díky tomu, že jsem vám dosud nepřiznal hmotnost. Pokud byste SL postavili na váhu, se základním šestiválcem by se ručička zastavila přesně na hodnotě 1685 kg.

Ke zrychlení na stovku mu stačí 5,9 vteřiny, ale pokud po něm budete chtít, aby v zátahu nepolevoval, budete jednoduše zklamáni. Nebo alespoň já jsem byl. Jeho zápal pro věc není takový, jaký bych si u vrcholného roadsteru za tři a půl milionu představoval, a nezmění to ani překrásně sametový zvuk, který se s rostoucími otáčkami mění v mechanickou symfonii, kterou dirigujete pohybem kotníku.


Design je sice subjektivní věc, ale předchozí generace vypadala rozhodně dravěji…Zkusil jsem tedy přistoupit na jeho hru, zvolnil jsem, a nechal se hýčkat. A že to opravdu umí. Jsou tu masážní vyhřívaná a ventilovaná sedadla s funkcí Airscarf, která vám ofukují krk teplým vzduchem. Je tu skvěle hrající stereo Harman Kardon Logic7, u kterého je subwoofer zabudován přímo v podlaze. A nesmím ani zapomenout na spoustu elektronických drobností, jako je deflektor, nebo kouzelně fungující střešní okno, které se pouhým dotykem zneprůhlední. Ve Stuttgartu se ale zaměřili i na malichernosti, jako ostřikovače čelního skla, které vám zpravidla osprchují i obličej. Ne tak u SL, trysky zabudované přímo ve stěračích dávkují potřebné množství přímo pod stěrky, které učiní přítrž metanolovému parfému.

Elektronických vychytávek je na palubě snad milion, a až když s tímhle luxusním roadsterem ujedete několik stovek kilometrů, začne vám docházet, proč je o tolik těžší než Mazda MX-5 a proč byste do Monaka vyrazili právě tímhle, i když s ním nebude taková zábava. Stačí se jen porozhlédnout kolem, všechno je z kovu, kůže nebo jiného, dostatečně hodnotného materiálu. Notnou část prvků, jako například výdechy ventilace nebo řadící páku, přebírá z SLS AMG, takže je jasné, že k interiéru nelze mít jakékoli vážnější výhrady.


Díky sportovnímu podvozku šlo SL k zemi o 10 mm, přesto je i s 19″ disky příjemně komfortní.

Pokud pojedete opravdu s citem (a nebo v pomalu jedoucí dlouhé koloně, tak jako já), dá se spotřeba dostat i na 7 litrů. Většinu času se budete s běžným ježděním (tedy podle předpisů) pohybovat mezi akceptovatelnými 9-10 litry na sto. To bude vyhovovat i sedmistupňové automatické převodovce, která není špatná, ale rychlosti nejmodernějších dvouspojek nedosahuje. Prostě si víc libuje v hladké změně stupňů než aby vás s každým přeřazením kopla do zad.

Překvapivě skvělou práci odvádí adaptivní podvozek, který přestože je díky AMG paketu o 10 mm níže, drncavou jízdou rozhodně nevládne. Ne pokud ho nepřepnete do sportovního režimu, který bych doporučil jen na čerstvě položeném asfaltu – tedy v Česku nikde. Při ostřejší jízdě se nezačnou projevovat náklony karoserie, jako spíše hmotnost. Tu ale poznáte i při razantnějším brzdění, ono 1,7 tuny není úplně muší váha.

Podvozek ale zarputile drží stanovený směr a jede přesně tam, kam ho volantem pošlete. Na výjezdu dáte zadním pneumatikám okusit 370 Nm, auto jen utáhne stopu, čumák zamíří přesně tam, kam potřebujete, a za zvuku sytého barytonu jste pryč.Jenže jízdní výkony nejsou rovnocenné třídě a cenovce, kam se SL řadí. V základní verzi sice stojí 2 388 000 Kč, jenže my měli Edition 1, což je paket, který přihazuje AMG nárazníky a další drobnosti. S tím by SL přišlo na 2 962 258 Kč, ale ani tam se výsledná cenovka nezastavila. S dalšími příplatky se totiž cena testovacího kusu vyšplhala na závratnou sumu 3 381 988 Kč.

Mnohem důstojnější volbou by jistě bylo osmiválcové SL500, které přihodí bezmála sto koní a dalších 330 Nm za půl milionu. Pravda, to se bavíme o ceně slušně vybavené Octavie, ale u konkrétního auta je půl milionu pár křížků v příplatkové výbavě, kterou bych za dva hrnky navíc klidně oželel.

Verdikt
Luxusní roadster v podání Mercedesu patří mezi to nejlepší, v čem se můžete kochat s nebem nad hlavou. Karoserie je pevná jako skála, interiér je zkonstruovaný s německým citem pro perfekcionismus a motor má vytříbený zvuk. Jen škoda, že tak i nejede. To ale naštěstí řeší SL500 nebo rovnou ostré SL63 potažmo SL65 přímo od AMG.

Ondřej Lilling

Druhý pohled:
Zatímco Ondrovi přišla dynamika vozidla průměrná, já měl dojem, že šestiválec stačí. Respektive stačí k zaměření auta. S roadsterem SL 350 se mi rychle nejezdilo příjemně a když jsem nasadil takové to odpočinkové tempo, auto se zdálo být lepší. Jenže svým řízením, odezvou a dojmem z jízdy celkově mi přišlo, že nedělá nic lépe než třeba vynikající Volkswagen Golf Cabrio 1.4 TSI. Neberte to tak, že hážů špínu na Mercedesy, to vůbec ne. Ale SL 350 se mi nelíbí nejen vzhledově, ale i tím, že prostě nepůsobí natolik výjimečně, abych za něj dával tři miliony. Raději bych si koupil ojetou SL 500 minulé generace a zbytek peněz utratil za dovolenou někde na jihu Španělska. A ještě by mi zbylo docela dost.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcezážehový šestiválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické
Zdvihový objem (cm3)3498
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)225/306 v 6500 ot./min
Točivý moment (Nm)370 v 3500 - 5250 ot./min
0-100 km/h (s)5,9
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)9.3 / 5.4 / 6.8
Objem nádrže (l)65
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4617
Šířka (mm)1877
Výška (mm)1315
Rozvor náprav (mm)2955
Provozní hmotnost (kg)1685
Zavazadlový prostor (l)241 / 381
Ceny
Základní cena modelu2 388 000 Kč vč. DPH
Základní cena test. verze2 388 000 Kč vč. DPH
Cena testovaného vozu3 381 988 Kč vč. DPH
8.10.2012 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist