Mercedes-Benz ML 420 CDI

Je to diesel, ale žere jako sporťák, má emise jako roční produkce FIATu a váží přibližně tolik co Kréta. Tak proč se nám tak líbí?
  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Novou třídu M od Mercedesu jsme tady už měli, takže vás nehodlám unavovat opakováním dojemného příběhu o tom, jak byl původní model strašný a oč je ten nový lepší. Koneckonců, nespali ani rivalové: zatímco se nová třída M koupala v záplavě (oprávněně) pozitivních recenzí, v Mnichově i Ingolstadtu se pracovalo přesčas. Audi Q7 ponechme stranou (i když bychom si mohli připomenout, co o ní říká Jeremy Clarkson), jenže nové BMW X5 je zatraceně talentovaný soupeř. Kultivovaný, rychlý, skvěle ovladatelný a v terénu dokáže víc, než si kdy troufnete od něj žádat.

Bavoráku ale chybí něco, čím se Mercedes může pochlubit. Co byste, dámy a pánové, řekli na prémiové SUV s osmiválcovým turbodieselem? Je to tak. Mercedes se v poslední době do vývoje naftových motorů pořádně opřel v souvislosti s iniciativou Bluemotion, která má přinést moderní, ekologicky šetrné diesely na severoamerický trh. Tady se ale na žádnou močovinu ve výfuku nehraje, tady jde o sílu. O moře síly.

Mercedes-Benz M-Class velká fotogalerie

Mercedes-Benz M-Class fotogalerie

Nenechte se zmást zavádějícím označením 420 CDI. Zdvihový objem ve skutečnosti činí rovné čtyři litry, ale automobilka zřejmě chtěla novinku odlišit od staršího osmiválce z modelů ML 400 CDI a S 400 CDI.

Jednotka sdílí architekturu s vidlicovým šestiválcem, který Mercedes v současné době nabízí do většiny svých modelů. Hlava každého válce je tedy opatřena čtyřmi ventily a hi-tech piezoelektrickými vstřikovači. Protože takový motor potřebuje hodně vzduchu, pomáhají mu dýchat hned dvě turbodmychadla s proměnnou geometrií. Výsledek je ohromující: 306 koní a strašidelných 700 Nm.

Impozantní čísla se odrážejí i v impozantních výkonech na silnici: až do nějakých 160 km/h nabírá tento obří stroj rychlost neslušným tempem, jako by ani nevážil dvě a půl tuny. Zpod kapoty se přitom ozývá typický rytmus osmiválce, takřka bez známek tradičního dieselového „nýtování“. Jeden kolega o tomto motoru prohlásil, že zní jako stará americká véosmička OHV, utlumená na čtvrtinu původní hlasitosti.

Vyjma sportovně upraveného AMG představuje ML 420 CDI skutečný vrchol modelové řady. Vždyť v pružném zrychlení za sebou nechá i osmiválcovou ML 500, která disponuje výkonem 388 koní. Lecjaký sporťák aby se bál.

Jestli budou majitelé pokořených hot hatchů počítat s tím, že ztracenou čest opět nabudou s prvními zatáčkami, mohou se šeredně přepočítat. Vrhněte se s třídou M do úzké vlásenky a těžká karoserie unaveně padne na vnější přední kolo, jak se všechna ta hmota okolo vás snaží vyhovět Newtonovým zákonům a pokračovat v jízdě rovně. Uberete, zpomalíte, majitel hot hatche zajásá.

To ovšem netuší, že vaše třída M je vybavena elektronickým řízením tuhosti podvozku. Tlačítko nabízející volbu jednoho ze tří režimů lze dnes nalézt v mnoha autech, ale málokde je efekt tak výrazný jako ve třídě M. Zvolte „sport“ a podvozek okamžitě ztuhne, jako by napjal svaly a čekal na výstřel startovací pistole. Hned v následující zatáčce s překvapením zjistíte, že auto se naklání daleko méně, rychleji si sedne do oblouku a dokonce umí i docela čiperně změnit směr z jedné pomalé zatáčky do druhé. Jen vnější přední pneumatika hlasitě prosí o milost a připomíná tak, že fyziku neošidíte.

Ano, s tímto rozložitým, důstojným a trochu otyle vyhlížejícím autem můžete jezdit opravdu rychle, s výjimkou těch nejužších silnic a nejpomalejších zatáček. A dokonce je to docela zábava, byť takovým zvráceným způsobem. Protože sedíte tak vysoko nad silnicí, vnímáte všechny přesuny váhy daleko víc, na většině silnic můžete díky lepšímu rozhledu plánovat stopu dál dopředu než v běžných autech a ze zatáček vyrážíte, jako by vás vystřelili na obrovském gumovém laně.

Bylo by ale bláhové myslet si, že řídíte nějaký sporťák. Řízení má mercedesovsky pomalý převod, který vás donutí přehmatávat v situacích, kdy by v jiných autech mohly ruce zůstat na svém místě, brzdy po několika divočejších mezihrách mezi divokou akcelerací a další pomalou zatáčkou začnou postupně svůj boj s mastodontí hmotností vzdávat, a pak je tady ta věc s převodovkou.

Řídili jsme už mnoho mercedesů se sedmistupňovým automatem 7G Tronic a závěr byl vždy podobný: slušný, byť hladkosti a intuitivnosti šestistupňové skříně ZF nedosahuje. V této třídě M však trpěl zvláštním – a velmi nepříjemným – problémem: po přidání plného plynu otálí s kickdownem zhruba vteřinu, což je hodně dlouhá doba, pokud se zrovna nacházíte v protisměru a na horizontu se vyloupnulo auto. Ve sportovním režimu reaguje rychleji, ale kdo z vás ho používá pro běžné ježdění? Naštěstí máte možnost manuální volby rychlostních stupňů tlačítky na zadní straně volantu.

Už zmiňovaný pneumatický podvozek (za 46 671 Kč) umožňuje kromě sportovního režimu také volbu režimu samočinného, v němž se snaží přizpůsobovat tuhost odpružení aktuálním podmínkám, a komfortního, po jehož aktivaci auto příjemně zvláční. Do města, na dálnici nebo kamkoliv, kde není hodně zatáček, je to nejlepší volba.

A pokud si připlatíte rozumných 50 730 Kč za sadu „off-road“, bude vzduchové pérování umět zvýšit světlou výšku v několika krocích až na nejvyšších 291 mm. Pak můžete projet brodem hlubokým až 600 mm. Pravda je, že nejvyšší poloha je spíš nouzová, pérování v ní prakticky nefunguje a jakákoliv jiná než velmi obezřetná rychlost by mohla znamenat jeho poškození. Tak proč tam vůbec je? Abyste nemuseli volat kamarády s géčkem, když špatně odhadnete přechodový úhel a na horizontu „sednete břichem.“ Pak stačí otočit knoflíkem, vzduchové měchy se dofouknou o další kousek – a jste opět volní.

V terénu ale nejde jen o světlou výšku, stejně důležitá a množná ještě důležitější je trakce. Paket „off-road“ obsahuje i elektronické uzávěrky středového a zadního diferenciálu. Za běžných okolností fungují samočinně, ale pokud je to potřeba, můžete oba diferenciály zavřít jediným otočením ovládacího kolečka. I tím se Mercedes liší od silničně zaměřených SUV, jako jsou BMW X5 nebo Audi Q7.

Rozdílů si všimnete také v interiéru, jenže ty vám už takovou radost neudělají. Vedle zmiňovaných konkurentů působí kabina třídy M o poznání méně honosně, v černém provedení je navíc dost ponurá. Z hlediska funkčnosti naštěstí zcela vyhovuje, nabízí skvělou pozici za volantem a výtečné pohodlí v (Alcantarou čalouněných) sedadlech. A na páku voliče převodovky pod volantem jsem si zvykl tak rychle, že ještě týden po vrácení Mercedesu místo řazení zpátečky občas zapnu stěrače:-)

Ačkoliv luxusní německá auta zpravidla nevynikají štědrostí základní výbavy, mercedesy v ČR bývají z továrny vybaveny lépe než ekvivalentní modely konkurence. I kdybyste za vaši novou ML 420 CDI nezaplatili ani o korunu víc, než činí základní cena 2 010 000 Kč, pořád se nemusíte zříkat Alcantary, stmívacích zrcátek, inteligentní klimatizace Thermotronic nebo devatenáctipalcových litých kol. V této třídě se ovšem auta v základní výbavě nekupují, což potvrzuje i testovaný exemplář za 2 418 190 Kč.

Spotřeba? Neblázněte. Je to sice diesel, ale v první řadě osmiválec – a nezapomínejte, že vybavený váží půltřetí tuny. Při běžném zacházení (podle předpisů, ale bez snahy o úspornou jízdu) si bere něco přes třináct litrů na sto kilometrů. Dlouhé klidné cesty po dálnici stlačí spotřebu níž, ale s deseti litry nepočítejte, to je utopie.

Články o drahých SUV zpravidla uzavírám více či méně vtipnými narážkami na jejich velikost a konstatováním, že bych si raději koupil odpovídající kombi, v tomto případě E 320 CDI 4Matic. V osmiválcovém provedení se mi ale třída M znepokojivě líbila. Dokonce jsem neměl problém představit si ji jako hlavní auto v naší domácnosti, což se mi v podobných případech opravdu nestává.

Možná je to tím, že stárnu. Možná jsem si vypěstovat návyk na akceleraci vnímanou z výšky dvou metrů nad zemí. Možná si mé podvědomí libuje v tom, jak se tohle monstrum vysmívá všem těm rádoby zachráncům planety, profesionálním regulátorům všeho a věčným teoretikům v Evropské komisi. A nebo za to prostě může fakt, že Mercedes ML 420 CDI je podle jakýchkoli měřítek opravdu znamenité auto. Nehodící se škrtněte.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMercedes-Benz ML 420 CDI
0-100 km/h (s)6,5
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválcový turbodiesel, common-rail
Zdvihový objem (cm3)3996
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)306 koní v 3600 ot./min.
Točivý moment (Nm)700 Nm v 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)235
Spotřeba paliva (l/100 km)15,0/9,1/11,3 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)2315
Zavazadlový prostor (l)500/2050
Ceny
Základní cena modelu2 017 000 Kč
11.5.2007 6:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist