Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC (2013)

Může mít velké luxusní SUV (relativně) malý motor? Ano, může, ale tato specifikace sebou nese určité kompromisy.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.2

RADOSTI
Velké, luxusní, pohodlné, sofistikované a schopné auto

STAROSTI
Menší motor není tak hladký a kultivovaný jako šestiválec

Mercedes ML, který jsme měli na týdenní test, byl specifický v tom, že šlo o verzi s naftovým čtyřválcem. Není to tak dávno, co Mercedes začal i své velké modely (a tím rozumějme téměř vše od třídy E nahoru) vybavovat také „malým“ turbodieselem, ted ne-šestiválcem. Pohnutky výrobce mohou být různé a hon za emisemi a spotřebou mne napadnou jako první, a asi nebudu daleko od věci.

Mercedes-Benz M-Class velká fotogalerie

Mercedes-Benz M-Class fotogalerie

Já osobně právě tenhle motor nemusím. Netroufnu si říct, že není dobrý, to v žádném případě, a ani si to nemyslím. Je silný, pokud se nepletu, tak možná nejsilnější naftový čtyřválec co do točivého momentu, který je rovných 500 Nm, výkon jako takový je pak 204 koní. Mám ten pocit, že právě u těžkých aut je výrazná snaha dostat z malého objemu co největší potenciál, což se projevuje třeba méně uhlazeným projevem při změně rychlostních stupňů při plné zátěži.Ano, tenhle test bude v podstatě pouze o motoru, nicméně nemohu se zbavit povinnosti pohovořit i o dalších aspektech auta. Výbavu vezmu šmahem, protože ta se odvíjí od částky, kterou se rozhodnete utratit, a pokud nemáte problém investovat do auta, pak si jej vybavíte skutečně vším možným, od – co já vám – multimediálního zábavního systému až k unikátnímu koženému čalounění. O kvalitě zpracování také nemá cenu mluvit, je vynikající, jako materiály.

Trochu více se nechám unést u ovládání podvozku. Snižování světlé výšky využijete, pokud máte zájem laborovat s nastavením auta mezi polohami pro jízdu v terénu a na dálnici, je tady systém pro ovládání terénních schopností (já jsem vyjel k lesu na mokrou louku a dal jsem si nějaká pole napříč přes meze, aniž bych měl snahu, či spíše cítil nutnost, cokoli nastavovat a ML projelo vším. Tedy tím, kam jsem se s drahým autem odvážil. Do lomu, jako s Wranglerem, jsem nejel.Řízení je tak trochu jako v autobuse, ve volantu jsem necítil nic, a vlastně i rozměry auta nejsou od prostředku hromadné dopravy příliš vzdálené. Když jsem se rozhodl vyjet v Krušných horách na nějaké zasněžené vrcholky, musel jsem si do zatáček celkem dost najíždět. Cesta z hor odhalila, tedy přesněji řečeno potvrdila to, co jsem cítil už na rovině a při cestě do kopce, že auto je těžké. Váží asi 2,2 tuny, k tomu si přidejte pár metráků posádky a něco zavazadel a jste na dohled třem tisícům kilogramů a to je dost, pokud se sunete po zasněžené okresce a gravitace vás táhne dolů více než je vám libo.


Mercedes ML má 4,8 metru na délku, kufr 690 litrů. Ano, je velký. A těžký.

Hmotnost je znát i na suchu, v zatáčkách, pokud se rozhodnete jet rychle. Já jsem si jen tak zkusmo dal své oblíbené serpentiny a … podvozkově na tom byl Mercedes ML výtečně, ale hmotnost i přes maximální snahu sofistikovaného podvozku s autem nepříjemně cvičila, nedotáčivost byla evidentní.

Rád bych se teď vrátil k motoru. Na oficiálním webu uvádí Mercedes kombinovanou spotřebu 6,0 až 6,5 litrů nafty na sto kilometrů a to po mne byla nedosažitelná utopie. Deset litrů? Ano, když jsem jel střídmě. Snažil jsem se na spotřebě pracovat, ale právě ne s velkým úspěchem. Uvědomil jsem si i to, čeho jsem se tak trochu obával od začátku.


Označení 250 v podstatě znamená objem plus mínus 2,2 litru a přeplňování.

ML s čtyřválcem není pomalé, maximální rychlost je 210 km/h a neumím si představit, že bych se k ní chtěl třeba jen přiblížit, ale nezamlouvalo se mi pružné zrychlení. Nad stokilometrovou rychlostí při plném plynu jen velmi, velmi zvolna ML zrychlovalo. A pokud jsem jel dálničních 130 km a chtěl jsem krátkodobě zrychlit třeba pro bezpečné předjetí, nešlo to.

DOPORUČUJEME: První jízda Range Rover SDV8 (2013)

K tomu bych přidal určitou nekultivovanost při řazení – jakkoli mám se sedmistupňovým automatem z jiných modelů a motorizací jen ty nejlepší zkušenosti, tady se mi součinnost převodovky a pohonné jednotky nelíbila. Při změně rychlosti se auto jakoby zhouplo na gumě, jak došlo na chvíli k odpojení motoru a ten pak musel opětovně zabrat, a znovu se dostat do ideálních otáček.

Verdikt
Jestli se mi Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC líbil? Ano, i ne. Auto jako takové se mi líbí. Je velké, robustní, i přes svou velkou hmotnost jede jako relativně menší vůz. Líbí se mi atmosféra na palubě, a jakožto přívrženec německé školy a ne té britské bych u Mercedesu nakupoval raději, než abych si šel pro Evoque, Range Rover anebo Sport. Nekoupil bych si ale verzi s tímto nejmenším naftovým motorem. Určitě bych raději utratil více peněz (což ovšem v praxi znamená zaplatit ne 1 474 990 Kč za základní verzi ML 250 Bluetec, ale 1 533 070 Kč za ML 350 Bluetec) a šel do silnějšího a sametovějšího naftového šestiválce.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2143
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150/204 v 4200
Točivý moment (Nm)500 v 1400 - 1800
0-100 km/h (s)9,0
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)6,3
Objem nádrže (l)81
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4804
Šířka (mm)1926
Výška (mm)1796
Provozní hmotnost (kg)2150
Zavazadlový prostor (l)690
Ceny
Základní cena modelu1 474 990 Kč
8.4.2013 8:01| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist