Mercedes-Benz GLE Coupé 350 d 4MATIC (2015)

Opulentní SUV křížené s kupé s velkým naftovým motorem a pohonem všech kol spojuje řadu atraktivních detailů v celek, jehož pravá podstata se hledá jen velmi obtížně. Minimálně u nás.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 5

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 6.8

Radosti

Vnitřní prostor, motor, spotřeba

Starosti

Rozměry, resp. velikost


Mercedes GLE Coupé je velké auto, a kolem jeho velikosti se bude celý test točit, protože to je alfa a omega všeho, právě jeho velikost definuje všechny klady a zápory, na které jsme během testu přišel a postupně se budete dozvídat podrobnosti. Na délku Měří GLE cca pět metrů a to není zase až tak moc, máme tady i větší auta a klidně mohu vzpomenout třeba na BMW 640d, se kterým jsem jezdil nedávno a to je dokonce o pár milimetrů delší.

Jenže GLE je skoro stejně dlouhé, ovšem na šířku má přes dva metry a vysoké je jako průměrně velký evropan (a asiata za ním prostě neuvidíte vůbec). Tím si nechci nijak zahrávat s typologií jednotlivých ras, jen tím hodlám naznačit, že jde opravu o vysoké auto. K tomu přidejte hmotnost 2,2 tuny a rázem zde je vůz, který je zřetelně „prostorově výrazný.“

Interiér

V kabině obklopuje řidiče (i spolujezdce) atmosféru luxusu tak, jak ji Mercedes aktuálně umí zprostředkovat, nicméně některé materiály by mohly být kvalitnější, zejména plasty, které se zdály být – jak to jen říct – na dotek málo pevné, robustní. Ale to je jen můj osobní dojem. Sedačky jsou pohodlné, volant padne do ruky, je velký, příjemně se s ním řídí, a nese obvyklé ovládací prvky tak, jak jsme u moderních mercedesů zvyklí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Místa na zadních sedačkách je dostatek, srovnám-li s přímou konkurencí, s BMW X6, tak je to opravdu velkoprostorový vůz, i místem nad hlavou zadních cestujících a kufr je doslova obrovský. Bohužel až moc, je tak hluboký, že na jeho konec zezadu nedosáhnete. Ne bez toho, aniž byste se ušpinili o velmi vysokou hranu a macatý zadní nárazník, ne pokud nejste hráč NBA. Já jsem si musel drobnosti, které mi „utekly“ za opěradla zadních sedaček, přitahovat deštníkem. Když už jsem vzadu, zmíním elektricky ovládané tažné zařízení, které se ukrývá v útrobách a to je více než fajn, pokud ho umíte využít a ocenit. 

Pohon

O pohon se stará naftový třílitr s výkonem 258 koní a točivým momentem 620 Nm a navzdory hmotnosti umí stroj rozpohybovat do slušného tempa. GLE Coupé zrychlí na stokilometrovou rychlost za sedm sekund a maximálka je 226 km/h. Síla jde na všechna čtyři kola a neumím si představit, že by tomu mělo být jinak, a po zkušenostech s GL kdysi dávno v terénu, ve sněhu blátě, když jsem zapadl, si myslím, že 4MATIC je nutností pro bezpečnou jízdu na asfaltu a ne vstupenkou do světa nezpevněných povrchů.

Spotřeba

Apetit auta není značný, pokud aspoň z části šlapete na plynový pedál jako soudný člověk, já jsem jezdil za nějakých devět litrů a to si myslím, že bylo v pořádku, určitě vzhledem k rozměrům a hmotnosti.

Ovladatelnost

Ovladatelnost? Tady bohužel trochu narazíme… Znovu se musím vrátit k tomu, jak je auto velké. Je opravdu velké do všech stran a to se odráží do ovladatelnosti a jízdních vlastností. Začnu-li více zeširoka, ovladatelnost je dobrá ve smyslu ovládacích prvků v kabině, bylo příjemné jednoduchým hlasovým příkazem zadat do (skvělé) navigace vyhledávání trasy k nejbližší prodejně s hamburgery. Bohužel pak v Driv-in části rychlého občerstvení se projevily délka, šířka a rejd GLE Coupé, když jsem měl co dělat, abych se vešel do trasy vytyčené obrubníky.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

A nejde jenom o parkování a manévry na malé ploše, i na okreskách – když jsem vyrazil protáhnout auto na Šumavu, jsem se s vozem nedokázal sžít. Na horských silničkách jsem si musel najíždět do zatáček, bez přehánění do téměř každé zatáčky jsem musel lehce přejet dělící čáru a vjet do protisměru, což byl ovšem zásadní problém pro bezpečnostní systémy – ty na mne pípali, bzučely a co víc, aktivně se snažily vrátit mne zpátky do mého pruhu. Což v případě úzkých silniček znamenalo až ke svodidlům. S autem jsem tak neustále musel bojovat a jízdu bych neprohlásil za plynulou. Ano, mohl bych jet pomaleji, ale na to, abych jel po silnici mimo obce 60 km/h, nepotřebuji pod kapotou tak třeskutou pohonnou jednotku. 

Verdikt

Rovnou asi přejdu k verdiktu, protože ten bude delší a právě zde musím vysvětlit své hodnocení. Chápu GLE Coupé jako přímou konkurenci k BMW X6 a musím říct, že X6 podle mého dělá svou práci lépe. Jinak – BMW X6 je podle mne zcela zbytečné auto, které postrádá racionální smysl, je nabubřelé, tvrdé, svým způsobem sportovně laděné, neurvalé a arogantní. A kupovat si ho lze jen proto, že ho člověk chce a že na něj má zálusk a finance, protože kromě toho, že je velké, je zásadním způsobem nepraktické. U Mercedesu se povedlo tuto nepraktičnost překonat, jak v blahobytném prostoru na sedačkách, tak zavazadelníkem či pohodlně nastaveným podvozkem, a také potlačit onu aroganci poměrně civilizovaným a nekonfliktním vzhledem. A to si myslím – a děsí mne , že to píšu – právě není dobře.

Když už, tak konkurence pro X6 měla být ještě ztřeštěnější a nesmyslnější než je BMW, s malým kufrem, velkými koly, malými sedačkami vzadu a kapotou, které požírá za jízdy slůňata. Mercedes to mohl udělat, protože pro racionálně uvažující zákazníky tady má klasické velké SUV a GLE Coupé mohlo být jiné. Chci říct, že je to velmi dobré auto – všechno, co dělá, dělá opravdu dobře, ovšem na naše silnice, nebo jinak, do našeho prostředí (a tím myslím silnice, parkoviště, dálnice, podzemní garáže,…) se nehodí, je totiž o 20% větší, než by mělo být. Ovšem Amerika se svými dlouhými a prostornými dálnicemi, či Rusko s gigantickými bulváry, musí být, právem, nadšeny.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2987
Kompresní poměr15,5:1
Převodovkadevítistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)190/258 v 3000
Točivý moment (Nm)620 v 1600 ot./min.
0-100 km/h (s)7,0
Nejvyšší rychlost (km/h)226
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2-6,9
Objem nádrže (l)93/14
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4900
Šířka (mm)2129
Výška (mm)1700
Rozvor náprav (mm)2915
Provozní hmotnost (kg)2250
Zavazadlový prostor (l)650
Ceny
Základní cena modelu1 783 540 Kč
Základní cena test. verze1 783 540 Kč
3.11.2015 10:10| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist