Mercedes-Benz GL 350 Bluetec

Velké, doslova obrovské, luxusní SUV nutně potřebuje mít pod kapotou osmiválec. Nebo je to trochu jinak?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.4

RADOSTI
Komfort, spotřeba, styl, sladění pohonného ústrojí

STAROSTI
Rozměry, hmotnost a s tím spojené jízdní vlastnosti

Nemá osmiválec! Dalo by se říct hned v první větě jako výtka. A dodat nelze nic jiného než že skutečně nemá. Tedy naftový osmiválec. I Range Rover ho má, koncern VW taktéž (a nutno říct, že velmi dobrý), tak proč ne Mercedes?

Protože ho nepotřebuje. Myslím si to. A myslel jsem na to celý týden, když jsem s autem jezdil a říkal si, jestli se mi s naftovým šestiválcem líbí nebo ne. Tedy přesněji jestli s šestiválcem funguje a zda další dva hrnky pod kapotou opravdu postrádám. Ne, nepostrádal jsem.

Samozřejmě, rozdíl by byl znát, to ne že ne, šestiválec má výkon 258 koní a točivý moment 620 Nm, a pokud by byl potenciál pohonné jednotky vyšší, znamenalo by to při hmotnosti dvě a půl tuny zajímavější dynamiku a  nižší spotřebu. To asi ano – ale zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost za 7,9 sekundy, maximálka 220 km/h a spotřeba kolem osmi litrů při klidném pojíždění a nějakých jedenáct litrů na dálnici nevyhovuje? Ale ano.

Mercedes GL 350 Bluetec není pomalý, rychlost v přímce je to nejmenší, co bych mu chtěl vytýkat. Pokud nějaká kritičtější poznámka, tak k chování v zatáčkách. To je lepší než bylo v řadě GL dřív, kdysi značně nedotáčivé auto naučili u Mercedesu ochotněji vplouvat do zatáček, jak díky mechanickému nastavení podvozku, tak i díky elektronice, která umí přibrzďovat kola tak, abyste neopustili s autem ideální linii po tečně. Přesto je ale nedotáčivost zřetelná.Aby ne, při těch rozměrech a hmotnosti. Každopádně náklony, které by jeden očekával, ty nikde. A to je skvělé, třeba už zmiňovaný Range Rover se pohupoval v bocích trochu víc.

Asi nebude překvapením, když prohlásím, že je GL pohodlné. Třeba tím, že narostlo do všech stran, kabina je prostorná a sedět na zadní, rozumějte třetí řadě sedadel, mohou nejen děti a Jiří Krytinář, ale také, i  když přece jenom krátkodoběji, dospělí lidé. Bez urážky a s hlubokou úctou k herci s drobným vzrůstem, když už jsem vzal jeho jméno do úst, předpokládám, že by se mu, a nejen jemu, hůře do auta nastupovalo. Vklouznout do sedačky s tak vysokým posezem a přes nástupní prahy není zrovna jednoduché.


Do terénu i na silnici je tady řada nastavení podvozku. Které asi ani nevyužijete.

Sedačky… Kabina je ve stylu Designo a sezení bych mohl klidně srovnat s luxusní koženou pohovkou, kterou bych rád měl v obývacím pokoji. Materiály obecně vynikající a zpracování také. I když jsem měl pocit, že některá tlačítka jsou provozem uvolněna víc, než by měla v rámci krátkého „novinářského“ nájezdu být.

Od tlačítek mohu klidně přeskočit k ovladačům na středové konzole, které slouží k nastavování světlé výšky a jízdních režimů. Mohl chvíli asi hovořit o tom, jak se GL chová v terénu, a zároveň musím přiznat, že terénem, do kterého jsem s autem za necelé tři miliony vjel, bylo pole, meze, nějaké nerovnosti u lesa, ale rozhodně ne lom s čerstvě natěženými kusy kamene. Nemyslím si navíc, že by kdokoli z majitelů GL do horšího „offroadu“ kdy vjel.Každopádně na suchu a mokru se GL chová výtečně, projede asi vším, kam v rámci běžného ježdění vyrazíte. Nevím, jestli není nevhodné mluvit teď o zimě vzhledem k času testování, ale já si vzpomínám na někdejší poměrně velké obtíže GL, které jsem měl v hlubokém sněhu, kde bojovala hmota (tedy hmotnost, abych mluvil tak, jak mám) s bílou hmotou (čili sněhem), čímž chci říct, že těžké auto si sedlo do sněhu a i přes všechny offroadové pomůcky nevyjelo. Ne dokud jsem ho částečně neodhrabal a pak nerozhoupal změnou směru jízdy a cukáním vpřed a vzad. Abych nevytvořil dojem, že jsem zapadl někde na Aljašce, závěj byla vysoká v řádech decimetrů. Ale teď v létě vše v pořádku, takže nemám důvod si stěžovat.


Ve velkém kufru je třetí řada sedadel a pořád ještě dost místa na pár zavazadel.

Nemohu si stěžovat ani na výbavu, ta zahrnovala vše, co u  velkého a luxusního Mercedesu čekám, včetně, co já vím, systému na čtení dopravních značek. V příplatcích se cena tohoto konkrétního auta zvedla asi o milion a to muselo být někde znát.

Musím se před závěrem vrátit ještě k osmiválci. Není tu a nevadí, a co se mi opravdu líbilo, tak že šestiválec nebyl nijak přebuzený a  skvěle ladil s převodovkou. Když vzpomenu (na dnes již minulou) generaci BMW X5, tak ve verzi 40d (tedy právě s šestiválcem) mi přišel výkon motoru trochu „nad“ převodovkou.

DOPORUČUJEME: BMW X5 xDrive M50d

Auto bylo silné a rychlé, ale také méně kultivované při změnách rychlostních stupňů a ostřejší akceleraci. Asi tak jako to vnímám u  Mercedesu E 250 CDI. Nicméně Mercedes-Benz GL 350 Bluetec nepůsobí tak agilním dojmem, ale je vysoce kultivovaný a komfortní.

Verdikt
Chybí Mercedesu GL naftový osmiválec? Podle mne ne, nechybí. Šestiválec je dobrý a prezentuje se ideálním sladěním se zbytkem auta, a také příznivou spotřebou. Pokud někdo potřebuje číslo 8 jako své šťastné, může si koupit model s benzínovým osmiválcem, popřípadě pro extra vybočení z davu verzi GL63 AMG. Pro běžný typ ježdění – rodinný, osobní, pracovní, atd. – by měl Mercedes-Benz GL 350 Bluetec valné většině těch, kteří si jej mohou dovolit, bohatě stačit.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcešestiválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2987
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)190/258 při 3600
Točivý moment (Nm)620 v 1800 - 3500 ot./min.
0-100 km/h (s)7,9
Nejvyšší rychlost (km/h)220
Spotřeba paliva (l/100 km)7,7
Objem nádrže (l)112
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5120
Šířka (mm)1934
Výška (mm)1850
Provozní hmotnost (kg)2455
Zavazadlový prostor (l)680
Ceny
Základní cena modelu1 801 690 Kč
Cena testovaného vozu2 773 927 Kč
9.8.2013 7:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist