Mercedes-Benz CLK (2002 – 2009)

Elegantní kupé nebo kabriolet, v těchto karosářských verzích vyjela druhá generace Mercedesu CLK. Na trhu ojetin si dobře drží cenu i díky spolehlivé technice.

RADOSTI
Kvalitní dílenské zpracování, elegantní karoserie, skutečně spolehlivé automatické převodovky, dobré jízdní vlastnosti, kromě benzinových motorizací k dispozici také naftové.

STAROSTI
Menší nabídka ojetin na trhu, horší přístup k zadním sedadlům, nekomunikativní řízení, turbulence v interiéru a kroucení karoserie kabrioletu.


Druhá generace sportovně střiženého CLK staví na technice třídy C. Vyjela v provedení kupé a ve verzi kabriolet s plátěnou střechou. Na trhu s ojetými automobily častěji narazíte na kupé, avšak ani těch není nijak mnoho. To dělá „cé-el-káčko“ v očích mnoha řidičů ještě atraktivnější. Jasnou převahu mají benzinové motorizace, které poskytují vozidlu nejen dostatek sil, ale i vhodnou zvukovou kulisu. Tu postrádají úspornější turbodiesely, avšak i o tyto verze je zájem.

Nejde totiž o nejúspornější automobil, a tak u některých motoristů vítězí vznětová provedení slibující menší spotřebu. I když tomu tak je, ani v těchto případech nepatří k nejnižším. Kdo se ale nechá okouzlit zaoblenými tvary karoserie typickými pro mercedesy z tohoto období a precizně zpracovaným interiérem s kvalitními materiály, ten jistě dokáže přimhouřit oko. Pak se dá například s naftovým modelem 270 CDI jezdit za 7 litrů na 100 km, ve městě se však spotřeba bez potíží šplhá i přes 9 l/100 km.

Ať už zvolíte kupé nebo kabriolet, můžete se těšit na precizně zpracovaný interiér s pohodlnými sedadly a líbivou palubní deskou uspořádanou typicky pro vozidla Mercedes. Výhodou je automatické podávání bezpečnostních pásů, které se aktivuje po zavření bočních dveří a cestující na předních sedadlech tak nemusejí lovit pásy hluboko za zády. Nevýhodou obtížnější přístup k zadním sedačkám, což u kupé snad nikoho nepřekvapí. Mimochodem interiér je uspořádán jako 2+2, tedy dvě plnohodnotná sedadla vpředu a dvě vzadu spíše jako nouzová.

Z hlediska nabídky místa pro posádku si vůz nestojí špatně, pokud jde o prostor vpředu, vzadu je ho už znatelně méně. Zavazadelník však nabídne velice slušným objem 435 litrů. Pro cestování ve dvou jde tedy o naprosto ideální automobil.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Tuhý podvozek stojí za dobrým držením jízdní stopy v zatáčkách, avšak přejezd nerovností pocítíte – nízkoprofilové pneumatiky jsou sice slušivé, v tomto směru však nepřidají. I přes absenci B-sloupku není tuhost karoserie kupé špatná, na druhou stranu karoserie kabrioletu se už citelně kroutí. Kladem není ani řízení postrádající zpětnou vazbu, což platí pro obě karosářské varianty.

Automobil se dodával s manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou. Ta řadí hladce a navíc má velice dobrou pověst – automatické převodovky ve vozech značky Mercedes totiž platí za vzor spolehlivosti.

Automobil vyjel s řadou motorizací čtyřválci počínaje a osmiválci konče (verze 500 a AMG). Základní motorizace 200 K o výkonu 120 kW je dostačující, ale pár koní navíc by ji neškodilo. Od roku 2006 se proto začala dodávat s výkonem 135 kW, což jí znatelně prospělo. „Označení 200 K ukrývá čtyřválcovou osmnáctistovku přeplňovanou kompresorem. Jedná se o nejrozšířenější motorizaci v modelu CLK druhé generace,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Častěji se setkáte také se šestiválci pod označením 240 a 320.

Pod prvním označením se ukrývá benzinový motor o objemu 2,6 litru, pod druhým agregát o objemu 3,2 litru. Naopak osmiválce jsou na trhu vzácností, o špičkových provedení AMG to platí dvojnásob. Pod kapotu Mercedesu CLK se dostaly i turbodiesely. Nejrozšířenější je pětiválec 270 CDI (120 či 125 kW), který má na vozidlo dostatek sil, ale postrádá odpovídající sportovní zvuk. Naftový klapot motoru ke sportovně střiženému kupé zkrátka nejde. Totéž platí i pro od roku 2005 montované turbodiesely 220 CDI (čtyřválec) a 320 CDI (šestiválec). Slabší z nich nabízející 100 či 110 kW navíc není žádný velký atlet.

„Z hlediska spolehlivosti si však naftové motorizace stojí velice dobře. Problematické nejsou ani benzinové motory. I když samozřejmě vždy záleží především na údržbě vozu,“ upozorňuje Svoboda. Snad jen u provedení 200 K se častěji můžete setkat s vadnými zapalovacími cívkami, při ceně přibližně 1000 korun za kus ale nejde o žádnou katastrofu. Zástupce Auto ESA varuje před problémem, který ve větší či menší míře postihuje všechny vozy: „Vyskytují se vůle na přední nápravě, a to zejména u vozidel s většími a tedy i těžšími motory, na kterých se stav našich silnic projevuje rychleji.“

U automatických převodovek pozor na únik oleje, manuální zase může trápit vypadávání rychlostních stupňů – v obou případech je tedy nutné řazení důkladně prověřit při zkušební jízdě. I když se tyto problémy neobjevují často, umějí radost z pořízení nového vozu značně zkazit. Známé jsou nepřesné palivoměry, proto je na místě určitá opatrnost. Celkově můžeme Mercedes CLK druhé generace označit za nadprůměrně spolehlivý automobil.

Ve zpětném zrcátku
2002 – uvedení druhé generace modelu CLK v provedení čytřmístné kupé pod označením C209 s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.8 16V/120 kW (CLK 200 K), šestiválci 2.6 o výkonech 120 a 125 kW (CLK 240), 3.2 o výkonu 160 kW (CLK 320), osmiválci 5.0 o výkonu 215 a 225 kW (CLK 500) a 5.4 o výkonu 260 a 270 kW (CLK 55 AMG), od podzimu také turbodieselový pětiválec 2.7 s výkonem 125 kW (CLK 270 CDI).

2003 – rozšíření nabídky o čtyřmístný kabriolet pod označením A209, zavedeny nové motorizace: čtyřválec 1.8 o výkonu 120 kW (CLK 200 CGI) a slabší provedení turbodieselu 270 CDI s výkonem 120 kW.

2004 – uvedena špičková sportovně laděná verze CLK DTM AMG s osmiválcovým motorem 5.4 o výkonu 428 kW

2005 – nové motorizace: šestiválce 3.0 o výkonu 170 kW (CLK 280) a 3.5 o výkonu 200 kW (CLK 350), nové čtyřválcové turbodiesely o objemu 2,2 litru a výkonu 100 či 110 kW (CLK 220 CDI) a šestiválcový třílitrový turbodiesel s výkonem 165 kW pod označením CLK 320 CDI

2006 – nově základní pohonná jednotka (200 Kompressor) s výkonem 135 kW, provedení CLK 500 nyní s osmiválcem o výkonu 285 kW, uvedena verze CLK 63 AMG s osmiválcem 6.2 o výkonu 354 kW

2007 – výkon modelu CLK 63 AMG upraven na 373 kW

2009 – ukončení výroby druhé generace modelu CLK

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP Mercedes-Benz CLK 2. generace nikdy neabsolvoval.

Ceny vybraných náhradních dílů na Mercedes CLK 200 K
Přední brzdový kotouč981 Kč (fri.tech.)
Přední brzdové destičky (sada)865 Kč (G-Master/fri.tech.)
Přední tlumič pérování2153 Kč (Kamoka)
Ložisko zadního kola1095 Kč    (SNR)
Rozvodová sadarozvod řetězem
Třídílná spojková sada11 700 Kč (LUK) bez ložiska 7 400 Kč
Olejový filtr236 Kč (Müller)
Vzduchový filtr599 Kč (Müller)
Kabinový (pylový) filtr404 Kč (Müller)
Zapalovací cívka989 Kč (Bosch)
Zdroj: www.kvalitnidily.cz

19.6.2015 9:35| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist