autoweb.cz > Mercedes-Benz > Mercedes-Benz CL > Mercedes-Benz CLA 45 AMG 4MATIC Shooting Brake (2015)
Mercedes-Benz CLA 45 AMG 4MATIC Shooting Brake (2015)
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 7
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.2
Radosti
Sportovní temperament v praktickém balení, zvukový projev
Starosti
Určitá nevyhraněnost, zvukový projev
Označení AMG dříve bývalou výsadou několika modelů v nabídce Mercedesu, dnes na několik světlých výjimek svůj vrcholný model označený AMG má téměř každá modelová řada a CLA není výjimkou, a to i v praktické karoserii Shooting Brake. Nemá smysl řešit podstatu věci, tak to prostě je, a navíc Mercedes historicky umí nejenom ostré kombíky vyrábět, ale také zdařile prodávat.
Zvenku CLA Shooting Brake vypadá dobře, naším pohledem lépe než čtyřdveřová verze, kombi vyplňuje vizuálně prostor za zadními sedačkami sedanu dobře, nám se líbí víc. Příslušnost k linii AMG dokládají vizuální prvky a detaily, podívejte se na fotky, a můžete začít od předního nárazníku s černou lištou, a samozřejmě také kola a loga AMG.
Interiér
Kabina přináší několik úhlů pohledu, ze kterých je možné ji hodnotit. Lze mluvit o tom, že je CLA kompaktní, menší, pro někoho až klaustrofobní, že je z něj hůře vidět díky plochám prosklení a sloupkům, ale také není lež když řekneme, že má výtečné sedačky, které skvěle vedou, tlustý volat tak akorát do ruky a AMG volič převodovky, který vypadá parádně. A že je v kabině až dost tlačítek na to, jak je malá, navíc proti trendům doby s centrálními ovladači či dotykovými obrazovkami coby hlavními komunikačními možnostmi. Jinak ale CLA ve verzi AMG prezentuje kabinu tak, jak by jeden očekával, chcete-li větší vůz, musíte jít do třídy C potažmo E, ale víte-li, co chcete a je-li to CLA, tak nebudete zklamáni.
Abychom se přesunuli na druhý konec vozu, pomůže nám kouzelné slovíčko „kufr.“ Na první pohled nevypadá v CLA Shooting Brake nijak rozměrně, ale velký je dost, hluboký, krásně „krychlový“ a pojme dost zavazadel na to, abyste ve dvou vyjeli kamkoli a ve čtyřech vlastně s trochou rozvahy a plánováním při přípravě zavazadel také. Ano, CLA Shooting Brake, minimálně v tomto ohledu, umí zkombinovat sportovní charisma s praktickou otázkou přepravy.
Pohon
O pohon se stará přeplňovaný benzínový čtyřválec s objemem dvou litrů, výkonem 360 koní a točivým momentem 450 Nm. Říct, že je auto pomalé, by bylo troufalé, nemístné a nepravdivé, ovšem „wow efekt“ z prvního prošlápnutí plynového pedálu se nedostavil v takové míře, jak jsme čekali. Auto zrychlí z nuly na stovku za 4,7 sekundy a maximálku má na 250 km/h, přesto – ne že není rychlé, čísla říkají, že je, ale nepůsobí vyloženě rychlým dojmem a může za to určitá uhlazenost, kterou se projevuje během běžné jízdy.
Spotřeba
Spotřebu u vozu tohoto stylu nelze považovat za prioritu, nicméně má-li být CLA AMG Shooting Brake spojením sportovního a praktického, tak není jistě žádoucí každých dvě stě kilometrů jezdit k pumpě, což ani nebudete. Tabulková spotřeba by měla být cca 7 litrů, realita byla v našem případě spíše 12, ale i to je v rámci dynamických parametrů v pořádku.
Ovladatelnost
Původní předpoklad, že ve městě se bude CLA dařit nejméně a naopak v nejlepším světle se předvede na okreskách, se nepotvrdila. Ve městě to bylo lepší než jsme čekali, automatická převodoka v klidném jízdním režimu řadila pomalu, bez cukání, „společensky zcela přijatelně,“ lehce zarážející byl zvuk, kterým se CLA prezentuje. Z výfuku se ozývá chrchlání, dunění, práskání, což je dobrá zpráva pro extroverty a ty řidiče, kteří se rádi ukazují, uzavřený stydlín by se mohl cítit nepatřičně ve chvíli, kdy motor pod plynem zazpívá.
Řízení neposkytuje žádnou zpětnou vazbu, je pevné, ale nekomunikativní, manévrovat městskými uličkami jde snadno a ani na tuhém podvozku není jízda městem nepříjemná. Jako ryba ve vodě se cítí CLA 45 AMG Shooting Brake na dálnici, jízda v přímém směru s minimem zatáček mu svědčí, auto se v přímce zklidní, převodovka najde rytmus a zvuk motoru a výfuku přestanete vnímat, „ujedete mu.“
Na okreskách je pak situace komplikovanější. V lehkém až svižném tempu auto působí neobratně nebo spíše odtažitě, je zapotřebí chovat se k němu neurvale a hrubě, potřebný přístup bych přirovnal asi ke stylu, kterým ovládá své auto majitel Subaru WRX STI. Pak lze nedotáčivost potlačit hrubým pobídnutím auta ostřejším zatočením volantu, lze se opírat o zadní nápravu, která nepoleví a zatlačí vůz k apexu, při spolehnutí se na pohon všech kol a automatické řazení (na pádla sahat netřeba, automatika to zvládne lépe, respektive ochočit si auto manuálně může být zdlouhavé, a hlavně zbytečné).
Je zde ale jedna poznámka, která musí zaznít – pokud říkáme, že je třeba chovat se – pro ideální jízdní styl – k CLA 45 AMG Shooting Brake hrubě, otázkou zůstává, zda na takovou jízdu je „kombi“ vhodné. Představa, že mám vedle sebe ženu, vzadu dvě děti a kufr plný zavazadel, a lámu v ostrém tempu nahrubo auto do zatáčky, mi přijde nereálná, takhle se s rodinným kombi nejezdí. A na sólo jízdu nepotřebuji Shooting Brake, A45 AMG bude vhodnějším společníkem. Což nemá znamenat, že je CLA 45 AMG Shooting Brake špatným autem, to není, styl jízdy, který popisujeme, je nakažlivý a zábavný, jen je třeba si říct, jestli se k vozu tohoto druhu a karoserie hodí.
Verdikt
Závěrem navážu tam, kde jsem skončil u minulého odstavce. Ano, CLA 45 AMG může dávat smysl a to ve chvíli, kdy potřebujete jedno auto, kterým zvládnete dálnice, vyřešíte městské pojezdy, do kterého naložíte rodinu i zavazadla. A pak se sám, s prázdným kufrem a neobsazenými zadními sedačkami „sklouznete“ projet na oblíbenou okresku, v tom patřičném dravém stylu. V rámci třídy, výkonu a pozice značky na trhu a za přijatelnou cenu od 1,4 milionu Kč.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1991 |
Kompresní poměr | 8.6 : 1 |
Převodovka | sedmistupňová sportovní převodovka AMG SPEEDSHIFT DCT |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | pružinová podpěra a ovládací rameno |
Vzadu | ovládací rameno a tažné rameno |
Brzdy vpředu | kotouče, vnitřně ventilované |
Brzdy vzadu | kotouče, vnitřně ventilované |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 265/360 v 6000 |
Točivý moment (Nm) | 450v 2250–5000 ot./min |
0-100 km/h (s) | 4,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7.1–6.9 |
Objem nádrže (l) | 56 / 8 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4630 |
Šířka (mm) | 1777 |
Výška (mm) | 1435 |
Rozvor náprav (mm) | 2699 |
Provozní hmotnost (kg) | 1615 |
Zavazadlový prostor (l) | 495 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 801 020 Kč |
Základní cena test. verze | 1 452 000 Kč |