Mercedes-Benz CLA 220 CDI

Nová řada Mercedesu hraje zejména na emocionální stránku věci, potěší také spotřebou v případě dieselu. A jízdní vlastnosti...?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 5

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 5

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 5.8

RADOSTI
Styl, vzhled, spotřeba …

STAROSTI
Nekomfortní podvozek, cena

Tento test bude pravděpodobně velmi rychlý, protože CLA 220 CDI je ten typ auta, na jehož pochopení jsem nepotřeboval najíždění stovek a  stovek kilometrů. Je přímé, jednoduché, pochopitelné a nezáludné.

Začnu asi vzhledem, neboť ten je evidentně atraktivní. Nemluvím teď čistě ze své zkušenosti, ale na základě toho, jak se za mnou, když jsem jezdil s CLA, lidé otáčeli. Zejména mladí muži. Mně se CLA vizuálně celkem líbí, ale ne zcela. Mám u něj podobný pocit jako u některých jiných „menších“ modelů prémiových značek, které roubují designové prvky velkých modelů na kompaktnější řady. Namátkou vzpomínám na velké lampy u BMW 1 či Audi A1. CLA má na můj vkus přední i zadní lampy až moc výrazné, ale to jsou v zásadě detaily.

Uvnitř našeho auta bych kritikou šetřil ještě méně. Krásné čalounění doplněné kontrastní žlutou nití, materiály na omak i pohled příjemné. Jen mezera mezi čalouněním dveří a středního sloupku mi přišla nějaká příliš velká, můj známý automechanik by řekl „pořádná fuka.“Vzhled je, zvenku i zevnitř tím důvodem, pro který bych si CLA koupil. A možná také motor. Naftový čtyřválec 220 CDI má výkon 170 koní a  točivý moment 350 Nm a pokud jsem tento motor hodnotil kladně u Mercedesu třídy E, tak tady s ním také nemám problém. Je dostatečné silný (auto s ním na stovku zrychlí za 8,2 sekundy a dosáhne na maximálku 230 km/h), je úsporný, po dálnici si bral nějakých 5,7 litru a ve městě se vešel pod sedm. Ale ne tak odhlučněný jako v třídě E, kterou jsem před okamžikem vzpomenul, ale to není až tak záležitost pohonné jednotky jako takové.


Malý volant je příjemně do ruky, ale citem řízení neoplývá. Kabina je elegantní.

Hnací síla jde od motoru na sedmistupňový automat. Ten funguje vcelku plynule, spolupracuje se systémem start/stop, jehož zapínání je spíše rozvážné než svižné, jsou tady tlačítka pod volantem k manuálnímu řazení a přepínání mezi manuálním, ekonomickým a sportovním režimem. Důležitější než to je ale fakt, že síla motoru pokračuje na přední kola a tady musím začít s kritikou. Nejde o to, že bych měl něco proti předokolkám a  nutně musel jezdit stále bokem v autech s poháněnou zadní nápravou. Ale pokud mám zkušenost s Mercedesy a jejích delikátním chováním na silnici, tak mi nejde pod vousy, když pod plným plynem namísto mírně prokluzujících kol a blikající stabilizace cítím, jak na mokru přední kola nedokážou přenést svou sílu na asfalt a podhrabují. A já stojím nebo se přískoky jak v autoškole posouvám vpřed.Jistě, CLA má blíž k třídě A než k třídě C, ale tato předokolková charakteristika mi vadila na celém autě asi nejvíc. A také tvrdý, velmi tvrdý podvozek, který se nepříjemně podepisoval na celkovém jízdním komfortu. Každá nerovnost, dírka, prasklina s autem nepříjemně otřásla. O jistotě při dynamické jízdě v zatáčkách na rozbité silnici mluvit nemohu.

Závěrem se posunu k ceně. Ta základní za model CLA je 822 800 Kč, motorizace 220 CDI startuje na 943 800 Kč. Půjdu rovnou k věci – testovací auto bylo v porovnání se základní cenou o nějakých tři – čtyři sta tisíc dražší a stálo 1 304 673 Kč.


Není tak elegantní a smyslné jako větší CLS, i tak ale překypuje stylem

Musím říct, že výbava je opravdu široká a zahrnuje nejen veškeré „obvyklé“ položky, které by vás mohly napadnout, ale také delikatesy typu speciálního čalounění, multimediálního systému Command Online nebo celé škály bezpečnostních asistentů. Nicméně takto vybavené CLA je ve výsledku dražší než Mercedes třídy E se stejným motorem, je dokonce dražší než E-klass se silnějším 250 CDI a stále je dražší než E 300 Bluetec Hybrid.

DOPORUČUJEME: Mercedes SL 63 AMG 2013

O ceně ale (asi) tohle auto není. Já vidím CLA jako startovní pozici pro ty řidiče, kteří chtějí přejít od jiné, méně prestižní značky k Mercedesu a dbají zejména na styl – ty dokáže CLA 220 CDI plně uspokojit. Při přechodu třeba od francouzské provenience to bude zásadní posun k lepšímu, já osobně bych to tak třeba jako ex-majitel Renaultu Laguna Coupe měl. Byl bych z CLA nadšený a přijal v CLA 220 CDI značku Mercedes za svou, a pak si koupil třídu E.

Verdikt
V závěrném vyjádření navážu na předchozí odstavec o  ceně. CLA 220 CDI má mým pohledem výtečný motor, zajímavý vzhled a ambiciózní cenu. Navzdory vyšší finanční náročnosti (a jízdním vlastnostem) prorokuji Mercedesu CLA prodejní úspěch, vnímám totiž tuto modelovou řadu jako nabídku, ke které bude zákazník přistupovat ne racionálně, ale striktně na základně emocí a touhy. A v této úrovni má CLA co nabídnout.

Druhý pohled
Obvykle se nehodí začínat tím, jak auto vypadá. Já udělám výjimku, musím, protože alespoň mně připadá Mercedes CLA opravdu krásný. Byla by ale velká chyba okamžitě podepisovat závaznou objednávku bez toho, aniž byste sedli za volant a svezli se. Osobně nevím, v jakých částech světa se ladil podvozek, v Česku to ale na rozdíl od jiných modelů značky dle mého soudu nebylo.

Ke cti auta se sluší zmínit, že byl na autě sportovní paket, který pošle striktně aerodynamickou karoserii o dva centimetry k zemi a komfortu nepřispějí ani osmnáctipalcové disky, ale ani to nejspíš neobstojí jako omluva za výjimečně tvrdý a nepoddajný podvozek. Osobně jsem se už po pár kilometrech jízdy děsil nerovností, které v ostatních autech jen nezaujatě přehlížím. Na kvalitním asfaltu dokáže Mercedes oplatit martyrium ve městě a překvapí opravdu velkou ochotou zatáčet. Stačí ale běžný výmol a neochvějná jistota podvozku je ta tam.

Nejvýkonnější naftový motor v nabídce (ve skutečnosti jsou jen dva) nezaujme zvukem ani svým papírovým výkonem. 170 koní a 350 Nm, to v dnešní době vážně není nic oslnivého, v reálu si ale na nedostatek síly nebudete stěžovat. Nebo alespoň já si nestěžoval. Výkon putuje na přední kola skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, která mi s motorem přišla výrazně lépe sladěná, než je tomu v případě benzínového agregátu.

Změna převodových stupňů probíhá hladce, nijak bleskovou odezvu od ní ale nečekejte. Při kick-downu se dlouho rozmýšlí, výsledku se ale dříve či později dobere. Pomoci si naštěstí můžete pádly pod volantem, případně i přepnutím do manuálního režimu převodovky. Své ovoce přinese sedm ozubených koleček především na dálnici, kde se otáčky motoru povalují nad dvěma tisíci.

Když k tomu přičtete už zmiňovanou karoserii, která je z pohledu obtékání vzduchu v současnosti tou nejlepší na světě, je výsledkem spotřeba hluboko pod šesti litry nafty na sto kilometrů. To vám ale neobhájí vysokou cenovku, která v případě testovacího kusu překonala 1,3 milionu.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2143
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)125/170 ve 3400-4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 v 1400 - 3400 ot./min.
0-100 km/h (s)8,2
Nejvyšší rychlost (km/h)230
Spotřeba paliva (l/100 km)4,4
Objem nádrže (l)56
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4630
Šířka (mm)1777
Výška (mm)1432
Provozní hmotnost (kg)1525
Zavazadlový prostor (l)470
Ceny
Základní cena modelu822 800 Kč
Základní cena test. verze943 800 Kč
Cena testovaného vozu1 304 673 Kč
26.8.2013 5:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist