Mercedes-Benz C 180 BlueEFFICIENCY

Zapomeňte na všechny ty passaty, mondea a spol. Tohle je zřejmě nejlepší služební (i rodinné) auto za 800 tisíc, které si můžete koupit.
  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9.2

RADOSTI
Ultrapohodlný podvozek; decentní vzhled; rozumná cena i spotřeba; servis na šest let zdarma

STAROSTI
Přeplňovaný motor je jako na gumě; laciné kulaté mlhovky

Nejsem sice žádný estét a je mi celkem jedno, jak auto vypadá, ale ty kulaté mlhovky na základním provedení Mercedesu třídy C jsou prostě příšerné. Vždyť to vypadá, jako by je tam někdo nalepil na pouti hned po tom, co je ukradl někomu z žigulíka. Diodový proužek dostupný ve vyšší specifikaci vypadá mnohem lépe.

Jenže… Teď tu mám právě ten nejzákladnější Mercedes-Benz třídy C, který si můžete koupit, a snad mi prominete, že jsem si zřejmě jednu jedinou negativní kritiku vyplácal hned na začátku. Teď už totiž budeme jen a jen chválit a já bych vás chtěl především přesvědčit v tom, že tohle je prostě to jediné a správné služební auto, které máte chtít. Tak, jak tady stojí, bez všech těch zbytečností a nesmyslů, které se jinak dají do auta nacpat. No, ale o tom už jsem psal minulý týden ve svém blogu.Ani nevím, čím mám začít. Naprosto dokonale nastaveným podvozkem? Příjemným řízením s dlouhým převodem? Silným a přitom úsporným motorem? Zajímavou cenou a výbavou, která vám prostě stačí? Zkusím to vzít popořadě, tak začněme třeba u interiéru.

Mercedes Benz třídy C fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mercedes Benz třídy C fotogalerie

Když jsem nastoupil, základní látkové sedačky a absence všech nadstandardních prvků výbavy mě zarazila. Mercedesy obvykle bývají nacpané všemožnými hračkami, které ale jejich cenu vytáhnou o několik desítek (ehm, spíš stovek) tisíc výš. Tady ale nad úplný základ najdete jen parkovací asistent vpředu a vzadu (21 168 korun) a vyhřívání předních sedadel (9677 korun). A to je všechno, takže tu před vámi stojí Mercedes-Benz za 873 244 korun.

Jenže co vlastně víc než dvouzónovou klimatizaci (standard), slušné rádio (standard) a centrální zamykání (samozřejmě standard) člověk ke spokojenému životu potřebuje? Vlastně jediné, co mi za celou tu dobu chybělo, byl klasický pasivní tempomat, ale to je věc, která se dá vyřešit jedním nepříliš drahým zaškrtnutím v seznamu příplatkové výbavy.

Tenhle Mercedes-Benz C 180 mě jinak celý testovací týden vozil tak, jako žádné auto dlouho před ním. Svůj podíl na tom má právě ona jednoduchost celého auta (prostě si ho vychutnáte tak, jak je), pohodlný záměrně nesportovní podvozek s malými vysokoprofilovými 16″ koly a velmi kultivovaný benzínový motor.

Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru má dost síly, 156 koní a 250 Nm jsou velmi uspokojivé parametry. Díky šestistupňové manuální převodovce, která tedy zrovna není vzorem preciznosti (mohla by mít přesnější chod a když už jsme u toho, tak spojka by si zasloužila kratší dráhu), nepřichází motor o naléhavost, která se logicky ve všech automatech s měničem ztrácí. Automatická převodovka by sice k charakteru auta seděla, ale řadit v novinářském Mercedesu je takový příjemný návrat do minulosti, je to takové retro.Samotný motor je naprosto vyhovující. Máte dost výkonu na předjíždění a díky dobře poskládané převodovce se vždycky dostanete do ideálního pásma otáček – ať jedete ve městě, na okresce nebo na dálnici. Motor si nechá líbit i vyložené podtáčení, takže můžete nechat zařazenou pětku a ta vezme naprosto všechno od nějakých 40 km/h až ke dvěma stovkám. Šestka je rychlost spíše udržovací a užijete jí kdekoli za 80 km/h. Na dálnici pak malý foukaný motor s přehledem udrží rychlost i ve stoupáních a rozhodně si neřekne o moc benzínu.

Na konci testovacího týdne ukazoval palubní počítač spotřebu 7,7 l/100 km a to jsem, musím přiznat, Mercedes občas docela proháněl. Mimo město pak denní průměr na rodinném výletě spadl na směšných 6,4 litru na 100 km. Ehm, kdo teď řekl, že by stejně raději chtěl diesel?

Když vám povím, že o motoru skoro ani nevíte, pokud se tedy bavíme o akustickém projevu, rozhodně vám učaruje víc než sice dobrý a silný, ale trochu hlučný a vibrující diesel v modelu C 220 CDI. A to je prosím jedno z nejlepších aut své třídy, ne-li to nejlepší.

K motoru bych měl snad jen jednu poznámku. Kvůli turbodmychadlu se trochu obtížně dávkuje jeho výkon. Občas máte pocit, že motor jako by pruží, jako když něco natáhnete na gumu a rychle pustíte. Stejný problém jsem měl i u Mercedesu SLK 200 s manuálem, kdy při každém přeřazení a následném rychlém přidání plynu auto lehce zapérovalo, jako by turbo nevědělo, jestli má foukat nebo nemá. Je to jen velmi malý rušivý element, na který se dá zvyknout mnohem lépe než třeba na tlučení podvozku a hučení kol u konkurence, ale svědčí to o tom, že downsizing (rozuměj nahrazování velkých atmosférických motorů menšími s přeplňováním) prostě okradá auta o jemnost, citlivost a preciznost. Stejně silný malý šestiválec s atmosférickým sáním by tohle nedělal. Já vím, malý šestiválec by nejezdil za sedm osm litrů benzínu a byl by o desítky tisíc dražší…Když vysadíte rodinu a půjdete se projet, oceníte příjemně nastavené řízení a podvozek. Mercedes-Benz C 180 se drží staromilsky pomalého převodu řízení, takže auto nepůsobí přebuzeně a netěká po silnici jako neuklidněné hyperaktivní dítě. Přesto díky téměř dokonalému vyvážení hmotnosti mezi obě nápravy a lehkému motoru vpředu se dá tento Mercedes velmi přesně nasměrovat do zatáčky a nemusíte provádět jemné korekce. Zaprvé vám auto na „balónových“ pneumatikách neodskakuje a zadruhé se dá poměrně dobře řídit plynem. Přesto je jeho přilnavost výborná, takže se znovu trochu ztrácí smysl velkých širokých kol na obyčejném autě, se kterým se nezajíždí časy na okruhu.

Najděte si brzdný bod, lehce si zpomalte, nastavte plynulý oblouk a u apexu tomu za současného povolování volantu naložte. Mercedes je velmi přesný a ochotný, snad jen odezva v řízení by mohla být lepší, takže když začnete jet skutečně ostře, nebudete mít v auto takovou důvěru jako třeba v trojkový bavorák minulé generace (s novým jsem ještě nejel, tak nemohu soudit).Možná je škoda, že nejde u tohoto Mercedesu třídy C vypnout stabilizační systém s protiprokluzem. Ačkoli si zmáčknete „tlačítko zábavy“, pořád vás elektronika hlídá a sebere vám výkon, jakmile začnete provádět něco, co je v policejní hantýrce označeno jako „nesprávný způsob jízdy“. Jenže kvůli tomu si patrně základní céčkový mercedes nekupujete, i když je to škoda, že vám tohle neumožní. Díky vyvážení celého auta a jeho dobré odezvě se dá skutečně velmi dobře řídit.

O penězích jsem už mluvil. Jistě, tohle je Mercedes, takže musíte počítat s tím, že si připlatíte, ale za těch 873 244 korun dostanete zatraceně žádoucí auto, pokud si nepotrpíte na zbytečnosti. Já vím, že za stejné peníze můžete mít výbavou nařachaný Volkswagen Passat nebo Ford Mondeo, ale ani jedno auto nebude působit tak výjimečně, když nasednete dovnitř a podíváte se přes kapotu, kde uvidíte legendární trojcípou hvězdu. Tohle má prostě něco do sebe. Také se můžete spokojit s úplnou holotou a Mercedes vám prodá model ENTRY, který stojí s daní 780 000 korun. Pořád budete mít stejně vyvážené a příjemné auto.

Verdikt
Základní Mercedes-Benz C 180 ukazuje, jak dokáží být obyčejná nepřeplácaná auta dobrá. Díky malým kolům s vysokým profilem je tohle také jen tak mimochodem jedno z nejpohodlnějších aut vůbec, jaké jsem kdy testoval – a to včetně limuzíny Audi A8 a spol. Takže pokud chcete opravdu výborné služební auto, které je nejen pohodlné, tiché, prestižní a kultivované, ale také se s ním příjemně (klidně zde opatrně použijte slovo sportovně) jezdí, kupte si tenhle Mercedes. Je boží.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1796
Kompresní poměr9,8 : 1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Podvozek
Vpředumultilink, stabilizátor
Vzadumultilink, stabilizátor
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu195/60 R 16
Pneumatiky vzadu195/60 R 16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)115 / 156 v 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)250 v 1600 – 4200 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)105,4
0-100 km/h (s)9,0
Nejvyšší rychlost (km/h)225
Spotřeba paliva (l/100 km)9,3 / 5,2 / 6,7
Objem nádrže (l)59
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4591
Šířka (mm)1770 (2008)
Výška (mm)1447
Rozvor náprav (mm)2760
Provozní hmotnost (kg)1480
Celková hmotnost (kg)1995
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)740
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)475
Ceny
Základní cena modelu780 000 Kč (C 180 ENTRY)
Základní cena test. verze842 400 Kč (C 180)
Cena testovaného vozu873 244 Kč
10.9.2012 5:55| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist