Mercedes-Benz A 45 AMG

Kompaktní pětidvéřový hatchback s pohonem všech kol, přeplňovaným dvoulitrem a trojcípou hvězdou na kapotě. Propadák nebo zázrak?
  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

RADOSTI
Motor, podvozek, bzdy, prostě všechno…

STAROSTI
Řešení přepínače režimů převodovky

Už se mi dlouho nestalo, abych sedl do auta byl z něj po pár kilometrech jízdy nadšený. A je to už opravdu pěkná řádka let, co jsem sedl do auta a byl z něj (v dobrém slova smyslu) vedle ještě dřív, než jsem otočil klíčkem v zapalování – myslím že naposledy v roce 2006, když se na našem trhu objevilo fenomenální Mitsubishi Lancer Evo 9. Kdyby mi někdo před pár lety řekl, že bude Mercedes vyrábět ostré hatchbacky, považoval bych ho, no, minimálně za nekompetentního. A nikdy bych si nemyslel, že kdy auto s trojcípou hvězdou poleze do zelí Subaru Impreza WRX STI a Lancer Evo.


Jenže časy se mění, změnil se i Mercedes a tak tady máme A45 AMG. Pětidvéřový kompaktní automobil s pohonem všech kol a přeplňovaným benzinovým motorem. Vrátím se k zpátky k nadšení, které jsem pocítil hned, jak jsem si do auta sedl. Sedačky. Fantastické. Anatomicky perfektně tvarované, ale zároveň pohodlné. A jak se mělo později ukázat, tak skvěle držící v zatáčkách s jasnou podporou bočního vedení. A volant. Pokud bych chtěl použít klišé, že mi padl do ruky, tak tenhle kousek snad v Mercedesu podle mé dlaně vyrobili. Palce ideálně zapadly a zaklínili se za ramena volantu, v místě, kde volant svírám dlaněmi je semišové obšití a věnec neklouže, a prsty končí nad pádly řazení. Jednoduché, přesné a ve své jednoduchosti geniální.

Některé prvky karoserie jsou možná až příliš extravagatní. To je věc vkusu.

Možná udělám ještě jeden krok nazpět, do chvíle, kdy jsem stál před autem a prohlížel si ho zvnějšku. Tam jsem byl s nadšením opatrnější. Jistě, byla tady velká černá kola a za nimi červeně lakované třmeny větraných brzd, karbonové doplňky, aerodynamická křidélka u předního nárazníku, rychlý pruh táhnoucí se přes celou kapotu až dozadu k obrovskému křídlu s bočním, výrazně rudým lakováním, ale ne všechno a ne ze všech úhlů působilo líbivě. Jasně, jsou auta, která si bez velkého křídla neumím představit, ale tady u Mercedesu A bych byl možná zdrženlivější. Ale jen malinko. Možná méně červené na zadním spoileru a je to. Aby auto vypadalo více jako stříbrný šíp z DTM než nafintěný Punto Abarth s italsky extravagantními prvky.

BMW M135i xDrive

Velký test | vydáno 9. 9. 2013

Co není na první pohled vidět, je motor, ale víte o něm od prvního otočení klíčku, kdy zaštěká do výfuku a začne pobublávat na volnoběh jako vzrušený býk, který se chystá napadnout svého soka. A když prošlápnete plynový pedál, začne chroptět, prskat, ječet, to podle toho, jak moc plynový pedál přišlápnete a pak pustíte, žádné umělé nahrávky pouštěné do reproduktoru, ale skutečné detonace jak v závodním autě vždy, kdy změníte rychlost. Výkon pohonné jednotky je 360 koní a točivý moment má maximum 450 Nm. Důležité je, že jde o benzínový čtyřválcový dvoulitr, z tak malého objemu dokázali inženýři od AMG dostat výkon srovnatelný s mnohem většími a silnějšími auty. Třeba konkurenční BMW M135i xDdrive potřebuje ke 320 koním dva válce navíc. A víc než čtyři válce má i Audi RS 3.

Zvuk motoru (a výfuku) je podmanivý, výstřely a detonace nepřeslechnete.

Mercedes A45 AMG je rychlý, velmi rychlý, na stovku dospurtuje za 4,6 sekundy a maximálka je obligátně omezená na 250 km/h. Chci ale říct, že je tenhle malý Mercedes rychlý vždy a všude. A pokud znovu zmíním BMW řady 1 s nejsilnějším motorem a pohonem všech kol, tak Mercedes svou rychlost méně maskuje, a zdá se mi tak příjemnější, bezpečnější, zajímavější. Bavorák jel neskutečně rychle a často jsem si vysokou rychlost uvědomil až při pohledu na tachometr, A 45 AMG působí na smysly řidiče mnohem intenzivněji a už od nižších rychlostí. Možná je to i tím, že mnichovský osmikvalt nabízí neustále maximum hnací síly, v podstatě neustále, u sedmistupňové dvouspojkové převodovky od Mercedesu vnímáte otáčky, rozdíly na začátku spektra i blížící se vrchol u 6500 otáček. Víte, kdy řadit a chcete řadit ( i když se lze spolehnout na automatiku), a co je vynikající, že – na rozdíl třeba od DSG – Mercedes neodřazuje zlomek sekundy přede mnou.

Je možná nastavit režim převodovky, od běžného přes sportovní (zrychlí odezvu na plyn a přiostří všechny smysly) až po manuální, kdy je řazení na řidiči a automatiky neodřadí, ani když otáčky vyletí k omezovači. Nastavit lze ESP, buď na sportovní režim anebo zcela vypnout. Co mne vadilo byla absence jednoho tlačítka umístěného blíže k volantu, které by bylo „po ruce“ více než přepínač režimu v rohu lišty u voliče jízdních režimů. Vždy když jsem chtěl přepnout na sport, musel jsem se podívat směrem k pravé ruce. Nebo kdyby šlo do sportovního režimu přepnout vylomením voliče doprava, tak jako u jiných značek? No, škoda. Nejde o nic vyloženě zásadního, a vnímám souvislost s ostatními modely značky, ale takový (jediný) detail u jinak dokonalého auta je markantní.

Motor je v divizi AMG ručně skládaný dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbem

Ve sportovním režimu a s vypnutou stabilizací je Mercedes A45 fantastický. Ve volantu jsem necítil v podstatě nic, ale jak je u čtyřkolek zvykem, auto se mnou komunikovalo prostřednictvím zadku a páteře, to, co se děje pod koly jsem vnímal ne konečky prstů, ale celým tělem. Mercedes držel v zatáčkách jako přilepený. Žádný náznak po nedotáčivosti, pouze neutrální schopnost projíždět zatáčky neuvěřitelně svižným tempem, maximální přilnavost pneumatik Dunlop Sport Maxx a neutuchající síla na jakémkoli povrchu vrhat se dál a dál.

Zkusil jsem několikrát auto rozhodit bokem. V pomalejším tempu to nešlo, ale když jsem si našel zatáčku s větší únikovou zónou, rojzel se do vyššího tempa a na brzdách trhl volantem, všechna čtyři kola se urthla naráz, krásně, čitelně… Pocit spokojenosti byl završen. Skvělé jsou i brzdy. Silné, pevné, ale ne kousavé, osobně nemám rád, když se auto zastaví na pětníku jen když se dotknu brzdového pedálu. U Mercedesu jde účinek krásně dávkovat, auto se na plných brzdách nevlní, nehrne se do strany, nezmatkuje.

Audi RS3 Sportback

První jízda | vydáno 12. 6. 2012

Nutně musím zmínit i cestu po dálnici, protože pokud na okresce jsem ochoten přijmout například tvrdší nastavení (u sportovních aut obecně), tak ve městě a na dálnici může být pevnější set-up podvozku nepříjemný. Mercedes A45 AMG má podvozek nastavený na pevnější notu, ale ne moc, ne málo, je přesně na předělu sportovní tuhosti a komfortní poddajnosti, dost tvrdý na to, aby se auto nenaklánělo, ale dost poddajný, aby kola neodskakovala a auto bylo v rámci charakteru pohodlné. A to samé platí i ve městě. Na ekonomický režim se dá jezdit s rozumnou spotřebou, s plnou nádrží mi auto nabídlo nějakých 480 kilometrů dojezdu a to je víc, než ujedu v klidovém režimu se Subaru STI a několikanásobě víc, než by zvládlo podobně silné Mitsubishi Lancer Evo. Nějakých 11,5 litrů a to jsem jezdil rychle, v podstatě stále jen rychle, to je slušná hodnota, se kterou lze navíc stylem jízdy pracovat. O tom, jak svižně se dá na dálnici s autem jezdit nebudu hovořit, ale pokud bych neřešil rychlostní limity, poslouží Mercedes A45 AMG jako dálniční stíhačka v tom nejkonkrétnějším slova smyslu.

Zmínil jsem japonské čtyřkolky a ne náhodou, protože pokud jedním kolem stojí Mercedes A45 ve třídě ostrých hatchbacků, tak druhým kolem jede napříč kategorií přeplňovaných čtyřkolek, do kterých někdejší ikony rally patří. Srovnání, aspoň dílčí, je na místě. Tak třeba cena. Subaru stojí v lépe vybavené verzi s pětidvéřovou karoserií 1179000 Kč, Lancer Evo X s automatickou dvouspojkovou převodovkou vyjde aktuálně podle ceníku na 1372000 Kč. Mercedes A45 AMG stojí v základní ceně 1228484 Kč. Je také lehčí než STI, a to o pětadvacet kilo se svými 1555 kg hmotnosti a pro srovnání, Evo X váží 1675 kg.

Subaru WRX STI (2012)

První jízda | vydáno 28. 1. 2013

Já osobně jako „subarista“ mám při volbě jasno, ale pokud bych chtěl z této trojice nejzábavnější a nejúčinnější stroj bez ohledu na cenu a kvalitu (materiálů), musel bych uvažovat o Mitsubishi. A racionálně-objektivním pohledem bych pak volil Mercedes. Jinak cena A45 AMG, jak už jsem zmínil, byla základní, auto tak, jak jsme ho dostali k testu stálo 1583259 Kč. Za tuhle částku máte absolutně vše, co vám Mercedes může do auta dát.

Verdikt
Já osobně bych si asi odpustil stylový paket a ušetřil nějakých sto padesát tisíc korun a za nějakých 1,3 milionu měl absolutně fantastické auto. Neumím předpovědět, jak se bude přeplňovaný dvoulitr chovat po nějakých pěti letech plné zátěže a sportovní jízdy a jak bude s odstupem času spolehlivý – ten výkon je opravdu monstrózní. Ale jako nové auto mi Mercedes A45 AMG učaroval. Vypadá, až na pár detailů, skvěle. Je výtečně vybavený a sportovní prvky opravdu fungují jako sportovní, ne jen pro parádu. Motor to je klenot, převodovka s ním skvěle spolupracuje a pohon všech kol pracuje jako u sportovního auta a ne levného SUV. Pro mne je Mercedes A45 AMG nejlepší ostrý hatchback současnosti, nejdrsnější a nejrychlejší zástupce kategorie přeplňovaných čtyřkolek, stroj, který za svou cenu dokáže maximálně pobavit, a při tom potrápit i mnohem dražší vozy. Mercedes A45 AMG je auto, které bych orpavu, upřímně, chtěl mít ve své garáži.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1991
Převodovkasedmistupňová automatická dvouspojková
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)265/360 v 6000
Točivý moment (Nm)450 v 2250 - 5000
0-100 km/h (s)4,6
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)7.0
Objem nádrže (l)64
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4292
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1433
Rozvor náprav (mm)2699
Provozní hmotnost (kg)1555
Zavazadlový prostor (l)341
Ceny
Základní cena modelu555 000 Kč
Základní cena test. verze1 228 484 Kč
Cena testovaného vozu1 583 259 Kč
29.9.2013 4:20| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist