autoweb.cz > Mercedes-Benz > mercedes-benz a > Mercedes-Benz A 180d (2015)
Mercedes-Benz A 180d (2015)
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 10
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.2
Radosti
Spotřeba; vzhled; celkový dojem
Starosti
Menší zavazadlový prostor; ovládání zpátečky
Je to takové obyčejné auto – pokud lze toto o voze, který stojí řádově o padesát procent víc než srovnatelná konkurence, prohlásit. Vysvětlím ale záhy, jak to myslím. A doplním, že zase tak „obyčejný“ tento Mercedes není. Už jenom ta barva karoserie je nad rámec běžné produkce. Ne že bych zelenou zrovna miloval, ale líbí se mi ten odstín, metalíza, to, jak k autu pasuje a z běžného hatchbacku dělá auto výjimečné, kdyby ne jinak, tak na pohled určitě.
Interiér
V kabině je A 180d také svým způsobem obyčejné. Nejsou tu žádné karbonové doplňky, žádné nemístné a nevhodné detaily, které by měly navozovat pocit nadřazenosti. Naopak, černé plasty, černá látka, vše decentní, v pořádku. Sedačky jsou příjemné a dobře vedou, ovládání odpovídá aktuálním Mercedesům nižších modelových řad, příbuznost s velkými a opulentními modely tu nenajdete a je to dobře, narážím teď třeba na třídu C, která nese společné prvky jako honosná S-Klasse, ale pro mne osobně s viditelným rozdílem v kvalitě. Třída A si na nic nehraje, nabízí prvoplánovitě to, co čekáte.
Pohon
O pohon se stará přeplňovaná patnáctistovka a teď je čas dovysvětlit poznámku o konkurenci, právě tento motor lze vzít jako pojítko mezi Mercedesem a Renaultem a pokud se podíváme na Áčko, tak to stojí cca šest set tisíc, zatímco Mégane vám může říkat pane za čtyři sta tisíc korun. Ale to bychom srovnávali jablka a hrušky. Motor tedy známe, naftový čtyřválec posílá na přední kola výkon 109 koní a to je na auto s hmotností kolem 1,4 tuny tak akorát. Síly není nadbytek, ale autu stačí a pokud lze něco vyzdvihnout, tak je to spotřeba.
Spotřeba
Podle tabulek by měl Mercedes-Benz A 180d jezdit za nějaké čtyři litry. Já mám obvykle problém se teoretickým hodnotám přiblížit, ale tady ne, Mercedes opravdu „nežere“ a aniž bych spotřebu nějak řešil, jezdil jsem kolem pěti litrů. Vlastně mne pořádně vyděsilo, když jsem v polovině pracovního týdne mrknul na palivoměr a displej ukazoval stále téměř plnou nádrž a dojezd v řádech stovek kilometrů.
Ovladatelnost
Mluvím-li o obyčejném autě, tak jízdní vlastnosti pojmenované „obyčejné“ chápete jako „dobré“ a ne „průměrné.“ Áčko jede tak, jak čekáte, žádné větší drama, ale pohodlně naladěný podvozek koresponduje s tím, co by měl pětidvéřový hatchback prémiové značky asi dělat. Citu ve volantu jsem moc nenašel a je fakt, že jsem ho ani nehledal, řazení šestistupňového manuálu probíhalo rychle, přesně. Jediné, na co bych si mohl stěžovat, že mi nevyhovuje řazení zpátečky, kdy je zapotřebí páku vytáhnout a pak řadit, což může být při rychlých manévrech, třeba při vyjíždění nebo parkování, obtížné. Systém s kroužkem pod hlavicí řadící páky, zatlačení dolů nebo do strany, mi přijde jako vhodnější řešení.
Verdikt
Už jsem to jednou zmínil, tedy to srovnání s Renaultem a dodám, že opravdu není na místě, nemyslím si, že ten, kdo nakupuje u Mercedesu, by jen na chvíli uvažoval o něčem jiném a srovnával modely prémiových a neprémiových značek. Pokud postavím třídu A vedle Audi či BMW, tak Mercedes působí od podstaty usedlejším dojmem, ale barva, podsvícené detaily v kabině, vizuální maličkosti, ho dokáží vkusně povznést nad renomé auta pro seniory. Jako rival pro vozy definované pěti dveřmi a malým naftovým motorem neobstojí, jeho cena ho vylučuje ze hry o cenově dostupné hatchbacky, ovšem jako volba pro zákazníky Mercedesu, kteří z nějakého důvodu potřebují kompaktní hatch, dává jasný smysl a bez důrazu na cenu nabízí velmi slušné jízdní vlastnosti, spotřebu a užitné schopnosti s dávkou decentní a vkusné elegance.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 |
Kompresní poměr | 16,0:1 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 80/109 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 260 v 1750 - 2500 ot./min |
0-100 km/h (s) | 11,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,1 - 3,7 |
Objem nádrže (l) | 50/6 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4299 |
Šířka (mm) | 1780 |
Výška (mm) | 1433 |
Rozvor náprav (mm) | 2699 |
Provozní hmotnost (kg) | 1395 |
Zavazadlový prostor (l) | 341/1157 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 579 950 Kč |
Základní cena test. verze | 598 950 Kč |