Řídili jsme: Mercedes-AMG GT S (2015)

Může být auto kombinující DNA renomované evropské firmy s charakterem amerického muscle-caru, sportovního coupé i velkého GT (téměř) dokonalé? Ano, může.
mercedes-amg-gt-s-2015.jpgCelá galerie 40 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.6

Hned na začátku si klidně můžeme říct, že kdyby tento článek nevznikl, vůbec nic by se, směrem k prodejům, nestalo… Myslím to tak, že Mercedes-Benz AMG GT se prodává bez ohledu na to, co píšou a myslí si novináři, že jde o auto, které si koupí majitel jiných luxusních aut jako čtvrté, páté vozidlo do své garáže stylem „chci ho a objednávám“ bez toho, že by řešil, jestli má takovou či makovou spotřebu či jízdní vlastnosti, že jde o auto, které si pořizujete proto, že ho chcete a můžete si ho dovolit a ne na základě racionálního rozhodnutí (nebudeme-li řešit investiční spekulace).


A je to tak v pořádku, tohle všechno dodává vozu neskutečnou auru, to vědomí, že jde o hračku pro velké kluky a o nic jiného, tohle není auto, které si koupíte na každodenní ježdění (i když byste s ním klidně každý den jezdit mohli). Unikátní status Mercedesu AMG GT upevňuje i fakt, že za cenu cca čtyř milionů korun jsou tady jiná auta, určitě jedinečnější, rychlejší, sportovnější chcete-li, a vedle kterých AMG GT přesto nezaostává, neztrácí svou tvář a pokud optikou konkurence (dejme tomu dekádami vycizelovaného Porsche 911) najdete na Mercedesu místa, která byste neoznačili za silná, tak je nazvete spíše charakterovými vlastnostmi než slabinami. A tím myslím třeba to, že má Mercedes-Benz AMG GT poměrně velkou skrumáž ovladačů a tlačítek v dosahu řidiče a že ta, která se nevešla na středovou konzolu, najdete nad zpětným zrcátkem. Třeba spínač výstražného blikání, což vyžaduje chvilku cviku si zvyknout. Anebo volič automatické převodovky – jeho páka je docela dost vzadu, pro manipulaci s ní je zapotřebí dost posunout loket mezi sedačky dozadu a nejde zrovna o pohodlný pohyb. A to mám „kompaktní rozměry“ s postavou dalekou figuře wrestlingového zápasníka anebo hráče basketbalu.

Pojďme ale pěkně od začátku a ještě na chvíli vystupme z auta ven… Mercedes má v nabídce dvě verze modelu AMG GT, základní s výkonem 462 koní a specifikaci AMG GT S, která dělá společnost nám. Středobodem AMG GT S je dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec s výkonem 510 koní v 6250 otáčkách a točivý moment 650 Nm v 1750 až 4750 otáčkách za minuty. S ním auto zrychlí z nuly na stovku za 3,8 sekundy a maximálka je 310 km/h. Tu jsme nezkoušeli, nebylo kde, ale mluvíme-li o dynamice, tak ta je úchvatná. Šlápnete na plyn a jedete, ehm, stovkou hned, sto osmdesát za pár chvil, a je jedno, jestli jste ve městě, na okresce nebo na dálnici. Tím chci říct, že je tohle auto pekelně rychle a je třeba hlídat se a s plynovým pedálem pracovat odpovědně. Na druhou stranu AMG GT S není vozem, se kterým by bylo nepříjemné jezdit pomalu, to ne, GTčko s noblesou zvládá i pomalé korzování ve městě, jen chci říct, že je velmi snadné jet brutálně rychle a (nevědomky) porušovat a dalece překračovat rychlostní limity.

Jak Mercedes-Benz AMG GT S vypadá? Určitě lépe ve skutečnosti než na fotkách, upřímně musím říct, že z obrázků jsem z auta nebyl příliš nadšený, zejména zadní part mi svým tvarem připomínal spíš koupací vanu než sexy pozadí auta za čtyři miliony, ale v reálu, ve hře světel a stínů a z nadhledu stojící postavy, se mi zadek GT líbí. Byť mi připomíná v některých linkách trochu Porsche 911, nicméně, lakonicky řečeno, „no a co?“

Nejsou tady racčí křídla jako u „předchůdce“ SLS, takže (pro někoho přílišné) retro je pryč a auto je příjemnější na nastupování i vystupování, byť prahy jsou opravdu široké a do sedačky je zapotřebí vklouznout naučeným grifem než se plynule posadit jako třeba v případě třídy S. A kapota je dlouhá, opravdu dlouuuhá a mrknete-li do připojené galerie, tak tam najdete fotku, ve které jsme zvedli přední kapotu nahoru a pobavilo nás, jak vysoko se zdvihá – auto s otevřenými útrobami vypadá jako bestie s rozevřenou tlamou, která žere malé děti.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zpátky do kabiny. Už jsem naznačil, že se v malém prostoru pracovalo s místem tak, že ovládací prvky byly rozesety kolem dokola, nahoře i dole. Chci říct, že sedačky jsou příjemné, s dobrým vedením, umím si představit, že v nich jedu svižně v zatáčkách (tedy nejenom představit – udělal jsem to a vyzkoušel) a zároveň trávím delší cestě třeba na dovolenou na Azurovém pobřeží. S tím souvisí mazadlový prostor, jehož kapacitu Mercedes-Benz oficiálně neudává, ale který je opravdu (v rámci třídy) velký, od oka jistě srovnatelný s velikostí zavazadelníku některých mini hatchbacků či městských aut. Takže představa spokojeného párů cestujícího mezi oblíbenými rekreačními destinacemi není nijak přehnaná a určitě by nešlo jen o jízdu mezi hotely, s plavkami, zubním kartáčkem v kapse a kreditkou.

Mercedes-Benz AMG GT S je hlučný. Prostě to je fakt. Už jen startovací proces, respektive to, co začne po něm, je ukázkou hromobití, na volnoběh v klidu, bez „plynování“ auto burácí a děsí menší i větší zvěř široko daleko. A láká a provokuje obdivovatele a diváky. A stejné je to i za jízdy, před zvukovou kulisou se neschováte a pokud jsme otevřel výfukové klapky, pak hromobití získalo ještě na intenzitě. Na půldenní ježdění příjemná kratochvíle, na pětisetkilometrovou cestu na jeden zátah, nevím… a jsme zpátky u těch charakterových rysů, kdy na dlouhou cestu logicky sednete do S-klasse, ale do AMG GT S také, protože chcete.

Je tady možnost nastavení auta podobně jako v ostatních modelech AMG a je možní nastavovat vůz od pohodlného set-upu až do ryze ostrého módu, vše funguje tak, jak má. I když se neubráním myšlence, že i v nejměkčím nastavení by mohl být podvozek ještě pohodlnější a komfortnější. Řízení je příjemné, strmé, nezatížené pohonem předních kol a v rámci kategorie komunikativní, auto působí kompaktním dojmem, kompaktnějším než je to u jiných velkých aut. A i když není snadné strefovat se do zatáček – přes kapotu není ideálně vidět, tak „vymetat“ okresky s AMG GT S lze.

Převodovka nekope, řadí velice rychle, auto na nerovnostech neodskakuje do strany. Na hrubých terénních zlomech si ovšem povyskočí v horizontálním směru, řekl bych, že jsem pak registroval protočení kol ve vzduchu. Charakter? Ale jistě, tohle poskakování ve výsledku autu nekazilo stabilitu a jistotu, ale na klidu řidiči nepřidalo. Podobně chuligánské chování má AMG GT S i v podélných rýhách typu kolejí na dálnici. Mluvím tedy o rychlostech 200+, kdy se auto může rozechvět. Neznervózní, drží v linii, ale přenos rázů do vozu je patrný.

Řešit jestli umí pálit AMG GT S pneumatiky nebudu a nechci. Jezdit smykem samozřejmě GTčko umí, se svými 510 koni by gumy usmažilo rychleji než šéfkuchař vídeňský řízek, ale proč to dělat? K pneumatikám ještě zmínka, že my jsme jezdili v teplém, lehce podmračeném odpoledni a sportovní „cupové“ Micheliny fungovaly na jedničku. Otázka je, jak by auto drželo na silnici v dešti, ale do spekulací – i když určitou představu bych měl – se pouštět nebudu a osobní zkušenost nemám.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Něco málo k ceně. Ta je 3775200 Kč za AMG GT S v základu a jestli je to hodně nebo málo, to není téma do diskuze. K základní ceně pak lze přihazovat při výběru z příplatkové výbavy. Velkou spoustu toho nabízí Mercedes ve standardu, ale máte-li zájem utratit další peníze, tak můžete. Vybereme-li namátkou, tak například metalíza AMG oranžová solarbeam stojí 230100 Kč, 122930 až 154450 Kč můžete utratit za kůži Nappa, 88257 Kč stojí systém Command online, hudební systém Burmester přijde na 130810 Kč, vrchol v oblasti kol přijde na 86681 Kč, sada exteriérových karbonových doplňků vyjde na 124506 Kč, brzdová sada s karbon-keramickými kotouči pak na 219067 Kč. Takže pokud se rozhodnete, že máte navíc třeba milion, který chcete do AMG GT S investovat, tak vám prodejce v showroomu pod nohy klacky jistě házet nebude.

Mám-li se dostat k nějakému závěru, tak znovu řeknu, že u Mercedesu-Benz AMG GT S jde o stroj, který není dokonalý, ale jehož nedostatky lze snadno přehlédnout v rámci neopakovatelného charakteru. Že je to auto hlučné neurvalé a hřmotné svým projevem (a třeba i poměrně agresivní v tom, jak moc generuje tepla, když kolem něj po jízdě chodíte či postáváte). Že je neotřelé svým vzhledem a jistým způsobem je provokativní. Že je výtečné pro občasné sportovní vyžití v točitých zatáčkách a přijatelné na dlouhé cesty, pokud je chcete dočasně v touze po zábavě vyměnit za třídu S či letenku, že není s ohledem na kategorii nepraktické.

Mercedes-Benz AMG GT S je podle mne auto, které si koupíte vyloženě srdcem stylem „mám peníze-chci-objednávám-kupuji-platím.“ S notnou dávkou smutku pak musím přiznat, že já  bohužel „nemám-…,“ jakkoli si myslím, že právě Mercedes-Benz AMG GT S je automobil, který by se jako „víkendovka“ v mé garáži snů, třeba vedle zcela ideově opačného – a každodenně použitelného BMW i8, skvěle vyjímal.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadly
Uloženívpředu
Zdvihový objem (cm3)3982
Kompresní poměr10,5:1
Převodovkasedmistupňová AMG SPEEDSHIFT DCT
Poháněná kolazadní
Podvozek
Vpředudvojité lichoběžníky
Vzadudvojité lichoběžníky
Brzdy vpředuventilované a drážkované disky
Brzdy vzaduventilované a drážkované disky
Pneumatiky vpředu265/35 R19
Pneumatiky vzadu295/35 R 20
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)375/510 v 6250
Točivý moment (Nm)650 v 1750-4750 ot./min.
0-100 km/h (s)3,8
Nejvyšší rychlost (km/h)310 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)9.6-9.4
Objem nádrže (l)65/10
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4546
Šířka (mm)1939
Výška (mm)1288
Rozvor náprav (mm)2630
Provozní hmotnost (kg)1645
Ceny
Základní cena modelu3 236 750 Kč
Základní cena test. verze3 775 200 Kč
11.6.2015 12:11| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist