Mazda6 (1. generace)

S příchodem nového modelu nastává nejlepší čas pro pořízení auta, které bylo ve své době mnohokrát nazváno „japonským BMW“.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Když se řekne Mazda6, ti progresivnější z vás si možná rovnou vybaví nedávno představený model druhé generace – tím spíš, že minulý týden byl objektem našeho velkého testu. Příchod nové verze je ale zároveň signálem pro zájemce o ojetou „šestku“ první generace: modelová obměna se rychle projeví v cenách vozů z druhé ruky.

Bez ohledu na nesporné pokroky nového modelu (zejména vnější i vnitřní design) stále beze zbytku platí, co jsme napsali na podzim při jednom z našich posledních svezení s původní Mazdou 6: je to po čertech dobré auto.

Stručná historie
Mazda6 dorazila v roce 2002 jako nástupce kvalitního a spolehlivého, leč nikterak podmanivého sedanu 626. Dnes je těžké tomu uvěřit, ale před šesti lety platil její design za velmi sportovní, téměř dravě agresivní. Málokde tikají hodiny tak rychle jako v kancelářích automobilových designérů… Vzhled však nebyl tím, co Mazdu katapultovalo na čelní místa srovnávacích testů: auto přišlo s impozantními jízdními vlastnostmi. Komunikativnost jejího řízení, kvalita odpružení a tlumení i vyvážení v zatáčkách byly v té době často přirovnávány k BMW, což se s odstupem času jeví jako trochu přehnané – ale opravdu jen trochu. Každopádně platilo, že mezi sobě rovnými neměla Mazda po stránce jízdních vlastností přemožitele.

Mazda 6 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 6 fotogalerie

První velký hřích, absenci dieselu, napravila Mazda hned na podzim 2002. O rok později se nabídka rozrostla o čtyřválec 2.3i, rovnou i s pohonem všech kol a samočinnou převodovkou. Žere, nejede, shodovala se motoristická média. A vzápětí dodávala, že si máte raději koupit výtečný dvoulitr.

Jediná modernizace potkala Mazdu6 na sklonku roku 2005. Kritizovaný motor 2.3i byl vylepšen s cílem dosáhnout živější odezvy a nižší spotřeby (v praxi to moc nepomohlo), diesel byl nahrazen novější evolucí a na hlavici řadicí převodovky přibyla číslovka „6“. Mazda tvrdila, že se změnil i exteriér, ale změny jste museli hledat s lupou v jedné a obrázkem staršího modelu v druhé ruce. Firma se zaměřila také na předmět časté kritiky, jímž bylo nedostatečné odhlučnění motoru i podvozku. Trochu to pomohlo, nicméně ani po tomto faceliftu Mazda6 nepatřila k nejkultivovanějším automobilům své třídy.

Ve stejném roce se v nabídce objevil také sportovní model Mazda6 MPS s přeplňovaným motorem 2,3 l o výkonu 260 koní a pohonem všech čtyř kol. Ten ale dnes necháme stranou a někdy se k němu vrátíme samostatně.

Jak se s tím jezdí?
Vzhledem k tomu, že Mazdu6 první generace jsme naposledy testovali před půl rokem, nebudeme se zdlouhavě opakovat – raději vás znovu odkážeme na příslušný článek. Pokud ho zrovna teď nechcete číst, vězte, že Mazda6 byla pravým sportovním autem: ne snad svojí rychlostí nebo výkony, ale tím, jak moc vás dokázala vtáhnout do akce. Dřívější modely měly čistší, komunikativnější řízení než auta po faceliftu z roku 2005.

Papírově „vlajkový“ motor 2.3i jsme naťukli už v předchozí sekci, ale rádi zopakujeme, že je jalový a žíznivý zároveň. Žádnou výhodu nepřináší ani systém pohonu všech kol. Zadní náprava se v praxi připojuje až při citelném prokluzu předních kol, takže 4×4 tady funguje spíš jako záchrana ve svízelných situacích než jako podpora při sportovním svezení.

Mnozí zájemci upřednostňují diesel 2.0 MZR CD, který je dostatečně silný a kultivovaný, my bychom však sáhli po benzínovém dvoulitru, jenž nabízí přesvědčivou kombinaci pružnosti a zdravého hladu po otáčkách. Jeho plusem je také precizní ruční převodovka.

Co se může pokazit?
Mazda má pověst výrobce spolehlivých aut – a Mazda6 je toho jasným důkazem. Zpočátku ji trápily drobné problémy, na které ovšem výrobce reagoval servisní akcí. Poprvé byli majitelé vyzváni k návštěvě servisu kvůli uvolněné tepelné izolaci výfuku, dále se řešila antikorozní ochrana prahů a do třetice nádobka brzdové kapaliny. V servisní knížce by měly být všechny tyto opravy zaznamenány.

Dříve se rychle bortily poddimenzované brzdové kotouče, zejména u těch aut, jejichž majitelé najeli hodně kilometrů ostrým tempem po dálnicích.

Pokud vám naše předchozí argumenty proti motorizaci 2.3i nestačily, nabízíme ještě jeden: tento motor žere nejen benzín, ale také olej. Údajně nejsou výjimkou ani zadřené agregáty u vozů, jejichž majitelé podcenili nutnost pravidelné kontroly oleje.

Diesel 2,0 l v žádné ze svých verzí kupodivu není náchylný k obvyklým neduhům těchto motorů. Někdy zlobil ventil čerpadla vstřikování common-rail, což se projevilo zhasínáním na volnoběh. Problematická součást však byla většinou opravena v rámci záruky. A protože zdrojem problémů není ani komplikované víceprvkové zavěšení předních kol (zdravíme majitele VW Passat B5, Audi A6 druhé generace atd.), musíte se připravit jen na často praskající žárovky. Banalita? Snad, ale výrobce jí zbytečně přidal na významu špatnou dostupností světel. Zlobívají také xenonové světlomety, přesněji řečeno jejich regulace sklonu, jenže těmi je vybaveno jen nemnoho ojetých šestek.

SHRNUTÍ
Takové auto jako Mazda6 se povede jen jednou za čas: prostorné a spolehlivé, přitom má ale co nabídnout i nadšeným řidičům. Provozní náklady i ceny náhradních dílů jsou navíc příznivější než u některých jiných japonských značek. Naše databáze ojetých vozů obsahovala k datu psaní tohoto článku celkem 129 aut v cenovém rozmezí od 219 000 Kč za hodně ojeté dieselové kombi z r. 2002 po 589 900 Kč za skladový liftback s nulou na počitadle kilometrů. Jak vidíte, nabízených kusů není mnoho a houževnatě si drží cenu. Majitelé se jich totiž neradi zbavují – a dobře vědí, proč.

KLADY
Výborné chování na silnici, provozní spolehlivost, povedený benzínový i naftový dvoulitr, slušná výbava i u základních modelů

ZÁPORY
V porovnání s některými rivaly omezená nabídka na trhu ojetin, odhlučnění motorů i podvozku, jen přijatelný interiér, líný a žiznivý motor 2.3i

Varianty
Čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback, pětidveřové kombi; pohon předních nebo všech čtyř (2.3i a MPS) kol

Benzínové motory
1.8i 16 V 88 kW/120 koní
2.0i 16V 104 kW/141 koní (do 2005) 108 kW/147 koní
2.3i 16V 119 kW/162 koní (do 2005), 122 kW/166 koní
2.3 MPS 191 kW/260 koní (od 2005)

Naftové motory
2.0 MZR CD 88 kW/120 koní, 100 kW/136 koní (do 2005), 105 kW/143 koní (od 2005)

autoweb.cz

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,7
Motor
Konstrukceatmosféricky plněný řadový čtyřválec, dohc
Zdvihový objem (cm3)1999
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)108 kW (147 koní) v 6500 ot./min.
Točivý moment (Nm)184 Nm v 4000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)208
Spotřeba paliva (l/100 km)10,8/5,0/7,8 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1310
Zavazadlový prostor (l)500
Ceny
Základní cena modelu684 900 Kč
14.5.2008 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist