autoweb.cz > Mazda > Mazda 3 > Mazda3 1.6 MZR – první test
Mazda3 1.6 MZR – první test
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Mazda v posledních letech projevuje nebývalé pochopení pro tužby nadšených řidičů: modely jako nová Mazda2, faceliftovaný roadster Mazda MX-5 a – v menší míře – také Mazda6 dokazují, že radost z jízdy může nabídnout i běžná masová produkce. Generační obměna teď přichází na řadu také ve stěžejním segmentu nižší střední třídy.
Odcházející Mazda3 první generace je nejúspěšnější model v historii značky. Celkem se jich prodalo na dva miliony, z toho bezmála pět set tisíc v Evropě. Nový model to ale bude mít těžší – vstupuje do segmentu napěchovaného nesmírně talentovanou konkurencí. Takže, jak přesně vypadá lopatka, kterou si chce Mazda nabrat svůj díl kompaktního koláče?
Stejná jen zdánlivě
Nová generace Mazdy3 klame tělem. Samozřejmě nepřehlédnete vysedlé přední blatníky a novou masku chladiče, rozesmátou jako obličej ekologického aktivisty po vykouření zvláště povedeného výpěstku. S odstupem pěti metrů nicméně auto působí velmi podobně jako jeho předchůdce – dokud se vám nepoštěstí zahlédnout obě generace vedle sebe. Původní design najednou jako by zestárl o deset let.
Mazda patří k těm nemnoha výrobcům, kteří nabízejí v kompaktní třídě kromě hatchbacku také sedan. Těžko říct, co je zde příčina a co následek, ale každopádně to souvisí s tím, že nejvýznamnějším odbytištěm stávající verze bylo Rusko s téměř sto tisíci prodanými kusy. Pořád platí, že čím dále na Východ, tím větší procento zákazníků preferuje absolutní objem kufru sedanu před praktičností hatchbacku. Ostatně, to můžete docela dobře pozorovat také v Turecku, České republice a jiných méně rozvinutých zemích.
Obě karoserie si ponechávají dosavadní dělbu rolí: hatchback je dravější, ve výrazu „sportovnější“, zatímco decentní křivky sedanu cíleně míří na usedlou klientelu. Podvozek se vzpěrami MacPherson vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu byl převzat jen s mírnými evolučními úpravami. Razantních zásahů ostatně nebylo zapotřebí, jelikož tyto skupiny nemají původ nikde jinde než ve Fordu Focus. Přestože je lépe vybavená a má důstojněji působící interiér, váží nová Mazda3 asi o 15 kg méně než její předchůdce. Vývojový tým z Hirošimy tak pokračuje v trendu nastoleném už Mazdou2.
A nejsou to jen plané řeči – lehkost můžete opravdu cítit, alespoň za volantem sedanu s benzínovou šestnáctistovkou, ve kterém jsme na silnicích okolo Lisabonu strávili nejvíce času. Jak už to s podobnými věcmi bývá, výhody plynoucí z nízké hmotnosti vpředu vnímáte jako samozřejmé – dokud nepřesednete do hatchbacku s velice silným (185 koní), ale těžkým turbodieselem MZR-CD 2,2 l. Najednou si uvědomíte, že agilita, lehkost a vyvážení základního motoru vůbec samozřejmé nejsou. Řízení s elektrohydraulickým posilovačem nedělá nic, čím by vás inspirovalo, ale také nedělá nic, aby vás odradilo od přirozeného využívání veškeré trakce předních kol. Nová Mazda3 dokáže na náročných silnicích s táhlými zatáčkami, těžkými horizonty a nevyzpytatelnými změnami sklonu vozovky vybudovat a udržet velice příjemné tempo.
Znamená to tedy, že preferujeme motorizaci 1.6 MZR?
Ne. Motor sám o sobě je snad dost tichý, pružný a kultivovaný, aby netěžkému autu stačil, ale problém je v převodovce. Dlouhé odstupňování možná svědčí hodnotám spotřeby ve standardním cyklu ECE, nikoliv však dynamice v reálném provozu. Akcelerace na 130 km/h po výjezdu z mýtnice trvá věčnost.
Takže turbodiesel 2,2 l, který Mazda nabízí s výkonem 150 nebo 185 koní? Eh, také ne. Váha nad předními koly se odráží ve zhoršeném jízdním komfortu, ale hlavně bere autu jeho klíčovou přednost – pocit hravosti při změnách směru. A protože benzínový dvoulitr, dodávaný tentokrát jen s automatickou převodovkou, u nás Mazda vůbec nabízet nebude, vylučovací metodou se dobereme k turbodieselu 1,6 l. Ano, stále jde o notoricky známou jednotku z kooperace Fordu a PSA.
Inovace v oblastech kvality a komfortu se zaměřily správným směrem, i když vzhledem k současným poměrům v nižší střední třídě je interiér (třebaže zcela nový) slabším článkem Mazdy3. Zůstává ale příjemně tichý i v dálničních rychlostech a za příplatek si ho můžete zpříjemnit vymoženostmi jako aparatura Bose nebo rozhraní Bluetooth nejen pro telefonování, ale také pro bezdrátové streamování hudby z vašeho MP3 přehrávače do reproduktorů auta.
Verdikt
Stejně jako její předchůdce patří nová Mazda3 k těm autům, která nemají zjevnější slabá místa, ale stejně těžko se hledají důvody, proč po ní doopravdy zatoužit. Pro majitele původního modelu, kteří začínají uvažovat o změně, bude důležité vědět, že nová generace zaznamenala největší zlepšení přesně tam, kde to bylo nejvíce zapotřebí – v kultivovanosti, kvalitě materiálů a stylu. My bychom ale před sedanem dali přednost praktičtějšímu a také atraktivnějšímu hatchbacku.
Jirka Červenka, iMOTOR
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Mazda3 1.6 MZR TX sedan |
---|---|
0-100 km/h (s) | 12,2 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | bezolovnatý benzín, o. č. 95 |
Rozvod | DOHC, 16 ventilů |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Kompresní poměr | 10,0:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 78,0 x 83,6 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77/105 v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 145 v 4000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 84 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 188 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,3/5,2/6,3 l/100 km, CO2 149 g/km |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4580 |
Šířka (mm) | 1755 |
Výška (mm) | 1470 |
Rozvor náprav (mm) | 2640 |
Provozní hmotnost (kg) | 1245 |
Celková hmotnost (kg) | 1770 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 550 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 930 |
Zavazadlový prostor (l) | 430 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 429 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 481 900 Kč |