autoweb.cz > Mazda > Mazda 2 > Mazda2 1.6 MCD GTA
Mazda2 1.6 MCD GTA
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Je velmi těžké přijít na chuť dieselovému motoru v takhle malém autě. Dovedu si představit diesel v rodinném kombíku. Dovedu si představit diesel ve velkém sedanu. A velké SUV si s jiným motorem ani představit nedovedu (i když najdou se výjimky…). Ale supermini, které je určeno převážně k příměstskému provozu a poskakování na semaforech?
Z našich tématických článků víte, že diesel se k městskému provozu zrovna moc nehodí. Jenže některým zákazníkům to prostě nevymluvíte, protože lákadlo nízké spotřeby je tak silné, že zastíní i případné budoucí problémy. No, je to váš boj, ale neříkejte, že jsme vás nevarovali…
Mazda 2 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Co je nového?
Mazda2 nyní dostala pod kapotu i dieselový motor 1.6 MCD, který v nabídce doplňuje čtrnáctistovku. Nový motor má slušný výkon 90 koní a točivý moment 205 Nm, což stačí k udávané maximální rychlosti 173 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,4 s. Spotřeba v kombinovaném cyklu má činit jen 4,2 l nafty na 100 km.
Čísla ale nejsou všechno. Ve prospěch Mazdy2 hovoří především design, který byl v našem případě umocněn velmi povedenou barevnou kombinací tmavé oranžové a tmavě šedých kol. Také optický „aerodynamický“ paket se k Mazdě2 hodí. Takhle hezké auto opravdu stojí za úvahu už jen kvůli tomu, jak vypadá. Většina zákazníků stejně hledí spíš na to, aby se auto líbilo a aby v něm vypadali dobře. Jenže Mazda2 může na stůl vyložit další trumf – jízdní vlastnosti.
Zábava za volantem nezmizela
Mazda2 1.3 MZR s výkonem 86 koní mě opravdu bavila. S tak živým, rychlým a obratným malým autem jsem se již dlouho nesvezl. Proto jsem také vozu udělil to nejvyšší hodnocení, i když například v kvalitě materiálů v interiéru najdete docela výrazné nedostatky. K tomu se ale dostaneme později. Nyní se pojďme podívat na to, jak Mazda2 1.6 MCD jezdí.
No, dobře. Až překvapivě dobře. Diesel sice přidal nad přední nápravou nějakých 70 kg hmotnosti, což je opravdu znát, ale Mazda2 je i s tímto motorem pořád jedním z nejlehčích aut kategorie. Má hmotnost jen 1105 kg. Soupeři vytlačí ručičku na váze o nějakých 100 až 150 kg dál.
Mazda2 s dieselovým motorem se tak nechá velmi snadno vodit sérií zatáček a posílá do dlaní řidiče spoustu informací o tom, co se děje s předními koly. V auto tak máte důvěru a jízdu si pak skutečně užijete. A když svůj rytmus přizpůsobíte dieselovému motoru, dokonce se dostaví něco, čemu bychom mohli říkat „tak trochu sportovní svezení“.
Podvozek Mazdy2 zvládá nerovnosti s přehledem a i když je trochu hlučnější (na vině ale mohou být i speciální 16“ kola s širokými pneumatikami s nízkým profilem), nikdy se v autě necítíte vyloženě nepohodlně. Takže byste přežili i delší cestu po dálnici.
Mazda2 vždy dokázala řidiče potěšit vyváženým podvozkem, čitelnými vlastnostmi, skvělým rozmístěním pedálů a příjemným řízením a ani dieselová motorizace není výjimkou. Řídit tohle auto je radost a pokud jezdíte často a máte přístup k levné naftě, proč ne.
Teď trochu té matematiky…
Jenže pro běžného spotřebitele je dieselová Mazda2 tak trochu nesmyslná. Benzínový motor 1,3 l o výkonu 86 koní je mnohem živější, auto s ním je mrštnější a lépe ovladatelné a ještě má docela jadrný projev, což se o chrochtajícím agregátu příliš říci nedá, ačkoli je cítit, že Mazda dělala na zlepšení kultivovanosti, co mohla.
Mazda2 1.6 MCD GTA má stále trochu „levněji“ působící interiér, ale aspoň se nemusíte orientovat ve změti tlačítek a ergonomie ovládání není špatná. A samotná dílenská kvalita zpracování působí velmi hodnotně. Ford Fiesta ale bez debat nabídne lepší kabinu. A ani Škoda Fabia se nemusí stydět.
A pak je tu také finanční stránka věci. Dieselová Mazda2 má spotřebu kolem 5,5 l/100 km, při rozumné jízdě dejme tomu pět litrů. Benzínová Mazda2 1.3 MZR si ale vezme jen kolem sedmi litrů a není problém s ní jezdit i za šest. Testovaný model stojí v nejvyšší výbavě GTA, teď se podržte, 513 900 korun. Srovnatelná výbava TE Pro vás nyní přijde s benzínovým motorem na akčních 326 900 korun, s tímto dieselem stále na 448 900 korun. Při započítání rozdílu spotřeby přibližně dvou litrů se vám tak malá Mazda2 1.6 MCD vyplatí až po ujetí 175 000 km.
Verdikt
Řekněme si to na rovinu, dieselová Mazda2 smysl nedává a nejlépe uděláte, když si koupíte některou z benzínových motorizací. A klidně rovnou silnější třináctistovku. Jestli ale přesto nasednete do naftové Mazdy2 s motorem 1.6 MCD, nebudete zas tolik litovat. Pořád je to pěkné a povedené auto, které je radost řídit.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Mazda2 1.6 MCD GTA |
---|---|
0-100 km/h (s) | 11,4 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1560 |
Vrtání x zdvih (mm) | 75 x 88,3 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 66 kW / 90 koní při 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 205 Nm při 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 81,4 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 173 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,1 / 3,7 / 4,2 |
Objem nádrže (l) | 42,8 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3895 |
Šířka (mm) | 1695 |
Výška (mm) | 1475 |
Rozvor náprav (mm) | 2490 |
Provozní hmotnost (kg) | 1105 |
Celková hmotnost (kg) | 1540 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 500 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 800 |
Zavazadlový prostor (l) | 250 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 513 900 Kč |