Mazda2 1.5 MZR

Roztomilé malé autíčko do města. Je ale opravdu tak malé? A hodí se i jinam, než do města?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Malá auta rostou. Felicia byla větší než Favorit a Fabia je opět větší. Když se podíváte na dnešní Opel Corsa, nebo Renault Clio a srovnáte je s jejich přímými předchůdci, ten rozdíl je vidět na první pohled.

Automobilky tímto způsobem naslouchají potřebám zákazníků a zároveň si dělají místo pro nové třídy ještě menších aut, jako jsou Twinga, Ayga a v tomto případě Mazdu 1. Pokud ovšem vedle sebe postavíte současnou a předchozí Mazdu2, dá vám asi docela práci vůbec poznat, že spolu mají něco společného. Předchozí dvojka byla hranatá vysoká krabička, zatímco ta nová je dynamická a velmi pohledná.

Zároveň je ale do značné míry revoluční – na rozdíl od naprosté většiny svých konkurentů totiž oproti své předchůdkyni nejen nepřibrala na váze, ona dokonce zhubla. Udávaná pohotovostní hmotnost 960 kilogramů působí vedle některých soupeřů až étericky – vždyť někteří mají téměř o dva metráky víc…

Mazda 2 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 2 fotogalerie

Technika

Mazda 2 opravdu není velké auto, zaparkovaná bok po boku vedle většiny rivalů by jí ostatní přečnívali minimálně o 10 cm. To se ale na hmotnosti odrazí jen částečně, takže dvojka prodělala pečlivou odlehčovací kůru. Nečekejte žádná drahá kouzla s karbonem a podobně, spíš se odlehčovalo po kouskách, ale zato na spoustě míst. Reproduktory ve dveřích jsou lehčí o kilo, 13 kg se ušetřilo na nápravách a díky použité vysokopevnostní oceli je lehčí i samotná karoserie. Oproti minulému modelu se podařilo ušetřit celý metrák.

Mazda navíc nepodcenila ani bezpečnost a očekává, že v testech EuroNCAP dvojka dostane plný počet pěti hvězdiček. Technickému základu tohoto auta se vyplatí věnovat zvýšenou pozornost, protože na jeho základě vznikl i nový Ford Fiesta. Vzhledem k tomu, že si na žádnou vyloženě špatnou Fiestu nevzpomínám a Ford si jistě vývoj základu pro svůj další model pořádně ohlídal, mohla by malá Mazda mít papírově velmi slušný základ.

Vývojáři odvedli dobrou práci – skelet je i přes odlehčení tužší ve zkrutu a lépe pohlcuje vibrace a hluk. Nápravy jsou pro tuto třídu typické – vpředu MacPherson, vzadu torzní náprava s vlečenými rameny.

Na silnici

Pod kapotou jsme měli špičkovou patnáctistovku, kterou u Mazdy kompletně přepracovali. Technická zpráva hovoří mimo jiné o snižování vnitřního tření a zdá se, že to nejsou plané řeči – motor se hladce točí přes 6000 otáček a dokonce při tom i příjemně zní.

Vzhledem k tomu, že zásadní cílovou skupinou tohoto auta budou ženy, nejsou sportovní jízdní vlastnosti zrovna tou nejpodstatnější vlastností (omlouvám se nadšeným řidičkám, ale jsou bohužel v zoufalé menšině). Přesto musím konstatovat, že tenhle podvozek se skutečně povedl. Auto se dokonce ani moc nenaklání (i když je všechno relativní) a zatáčky polyká se skutečným nadšením.

Připomíná to staré hatchbacky, které ještě benefitovaly z nízké hmotnosti. Díky tomu, že sebou nemusí vláčet kila navíc, totiž podvozek kvůli dobré přilnavosti nemusí být prkeně tvrdý. Tohle auto je poddajné, nekodrcá, netřese se… jediné, co mu vadí, jsou kráté opakující se nerovnosti, které karoserii roztřesou. Ale pokud si neobjednáte (bezesporu hezká) šestnáctipalcová kola a spokojíte se s menšími disky, i tenhle problém o něco ustoupí.

Velmi příjemné je i řízení. Přestože elektrický posilovač mu sebral téměř všechnu odezvu, auto na pohyb volantem reaguje okamžitě a přesně a dovolí vám vést dvojku do zatáčky téměř telepaticky. Nemám mu co vytknout.

Vím, že většině zájemců o Mazdu 2 bude tohle všechno možná docela fuk, ale ony jsou příjemné zprávy i pro nás, řidičské nadšence. Fiesta na tom totiž bude velmi podobně, ne-li o něco lépe… a Fiesta se, jak známo, objeví i ve verzích S a ST.

Prostor a výbava

Velmi skromná délka 3885 mm pochopitelně zavdává důvod k pochybnostem o vnitřním prostoru. Pokud jde ovšem o místo pro posádku, všechno je v nejlepším pořádku. Dokonce i na zadních sedačkách, přestože podle statistik na nich v tomto druhu aut sedá dospělý jen málokdy, je místa dost. Možná strop bude některým vyšším postavám poněkud nízký, ale průměrně vysocí dospělí se mi dozadu vešli pohodlně a oba s překvapením hodnotili spoustu místa na nohy.

Zmenšení se ale někde projevit muselo, takže to logicky „schytal“ zavazadlový prostor. Má rovných 250 litrů, což je o 50 litrů méně, než nacpete do nové Fabie. Ano, spousta lidí volí auta podle tabulkových hodnot, ale možná si neškodí připomenout, že Mazda 2 nemá být žádným rodinným autem. Kufr je určený k nákupům a když se náhodou pár tašek nevejde, ještě pořád je tu zadní sedadlo – kde, jak jsme si řekli, bude většinou maximálně dětská autosedačka s ratolestí.

Ergonomie je téměř v pořádku, škoda jen, že chybí teleskopický volant. Palubní deska působí na první pohled velmi solidně a propracovaně, měkké plasty na ní ovšem bohužel nenajdete. A některé jiné díly při druhém pohledu (a zatlačení) dávají najevo, že zrovna z kamene nejsou. Jestli interiér vydrží pár let bez vrzání, to bohužel ukáže až doba.

Výbava našeho testovacího auta byla na vysoké úrovni – aby ne, patnáctistovku v Čechách koupíte jen v nejvyšší výbavě GT. Není prakticky nic, co by v ní chybělo – dostanete automatickou klomatizaci, automatická světla a stěrače, palubní počítač, bezklíčový přístup a zapalování, slušné autorádio s CD měničem, vyhřívané sedačky, zkrátka a dobře, všechno co si můžete přát. Háček? Pochopitelně.

Verdikt

Nic není zadarmo. Mazda si za tuhle výbavu a dychtivý motor nechá zaplatit 434 900 Kč a to je hodně. Víc, než si za srovnatelné motory a výbavy řekne Opel, Renault i Škodovka. Mnohdy o několik desítek tisíc a to v kombinaci s menším kufrem nejsou dobré zprávy.

Kdyby Mazda za tuhle cenu nabídla alespoň bezchybný interiér s dokonalými materiály, dalo by se uvažovat nad tím, že ten příplatek za vytříbené jízdní vlastnosti stojí. Mazda 2 tvoří velmi zajímavou alternativu k větším a těžším soupeřům. Je agilnější, má nižší spotřebu a je zábavnější. Jenže to bohužel nejsou hlavní kritéria, podle kterých zákazníci v téhle kategorii nakupují, takže to bude mít dvojka asi docela těžké.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)10,4
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobezolovnatý benzín, RON 95
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1498
Vrtání x zdvih (mm)78,0 x 78,4
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)76/103 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)137 Nm v 3500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)188
Spotřeba paliva (l/100 km)7,6/4,9/5,9 l/100 km
Objem nádrže (l)43
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3885
Šířka (mm)1695 (bez zrcátek)
Výška (mm)1475
Rozvor náprav (mm)2490
Provozní hmotnost (kg)960
Celková hmotnost (kg)1485
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)500
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)900
Zavazadlový prostor (l)250
Ceny
Základní cena modelu434 900 Kč
Cena testovaného vozu434 900 Kč
19.5.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist