Mazda RX-7 se vrací!

No dobře, ještě ne tak úplně, ale má našlápnuto správným směrem.

Mazda usilovně pracuje na návrat slavného sporťáku s rotačním motorem Wankel. Jeho poslední generace se přestala v Japonsku vyrábět v roce 2003, šlo o její třetí generaci a pod kapotou měla Wankel o objemu 1,3 litru a výkonu 190 kW/258 koní. Na rozdíl od současné RX-8 ovšem byla přeplňovaná turbodmychadlem, takže měla výrazně víc točivého momentu, jela jako pravý sporťák a mohla si dovolit soupeřit i s velmi silnými rivaly.

Nové RX-7 bude na tuto tradici chtít navázat. Její nový dvoukomorový Wankel bude mít objem 2×800 cm3 (současná RX-8 má 2×654 cm3). Pokud vůbec jde Wankel nějak smysluplně porovnat s klasickými pístovými motory, odpovídalo by to zhruba objemu 3,2 litru. Mluví se o výkonu „přes 250 koní“, důležitý ovšem bude především průběh točivého momentu.

Letos bude Mazda slavit čtyřicetileté výročí používání motorů s rotačními písty. Nový motor, interně známý jako Renesis 16X, s sebou přinese několik zásadních novinek. Do nově navržených spalovacích komor bude palivo dopravovat přímé vstřikování. Nový tvar komor by měl zlepšit spalování, snížit tepelné ztráty, vylepšit spotřebu a zvýšit točivý moment v nízkých otáčkách, což jsou všechno slabiny Wankelů. Motor se objeví i v RX-8, která se ovšem v příští generaci zvětší a bude z ní spíš GT, než sporťák.

Mazda se ovšem věnuje také technologiím pro budoucnost – vyvíjí prototyp Wankelu na vodíkové palivo (už na něm pracuje 16 let) a na japonském trhu v příštím roce začne prodávat Mazdu Premacy s Wankel-hybridním pohonem. Nepůjde ovšem o hybrid, jak ho známe např. z Lexusů – malý wankel bude fungovat jako generátor elektřiny pro čistě elektrický pohon vozu, což mu umožní pracovat celou dobu v těch nejefektivnějších otáčkách.

Ale zpátky k RX-7: má být menší než osmička, ale stále nabídne interiér v uspořádání 2+2. Má být také lehčí, celkově sportovnější a co se týče designu, bude to první sériová Mazda, která si vezme inspiraci z „organického designu“ nedávných konceptů Nagare, Ryuga, Hakaze a Taiki. Zejména nejnovější z nich, Taiki, by mělo nové RX-7 propůjčit značnou část svého tvarosloví. Ne, superaerodynamickou záď se zakrytými koly čekat nelze, ale předek by mohl být dost podobný. Designový šéf Mazdy Laurens van Der Acker slibuje, že téma splývavých tvarů, znázorňujících jemnou látku ve větru a další čistě přírodní pohyby, bude v nových Mazdách zcela jistě obsaženo. Je dost možné, že nedávné spekulace okolo obrázků uveřejněných v jednom japonském časopise, se ve skutečnosti netýkaly jakéhosi modelu RX-9, ale právě nové sedmičky.

autoweb.cz

6.12.2007 9:28

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist