Mazda Premacy 1,8i

Tentokrát jsme otestovali japonského zástupce mezi kompaktními MPV s nejslabším benzínovým motorem.

Když se na trhu v roce 1996 objevil Renault Mégane Scenic, podařilo se mu vytvořit nový segment (dnes je tak prezentována téměř každá novinka, ale jen výjimečně to lze brát vážně). Nový Scenic zaskočil celou motoristickou veřejnost, ale zákazníci a novináři to měli přece jen jednodušší než konkurenční výrobci. Prvně jmenovaní se postarali o skvělé prodejní výsledky, druzí přidali titul Auto roku 1997 s výrazným bodovým náskokem před druhým Fordem Ka.

Zaskočeným konkurentům nezbývalo, než se pustit do horečného vývoje vlastních modelů. Prvních pár let si tedy Scenic užíval prodejní popularity, aniž by byl ohrožován ostatními značkami. Vážným rivalem Scenicu se stal teprve od roku 1999 Opel Zafira, o rok později přišel Citroën Xsara Picasso. Japonští výrobci se do souboje zapojili například s Mazdou Premacy a Nissanem Almera Tino.

Recept na kompaktní MPV je velmi jednoduchý. Klíčem je vyšší stavba karoserie, která zajistí v kombinaci se vzpřímenější pozicí cestujících nadprůměrně prostorný interiér. Prostornost však není vykoupena obtížným manévrováním v městském provozu, protože délka a šířka zůstává na úrovni kompaktů.

K našemu testu jsme si vybrali japonského zástupce mezi kompaktními MPV – Mazdu Premacy. Ta se na trhu objevila v roce 1999, kdy byly Mazdy ještě vnímány jako spolehlivá, ale až na čestné výjimky nudná auta. Tuto dlouholetou image se značce podařilo změnit až s příchodem éry zoom-zoom.

Mazda Premacy je postavena na podvozku kombíku Mazda 626 s rozvorem prodlouženým na 2670 mm. Karoserie je 4340 mm dlouhá, 1705 mm široká a 1600 mm vysoká. V nabídce byly dvě verze benzínové osmnáctistovky s výkony 100 a 115 koní, turbodiesely zastupoval dvoulitr DiTD (100 k, 230 Nm), s nímž Premacy dosahovala kombinované spotřeby 6,4 l/100 km a jela až 170 km/h. Koncem roku 2001 Premacy podstoupila lehký facelift, kdy dostala nová přední i zadní světla, jiný nárazník a masku, upravený podvozek, tišší interiér a silnější osmnáctistovku nahradil benzínový dvoulitr (130 k, 171 Nm), s nímž tato Mazda dosahovala nejvyšší rychlosti 188 km/h a kombinované spotřeby 8,7 l/100 km.

Jak si vede Premacy na trhu ojetin?

„Vzhledem k tomu, že zákazníci preferují spíše MPV evropské výroby, pohybuje se Mazda Premacy mimo hlavní proud poptávky. Od začátku roku 2006 jsme prodali pouze tři tyto vozy, přičemž díky kvalitě a menší poruchovosti jdou na odbyt zejména benzínové motory. Mezi zápornými vlastnostmi Mazdy Premacy musíme uvést zejména rychlé opotřebovávání předních ložisek, jejichž výměna bývá nutná po každých 70 000 najetých kilometrech, a rezonance plastových komponentů v kabině. Naopak velkým kladem Premacy je příznivá cena,“ říká Tomáš Lachout z AAA Auto.

Jaká je po šesti letech?

Testovaná Mazda Premacy roku výroby 2000, zapůjčená autobazarem AAA Auto, měla najeto 108 tisíc km a poháněla ji slabší verze benzínové osmnáctistovky s výkonem 100 koní a točivým momentem 152 Nm, vrcholícím již ve 3500 otáčkách. Na to, že jde o nejslabší verzi, je motor nečekaně živý a chuť do života projevuje již od 2000 otáček. Bez větších problémů je schopen držet cestovní rychlost 140 až 150 km/h, pouze se vzhledem k vyšší stavbě karoserie musíte smířit s nepříjemně rychle padající ručičkou palivoměru. Premacy dosahuje s tímto motorem nejvyšší rychlosti 175 km/h, ale vzhledem k citlivosti auta na boční vítr a výraznější hlučnosti nejde o nic opojného.

Největším kladem Premacy je velmi prostorný a vzdušný interiér s variabilními zadními sedačkami, které lze jednotlivě sklápět nebo vyjímat, což ve spojení s možností sklopení sedadla spolujezdce umožňuje převážet i delší předměty. Přehledná přístrojová deska je vyrobena z tvrdých plastů s hladkým a lesklým povrchem, které se sice dnes již příliš nenosí, ale nelze jim upřít kvalitní zpracování, protože se ozývaly jen na největších nerovnostech. Volant je pouze výškově nastavitelný, jak bývalo u japonských aut ještě donedávna zvykem. U sedadla řidiče nelze měnit výšku, ale pouze sklon sedáku.

Nepřímé řízení si nedělá příliš starostí s přenosem informací do řidičových rukou, ale autu primárně zaměřenému na pohodlné cestování to nemá cenu vyčítat, stejně jako měkké odpružení, které má ve spojení s vyšším těžištěm za následek výraznější naklánění karoserie. Také tady platí předpoklad, že se s Premacy nevydáte lámat rekordy na Nürburgring. Pětistupňová převodovka potěší přesným řazením, pedály však vyžadují velmi citlivé zacházení. Souhra plynu, reagujícího na sebemenší dotek, v kombinaci se zvláštním záběrem spojky vyžaduje v městských zácpách trochu cviku, nebo alespoň ohleduplné pasažéry.

Mazda Premacy je prostorné auto, které se výborně hodí na pohodlné cestování, navíc potěší dobrou spolehlivostí a přijatelnou cenou.

Testovaný model: Mazda Premacy 1,8i, r. v. 2000, najeto 108 000 km, 199 000 Kč

Výbava: ABS, TCS, manuální klimatizace, 4 airbagy, litá kola, el. okna a zrcátka, mlhovky, alarm

Orientační ceny srovnatelných konkurenčních modelů z roku 2000:

Citroën Xsara Picasso 1.6 – 209 000 Kč

Renault Mégane Scenic 1.6 – 199 000 Kč

Opel Zafira 1.8 – 229 000 Kč

Nissan Almera Tino 1.8 – 209 000 Kč

Jan Cacek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)11,9
Motor
Konstrukcebenzínový čtyřválec DOHC 16V, 1840 cm3
Zdvihový objem (cm3)1840
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 k při 5500 ot/min
Točivý moment (Nm)152 Nm při 3500 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)175
Spotřeba paliva (l/100 km)komb. 8,4 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1275
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu199 000 Kč
17.3.2006 3:29

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist