Mazda MX-5 2.0i Roadster Coupé

Přinesl facelift nějaké vylepšení, nebo se malý roadster Mazda MX-5 zase o krůček přiblížil ekologické a nudné budoucnosti?

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Když před dvaceti lety přišla první Mazda MX-5, všichni nejprve odsuzovali snahu Japonců „ukrást“ design legendárního Lotusu Elan a naroubovat ho na něco, co nebude určitě fungovat. Jenže pak se s Mazdou MX-5 svezli první novináři a hned bylo jasné, že se Japoncům podařil zázrak. Nejen, že postavili hezké auto, ale hlavně postavili auto, které dokáže neuvěřitelným způsobem zapojit řidiče do děje. Tato vlastnost skutečného „drivers‘ car“ zůstala Mazdě MX-5 i v další generaci.

A jak je to nyní? Je pořád Mazda MX-5 malým zázrakem v dnešní byrokraticko-buzeračně-ekologicko-sociální době, tedy že dokáže stále nabídnout řidiči to, co mnohdy i několikrát dražší auta už neumí? Pojďme se na to podívat.

Mazda MX-5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda MX-5 fotogalerie

Co je nového?

Mazda MX-5 podstoupila na konci minulého roku větší modernizaci. Ta se dotkla nejen obligátních nárazníků a interiéru, ale také motorů, které nyní snesou větší otáčky. K nim je připojena nová převodovka s delší pětkou a šestkou, což by se mělo pozitivně projevit nejen na spotřebě a emisích, ale i na větší cestovní pohodě na dálnici.

Jak to teď jezdí?

Nutno říci, že oproti verzi před faceliftem je dvoulitrový motor o poznání živější a jadrnější. Rád se točí a i v poslední pětině otáčkoměru ze sebe odevzdá to nejlepší bez protestů a nepříjemných unavených pazvuků. Převodovka spolupracuje na výbornou a dovolí vám naplno využít výkon motoru přesně tam, kde ho potřebujete – na zatáčkovité silnici nebo na okruhu. Hlavice řadící páky je hezky po ruce (narozdíl od některých ovladačů, na jejichž umístění si musíte zvyknout) a i když vyžaduje trochu razantnější pohyb rukou, její chod je přesný.

Podvozek funguje stále velmi dobře. Ačkoli se kvůli otevřené konstrukci auto na větších nerovnostech otřese, dokáže si s českými okreskami poradit. A na kvalitním povrchu je to pohádka… Brzdy jsou rovněž odpovídající a snesou i větší zátěž, takže když vyrazíte na okruh, určitě se hned po jednom ostrém kole neunaví.

V této oblasti je nicméně velmi těžké zaznamenat nějaký větší pokrok oproti Mazdě MX-5 před faceliftem. Zdá se ale, že díky delšímu odstupňování pětky a šestky je na dálnici v Mazdě MX-5 celkem klid a i když je hlučnější než třeba Audi TT Roadster, nejedná se o něco, co byste nepřežili. Pevná střecha tomu také pomáhá. Ta je ostatně do našich končin, kde se pohybují mraky závistivých a nepřejících socek, lepší volbou než plátno. Ale pokud máte garáž, klasické koncepce se nebojte. A ještě uspoříte pár desítek kilogramů hmotnosti.

Se střechou dole je Mazda MX-5 samozřejmě hlučný roadster, do kterého fouká. Ale to je součástí jejího charakteru. Dá se s tím žít a v rychlostech kolem 100 km/h není vítr kolem vaší hlavy nijak výrazně obtěžující.

Budu se za volantem stále bavit?

No to si pište, že budete! Mazda MX-5 neztratila nic ze své hravosti a i když je oproti svým předchůdcům těžší (za těch dvacet let přibrala zhruba 200 kg), stále nabízí tu kouzelnou interakci s řidičem.

Pošlete auto do zatáčky a už od první tisíciny milimetru pohybu volantem začínáte v dlaních cítit, co se s autem děje. Díky dobře nastavenému podvozku také můžete krásně vnímat, jak se přenáší váha auta mezi jednotlivé nápravy a toho můžete využít k efektnímu výjezdu z utáhlé zatáčky pod plynem. Samosvor na zadní nápravě vám pomáhá a není tu proto, abyste s autem driftovali – na to stejně nemáte výkon. Je tu právě pro zlepšení trakce ve výjezdech a pro jisté ovládání v zatáčkách.

Ačkoli má dvoulitrový motor „jen“ 160 koní, málokdy pocítíte nedostatek výkonu. Spíše budete rádi, že si můžete s autem v zatáčkách hrát beze strachu z nečekaného vybočení zádi. A pokud k nějakému dojde, například na kluzkém povrchu, nástup smyku bude velmi plynulý, nezákeřný, čitelný a snadno zvladatelný.

Celé auto vůbec působí velmi dobře vyváženým dojmem, až se zdá, jako by ho vyrobili u Porsche. Ostatně, kdyby dostali technici Porsche úkol postavit Boxster za polovinu peněz s motorem vpředu, výsledek by určitě jezdil a vypadal nějak takhle.

Má smysl si to koupit?

Rozhodně má. Jestli se vám na účtu válí 868 590 korun, utraťte je právě za Mazdu MX-5. Má své drobné chyby, zejména ne úplně přesvědčivou kvalitu některých materiálů, ne zrovna dokonalou pozici za volantem a ne úplně dobrou ergonomii některých ovladačů. To všechno vám ale bude jedno, jakmile sundáte střechu a vyrazíte na oblíbenou silnici.

Za tyto peníze ale dostanete velmi propracované auto, aspoň co se techniky pohonu a podvozku týče. A dostanete také slušnou výbavu včetně klimatizace, kvalitního audia BOSE, kožených sedaček Recaro, xenonových světel, tempomatu či elektrického ovládání střechy.

Do kufru naložíte i věci na týdenní dovolenou ve dvou, pokud tedy zrovna nepotřebujete převážet nafukovacího hrocha. A určitě vás potěší i spotřeba paliva, která při ustálené jízdě klesne i pod 8 l/100 km. Při dovádění si malá a lehká Mazda MX-5 o více jak 11 litrů neřekne skoro nikdy.

Verdikt

Mazda MX-5 neztratila nic z toho, co uměla vždycky – zapojit do děje řidiče způsobem, jaký už dnes většina aut neumí. Naučí vás auto vnímat, cítit ho a číst ho. Donutí vás učit se řídit a pracovat na svých schopnostech. Jestli chcete vstoupit mezi řidičskou elitu, začněte právě u Mazdy MX-5.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMazda MX-5 2.0i Roadster Coupé
0-100 km/h (s)7,6 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1999
Vrtání x zdvih (mm)87,5 x 83,1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní, samosvor
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)118 kW / 160 k při 7000 ot./min.
Točivý moment (Nm)188 Nm při 5000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)136 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)218 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)10,5 / 5,9 / 7,6 l/100 km
Objem nádrže (l)50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4020
Šířka (mm)1720
Výška (mm)1255
Rozvor náprav (mm)2330
Provozní hmotnost (kg)1173
Celková hmotnost (kg)1375
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)ale no tak...
Zavazadlový prostor (l)150 l
Ceny
Základní cena modelu868 590 Kč
30.9.2009 8:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist