Mazda: Dvakrát tolik aut

Japonci si od programu SkyActive neslibují nic jiného než revoluci. Chtějí do roku 2015 zdvojnásobit prodeje.

Velmi ambiciózní vizi předestřel novinářům generální ředitel Mazdy Takeshi Yamanouchi. Automobilka chce za pět let zdvojnásobit prodeje. V tom jí mají pomoci nové technologie sdružené pod značkou SkyActive, dřív Sky, které stlačí spotřebu modelů Mazdy ještě pod nejúspornější konkurenci.

Yamanouchi neočekává jen růst prodejů. Doufá, že úsporná auta dovolí Mazdě zvýšit ceny a výrazně si polepšit na maržích. Japonci budou vyšší zisk potřebovat k financování vývoje, technologický fond Fordu se jim pomalu uzavírá. Americká automobilka snížila svůj podíl v Mazdě na 11 procent a bude její akcie dál prodávat.Vedení Mazdy má k optimismu důvod. Systémová redukce spotřeby je běh na dlouhou trať, ale automobilka vyběhla už před několika lety. A pokud nejsou její sliby jen vzdušnými zámky, mohla by mít před konkurencí slušný náskok. Už dnes jsou mazdy lehčí než jejich soupeři a drastická dieta bude pokračovat.

Program SkyActive mimo jiné přinese nové, ještě lehčí platformy a pokročilé konstrukční techniky. Nejde tu jen o využití vysokopevnostních ocelí, které Mazda zvládá na jedničku. Mluví se také o kompozitních materiálech a konstrukcích a zcela novém přístupu ke stavbě aut.Klíčovou součástí programu jsou nové motory. Jejich spotřeba bude o dvacet procent nižší než spotřeba dosud používaných čtyřválců. Mazda 2 by se měla konečně stát nejúspornějším modelem ve třídě, kterým chtěla být už od začátku. Pomoci může příští generace MX-5. Pokud se podaří dostat její hmotnost do okolí jedné tuny, klesne také spotřeba a Mazda získá perfektní ekologický a zároveň zábavný haló model.

Tolik teorie. V praxi prodeje Mazdy poslední dobou kulhají. Rostou, stejně jako prodeje všech ostatních značek, jenže ne takovým tempem. Mazda fakticky ztrácí tržní podíly. Nebyl by to problém, stabilní růst může být důležitější než absolutní čísla. Pokud ovšem chcete zdvojnásobit prodeje, pak musíte růst nejen stabilně, ale také na úkor konkurence. Jedinou nadějí Mazdy se tedy zdá být program SkyActive. Svůj úkol by mohl zvládnout. Uvidíme už příští rok.

autoweb.cz

27.10.2010 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist