Mazda: Do Wankelu investujeme a vrátí se!

Japonská automobilka Mazda neháže projekt motoru s rotačním pístem do koše. Naopak stále investuje do zdokonalení systému. Potřebuje ale čas.

Na prezentaci nového modelu Mazda 6, o kterém jste si již mohli přečíst v našem exkluzivním testu, jsem vyzpovídal prezidenta a šéfa společnosti Mazda Motor Europe Jeffreyho Guytona. Ačkoli je svým vzděláním spíše ekonom a zabýval se dlouhá léta financemi, je to také především autař a nadšenec. Takže s ním bylo o čem mluvit, třeba o motoru Wankel.

​“V současné době nemáme technologie, pomocí kterých bychom dokázali postavit cenově akceptovatelný a efektivní Wankel,“ říká na mojí otázku ohledně použití tohoto motoru ve vozech Mazda. Dodává, že motor s rotačním pístem je z principu velmi zajímavý nápad, ale bohužel také neefektivní. „Největším problémem je utěsnit spolehlivě prostor mezi pístem a spolovací komorou, na tom teď pracujeme,“ říká k tomu Guyton.

Těsnění mezi pístem a komorou je totiž velmi namáhané kvůli neustálým změnám teploty. Rotační motor totiž během jedné otáčky vykoná všechny pracovní cykly, což klasický čtyřtakt nedokáže. Mazda je už prý ale velmi blízko nalezení kompozitu, který by prostor spolehlivě utěsnil a zároveň měl velmi nízké tření.Pro nový Wankel se počítá s přímým vstřikováním a automobilka zjišťuje, zda by bylo vhodné se vrátit k přeplňování turbodmychadlem nebo kompresorem s elektrickým ovládáním. Zákazníci prý totiž chtějí točivý moment, který z principu rotačnímu motoru chybí.

Jeffrey Guyton nechtěl říci přesný termín, ale z řeči vyplynulo, že by to mohlo být do konce desetiletí. „Wankel má obrovský potenciál. Nejen jako samostatná pohonná jednotka, ale také jako generátor do plug-in hybridů.“ Wankel je totiž velmi malý a není problém ho podobně jako elektromotor zastavět třeba do nápravy nebo podlahy kufru.

Tradice rotačního motoru, aspoň tedy v automobilce Mazda, definitivně neumřela. Je ale těžké odhadovat, v jaké podobě se vrátí. Já bych sázel na hybridní pohon.

10.10.2012 8:40| autor: Dalibor Žák
Více o tématu: automobilkaMazda

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist