Mazda BT50 2.5 MZR-CD

Tohle je pravý opak městského SUVčka, které se tváří že může do terénu. Tohle je pravý off-road... a tváří se, že může do města!
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na úvod

Obliba vozů kategorie SUV prudce vzrostla před nějakými deseti lety a od té doby se drží stále na slušné úrovni. Dokonce i dnes, kdy sociálně-politická situace velkým čtyřkolkám příliš nepřeje. Tlaky se neustále zesilují a je jasné, že se bude muset něco stát – SUVčka se začnou postupně zmenšovat a budou co nejvíce odlehčována, vzroste tlak na prodej verzí s pohonem pouze jedné nápravy (do terénu s nimi stejně nikdo nejezdí) a je dokonce možné, že tahle módní vlna časem úplně přejde.

Zatím se to ale nezdá. Lidé SUV chtějí, protože jim dodává zaprvé pocit bezpečí a zadruhé tak trochu image dobrodruha. Do terénu sice nejezdí, ale vypadají, že by mohli. Jenže je spousta lidí, kteří do terénu opravdu potřebují a v tu chvíli je i velká část SUV docela k ničemu. Jistě, některá zvládnou docela dost (Land Rovery, například), ale primárně většinou nejsou na časté terénní nasazení stavěná.

Pokud potřebujete s autem mimo asfalt často a ještě k tomu za prací, chce to zkrátka něco daleko bytelnějšího. Jako třeba Mazdu BT-50, nebo Ford Ranger, což ve své podstatě téměř jedno a to samé. Základní verze jsou na první pohled především pracovními stroji, ale jak Ford, tak Mazda nabízejí i verze vyšperkované, které mají za úkol nejen pracovat, ale také reprezentovat svého majitele, případně mu trochu usnadnit každodenní jízdy.Technika

Tohle auto je konstrukčně tak jednoduché, jak to dnes jenom jde. V jednoduchosti je totiž síla, když potřebujete robustní a spolehlivý stroj, který v případě potřeby opravíte i někde na kraji civilizace. Žebřinový rám, tuhá zadní náprava odpružená poloeliptickými pery, to všechno jsou věci, které v terénu ustojí i nějakou tu ránu. Doplňuje je robustní pětistupňová převodovka, redukce do pomala a uzávěrka diferenciálu.

V přídi je čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,5 litru, dávající slušný výkon 143 koní a točivý moment 330 Nm. Mazda sice vyrábí i benzínový šestiválec, ale na našem trhu ho neprodává, což je pravděpodobně moudré rozhodnutí. Jen málokdo by si ho koupil, protože nafta je v našich zeměpisných šířkách daleko výhodnější.

Nájezdové úhly jsou velmi slušné, 34° vpředu a jenom o stupeň méně vzadu – tedy alespoň v případě nevyzdobeného modelu, s výbavou GT High vám přibydou chromové trubkové nárazníky, kterými byste si mohli trochu škrtnout. Boční náklon 40° je ovšem brutální a adrenalin při něm nestoupne jen ostříleným off-roadovým jezdcům. Nemusíte váhat ano pokud se vám do cesty postaví řeka – pokud má brod hluboký maximálně třičtvrtě metru, můžete ho směle projet. Jedinou výraznější brzdou v těžkém terénu je tak přejezdový úhel 22°, což se ale při třímetrovém rozvoru dá čekat.Na silnici

Dlouhý rozvor je ovšem naopak velkou výhodou, když vyjedete na zpevněnou silnici a trochu přidáte. Ne, na okreskách nemůžete čekat kdovíjaký komfort, žebřinový rám a primitivní odpružení přece jen dělají svoje. Stačí trocha nerovností a BT50 začne poskakovat jak hyperaktivní kamzík. Ve městě stačí přejet nějaký ten kanál, nebo tramvajovou trať a hned je vám jasné, že nesedíte v žádném uhlazeném SUV.

Jinak ale BT50 zdaleka není tak industriálně drsná, jak jsem zpočátku čekal. Zejména interiér se od minulé verze výrazně změnil a pokud nečekáte komfort osobního vozu, vydržíte celkem v pohodě i delší jízdy. Největší překvapení pak čekalo na dálnici, kam se podobné stroje většinou vydávají jen neochotně. Mazda ale jízdu na legálním limitu zvládá docela bez potíží. Jistě, je trochu hlučnější, ale dlouhý rozvor jí zaručuje směrovou stabilitu a jízdní komfort je s klidem možné označit minimálně za přijatelný.

Motor má příjemný tah a mimo město se spokojí s nějakými devíti litry nafty, což je na takhle velké auto docela příjemná zpráva. Ve městě ovšem samozřejmě stoupne, zejména když budete využívat sílu motoru a držet krok s provozem. Dobrou zprávou je, že auto je sice velmi dlouhé, ale relativně úzké a má velká boční okna, takže je z něj dobře vidět. Díky tomu se docela snadno protáhnete i úzkými uličkami. Jenom se moc nesnažte parkovat, protože parkovací radar v nabídce není a zadek korby je opravdu hodně daleko.Prostor a výbava

Je otázka, kolik lidí si koupí BT50 ve výbavě GT High, protože je to tak trochu protimluv. Pracovní terénní pick-up s „luxusní“ výbavou má zkrátka poměrně úzkou cílovou skupinu. Nečekejte ale žádné zázraky. Interiér je sice na pohled pohodlnější a pohlednější, než u základních verzí a zejména je třeba pochválit sedačky, které vás podrží v terénu i na silnici, ale v zadní řadě není nijak moc místa na nohy. Jsou tu elektricky ovládaná okna i zrcátka, klimatizace i slušné rádio, ale praktickou využitelnost ve městě prudce snižuje korba bez jakéhokoliv zakrytování – natož uzamykatelného.

Na druhou stranu, pokud potřebujete převážet náklady všeho možného, nic lepšího než pick-up neexistuje. Odolná podlaha, praktická úchytná oka, zkrátka a dobře, tohle není jak v obyčejném osobáku.

Kromě verze Double Cab existuje ještě verze s o něco kratší kabinou a proti sobě otevíranými dveřmi a pak taky klasický dvojmístní pick-up s delší korbou. Záleží tedy jen na vás, jaký poměr cestujících a nákladu potřebujete převážet.Verdikt

Mazda si za tuhle verzi účtuje 929 900 Kč, což je velmi nebezpečná cena. Vrhá totiž utilitární teréňák do teritoria poměrně luxusních SUV a tím mu dost ztěžuje situaci – nebo alespoň jeho „lifestylové“ variantě GT High. Pokud se spokojíte s nižší výbavou, cena klesne na podstatně přijatelnějších 790 tisíc.

Především je třeba si uvědomit, že své peníze platíte v první řadě za robustní off-road, který si poradí s kdejakým terénem. Možná na něj může automobilka navěsit chromové doplňky, ale tohle auto si ve skutečnosti na navoněnou stylovku nehraje a to je na něm velmi sympatické.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)12,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2499
Kompresní poměr18,0:1
Vrtání x zdvih (mm)93,0x92,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolastálý pohon všech kol
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)105/143 v 3500 ot./min.
Točivý moment (Nm)330 v 1800 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)158
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5075
Šířka (mm)1805
Výška (mm)1760
Rozvor náprav (mm)3000
Provozní hmotnost (kg)1894
Celková hmotnost (kg)2980
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3000
Ceny
Základní cena modelu592 900
Cena testovaného vozu929 900
9.3.2009 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist