Mazda 5 2.0 MZR-CD GTA NAVI

Mohou jít slova jako MPV, rodina, zavazadla a zábava za volantem dohromady? V tomto případě ano.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Mazda 5 není na trhu žádnou novinkou. Od svého uvedení v roce 2004, kdy nahradila celkem povedený model Mazda Premacy, uplynula již delší doba, a tak bylo zapotřebí přijít s faceliftem, který by Mazdě dodal „sportovnější a divočejší“ nádech, což většina dnešních zákazníků požaduje.

Když se dnes řekne MPV, už dávno se nemusí nadšencům zvedat žaludek. Jistě, ovladatelnost sportovního kupé s pohonem zadních kol nečekejte, ale tato kategorie udělala takový krok kupředu, že ani opravdu průměrné produkty v této třídě nejsou žádnou katastrofou a dá se s nimi žít. Co je u rodinného MPV také důležité, je design. Přece nechcete, aby se za vás rodina styděla, protože jezdíte ošklivým káčátkem. Jen se podívejte na Citroen Picasso, Ford S-Max nebo třeba Renault Espace. Rozhodně nemůžete říct, že by to byla ošklivá auta, každé z nich má jisté kouzlo a nezaniknou v davu.

Mazda 5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 5 fotogalerie

Popravdě, sám nejsem příznivcem aut, jejichž primárním úkolem je přepravit buď sedm lidí a nebo tři kubíky vzduchu, podle toho, jak naložení zrovna jedete. Podle mě pouze zabírají místo a špatně se s nimi parkuje, ale i přesto jsem se na Mazdu 5 těšil a byl jsem zvědavý, jestli dokáže nabídnout řidiči vázanému rodinnými povinnostmi podobné zážitky, jako to svedou produkty z opačného spektra nabídky.

MPV nebo kombík?

Čím na vás Mazda 5 při prvním setkání zapůsobí, je velmi vyvážený design. Vlastně, ono to auto vůbec nevypadá jako klasické vysoké MPV, spíš byste řekli, že je to kombík s vyšší stavbou karoserie. Tento dojem ještě umocňuje zářivě bílá barva a „sportovní“ nárazníky a kola. Vůbec, auto nevypadá na to, že odveze 7 lidí. Teprve po usednutí za volant se ujistíte, že opravdu máte rodinné MPV. Sedačka je dost vysoko a vnitřní prostor je řešen s ohledem na přepravní kapacitu. A ta je po sklopení všech sedadel vskutku působivá.

MPV nebo sporťák?

Po rozjezdu, kdy počítáte s tím, že dostanete houpavý charakter, ospalé reakce, líný motor a naprosto bezpohlavní řízení, na vás čeká jedno příjemné překvapení za druhým. Předně je to řízení, které díky hydraulickému posilovači nepřišlo o jisté náznaky zpětné vazby a stejně jako u ostatních masových produktů Mazdy dokáže řidiče vtáhnout do děje. A to dokonce takovým způsobem, že vás takovéhle auto bude umět pobavit, i když do něj přesednete třeba z BMW řady 1.

Dalším překvapením je podvozek. Na rozbité silnici nevytřese z vaší rodiny (v mém případě ze skupiny dobrovolníků simulujících rodinu) duši a i přes trochu tvrdší naladění je celkem slušně poddajný. I když někteří konkurenti to zvládají přece jen lépe, v jejich případě je to na úkor rychlosti reakcí a přesné ovladatelnosti. A tou může MPV od Mazdy soupeřit i s dobře postavenými hatchbacky.

Řízení a podvozek vás budou natolik provokovat, až často zapomenete na to, že vezete nákup, manželku, děti a psa. Mazda 5 se dá přesně nasměrovat k apexu a pokud uprostřed oblouku uberete plyn, auto utáhne stopu. Když tento proces provedete s větší agresivitou, nastoupí velmi dobře kontrolovatelný a předvídatelný přetáčivý smyk. Mazda tak dokáže prolétnout nepříjemnou zatáčku nejen velmi rychle, ale také efektně a hlavně bezpečně. Něco takového jsem od tohoto auta vůbec nečekal a musím před touto schopností smeknout. Bál jsem se, že prostě nastoupí kolosální nedotáčivost a budu jen čekat, až se přední kola znovu chytnou, ale nic takového se neděje. Mazda 5 je za každých okolností velmi dobře řiditelná a ovladatelná, což je na takové auto působivé. Ano, pořád se bavíme o MPV pro sedm cestujících.

Trochu radosti z jízdy kazí líný naftový motor. Dvoulitrový turbodiesel má sílu (360 Nm při 2000 ot./min.) i výkon (143 koní při 3500 ot./min.), ale disponuje celkem závažným turboefektem, který je ještě umocněn dlouhým zpřevodováním. To oceníte na dálnici, kdy při předpisové rychlosti motor točí něco málo přes 2000 ot./min., ale na okresce nebo při potřebě rychlého předjíždění vás bude prodleva v dodávce výkonu štvát. Problémem je i relativně malý rozsah použitelných otáček, takže se při pokusu o rychlou jízdu uřadíte až do křečového záchvatu. Ale abychom nekřivdili jenom Mazdě, nějaká auta jsou na tom se svými diesely ještě hůře.

Když už jsme u té převodovky… Je příjemně tuhá a přesná, rychlosti mají jasně vymezené dráhy, takže se vám nestane, že byste se netrefili. Dobře rozmístěné pedály pak usnadňují podřazování s meziplynem, to kdybyste ještě více chtěli umocnit zážitek z jízdy. Už jen to, že se o tom člověk zmiňuje, je pro Mazdu pochvalou.

Brzdy jsou rovněž více než odpovídající a s opakovaným zpomalením nemají žádné potíže. Takže dlouhé horské sjezdy s naloženým autem by měly vydržet bez protestů. Také se mi líbí chod pedálu a celkem slušný progresivní účinek. Brzdy prostě nefungují stylem ANO/NE, jak je tomu ve většině aut.

MPV nebo pohodlný prostředek hromadné dopravy?

Abych tady nerozebíral jen přetáčivé smyky, meziplyny a zpětnou vazbu, měl bych se zaměřit také na praktickou stránku věci. Testovaná Mazda 5 dorazila v nejvyšší možné výbavě, takže vám v autě nebude chybět opravdu nic, snad kromě vyhřívaného bazénu a dětského koutku s profesionálně vyškolenou opatrovatelkou. Dlouhé cesty po dálnici, pro které je Mazda 5 jako stvořená, zvládá s přesvědčivým klidem a pohodou. Motor se jen tak líně převaluje a do nějakých 150 km/h posádku neobtěžuje nadměrný hluk. Nastavte tempomat na politicky korektní rychlosti a nejen, že v autě bude relativní ticho – ještě udržíte spotřebu okolo 8 litrů. Sedadla jsou pohodlná a snadno nastavitelná, pozice jak za volantem, tak i na místě spolujezdce nebo vzadu naprosto v pořádku. Posádku nic netlačí, všechny odkládací prostory jsou v dosahu a ovladače působí odolným dojmem. Ano, plasty nejsou z nejlepších, ale právě jejich jednoduchost a dojem odolnosti oceníte ve chvíli, kdy se v zatáčkovité pasáží neudržíte a vaše ratolesti seznámí podlahu auta a kožené čalounění sedadel s tím, co bylo dobrého v menu happy-meal.

Třetí řada sedadel je opět rozporuplným místem. Děti se sem vejdou, ale přístup k nim není nejlepší a použijete je opravdu jen na krátké vzdálenosti. Lepší bude je nechat sklopené a využít větší kapacitu kufru. Prostřední řada sedadel je velmi příjemným místem k pobytu. Sedačky jsou komfortní, dle libosti nastavitelné a cestující mají k dispozici i stolečky s držákem nápojů v opěradlech předních cestujících. Přístup k prostředním sedadlům je velmi dobrý díky posuvným dveřím, které lze otevírat také elektricky buď z auta a nebo dálkovým ovladačem.

Verdikt

Ve variabilitě interiéru sice Mazda 5 na konkurenty lehce ztrácí, zejména ve schopnosti pracovat se sedadly a dalšími věcmi, jenže tyto drobnosti jasně vyváží naprosto působivou ovladatelností, přesvědčivým podvozkem a relativně komunikativním řízením. Zklamal mě projev motoru, ale rád to Mazdě 5 odpustím jako drobnou pihu na kráse, kterou stejně člověk začne časem vnímat jako součást charakteru a zvykne si.

Mazda 5 2.0 MZR-CD si proto plným právem zaslouží čtyřhvězdičkové ohodnocení jako nadprůměrné auto, které nejen, že doveze celou rodinu, ale ještě pobaví řidiče. Kdyby Mazda zlepšila reakce motoru, některé plasty v interiéru a ještě vypilovala variabilitu, mohlo by to být i na maximální hodnocení.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMazda 5 2.0 MZR-CD GTA
0-100 km/h (s)11
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1998
Vrtání x zdvih (mm)86 x 86
Převodovkašestistupńová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)143/105 v 3500 ot/min.
Točivý moment (Nm)360 v 2000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)93
Nejvyšší rychlost (km/h)196
Spotřeba paliva (l/100 km)7,3/5,1/6,3 l/100 km
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4565
Šířka (mm)1755
Výška (mm)1665
Rozvor náprav (mm)2750
Provozní hmotnost (kg)1535
Celková hmotnost (kg)2250
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)600
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400
Zavazadlový prostor (l)112/426/857
Ceny
Základní cena modelu802 900
Cena testovaného vozu957 900
9.10.2008 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist