Mazda 323 (BJ)

Zanevřela na sportovní tendence svých předků, ale platí za nadmíru spolehlivý rodinný vůz.

Když se řekne Mazda 323F, každému se vybaví celkem zajímavé Coupé z osmé generace. Jenže v poslední, deváté generaci dostal označení F pětidveřový hatchback, který vidíte na našich fotkách. Společně se sedanem tvořili jediné dvě karosářské varianty poslední generace, zatímco ta předchozí čítala čtyři.

I když tedy model BJ není tak žádoucí pro mladé řidiče, hledající sportovně vyhlížející auta, rozhodně by neměla být opomíjena – pověst o vyšší spolehlivosti japonských vozů, než jejich evropských protějšků totiž v tomto případě platí do písmene. Přesto se ale vyplatí vyhlédnuté auto dobře projet, protože se může objevit několik problémů.

Motory už nepoužívají hydraulická zdvihátka ventilů, která u předchozích modelů dělala celkem problémy. Nahradily je podložky, které jsou bezproblémovější, avšak rozhodně ne zcela bezúdržbové. Po zhruba 90 tisících kilometrů je třeba zkontrolovat, případně seřídit jejich vůle, jinak se začne ozvat nepříjemné cvakání. Pokud má motor vysokou spotřebu oleje, netáhne a je nadměrně opotřebený, příčinou mohou být pístní kroužky zanesené karbonem. To se stává když auto často jezdí se studenými starty a v dlouhodobě nízkých otáčkách.

Zejména u vozů, které jezdily převážně po městě, se dá čekat vyšší opotřebení podvozku. Pokud při jízdě po nekvalitní silnici uslyšíte klepání, mohou to být táhla stabilizátorů, jejichž výměna přijde na dva tisíce za kus (celkově jsou tam čtyři). Narazit můžete i na vůz s vadnými poloosami (poznáte podle cvakání při zatáčení na plný rejd), ale naštěstí jen zřídka. Další dvě věci, které tvoří výjimku z jinak dobré trvanlivosti Mazdy jsou tlumič výfuku (koroduje) a přední kotoučové brzdy, které se při časté ostřejší jízdě zkroutí a vibrují.

Podvozek je naladěný na příjemně sportovní notu. Je o trochu tvrdší, takže si výlet na polní cestu rozmyslíte, ale umožňuje ostřejší jízdu a dokáže pobavit. V ostřeji projížděných zatáčkách má vzácně neutrální chování a pomalu se dostavující nedotáčivost řidič snadno zachytí díky dobré zpětné vazbě volantu. Vzhled kupé tedy sice nedostanete, ale o zábavu se bát nemusíte.

Z hlediska zábavy by bylo zřejmě logické volit benzínový dvoulitr (130 koní), ale je pravda, že v drobném autě trochu ruší rozložení hmotnosti. Šestnáctistovka o výkonu 98 koní je na auto silná dostatečně, má rozumnou spotřebu a navíc je asi nejspolehlivější z nabízených motorů. V nabídce však společně s dvoulitrem byla až po modernizaci v roce 2001, do té doby byly k dispozici motory 1,5 16V (90 koní) a 1,8 16V (116 koní). Příznivci nafty dostali motor 2,0 DiTD (90 koní) s přímým vstřikováním, po modernizaci byl jeho výkon zvýšen na rovných 100 koní. Evropským jednotkám z té doby ovšem konkurovat nemohl a navíc bývá brzo opotřebený.

CHARAKTERISTIKA MODELU


PARAMETRY

Karosérie: pětidveřový hatchback (F), čtyřdveřový sedan. Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,4i 16V (53 kW), 1,5i 16V (65 kW), 1,6i 16V (72 kW), 1,8i 16V (85 kW), 2,0i 16V (96 kW), vznětové řadové čtyřválce 2.0DiTD (66, později 74 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 4365x1705x1410 mm. Rozvor: 2610 mm. Zavazadlový prostor: 416 litrů. Palivová nádrž: 55 litrů. Oficiální prodej v ČR: ano.


PLUSY

vnitřní prostornost, úsporné a živé zážehové motory, dobré jízdní vlastnosti, řízení s dobrou zpětnou vazbou, odolnost a spolehlivost, nízká obliba mezi zloději

MINUSY

nezáživný design, šedý interiér (zejména základní varianty), mírně poddimenzované brzdy, hlučnější turbodiesel s výrazným turboefektem


HISTORIE

1998: Představena aktuální řada BJ jako sedan a pětidveřový hatchback „F“. Motory 1,5i 16V (66 kW), 1,8i 16V (85 kW) a 2,0 DiTD (66 kW).

2001: Modernizace modelu. Původní motory nahrazeny novými 1,6i 16V (72 kW), 2,0i 16V (96 kW). Výkon turbodieselu zvýšen na 74 kW.

2003: Představení nástupce – Mazdy3.


ČASTÉ ZÁVADY

zvlněné brzdové kotouče • vůle v táhlech stabilizátorů • předčasně opotřebená spojka • koroze výfukového potrubí • závady dobíjení, proražený zapalovací kabel (při neodborném mytí motoru) • nekvalitní opravy po haváriích (drahé náhradní díly) • ztráta tlaků na některém z válců při vyšším počtu najetých km (diesel 2,0 DiTD)


DOPORUČENO

1,6i 16V(72kW)

Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, vícebodové elektronické vstřikování paliva. Důvod: Motor představený při modernizaci vozu má dostatečný výkon i pružnost, a to při rozumné spotřebě paliva. Navíc je asi ze všech pohonných jednotek nejspolehlivější, zvýšenou spotřebou paliva trpí jen málokdy.

NEBRAT!

2,0 DiTD (66 nebo 74 kW)

Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, přímé vstřikování paliva rotačním čerpadlem. Důvod: Přímovstřikový diesel od Mazdy měl konkurovat německým motorům TDI. Na to však nemá jak hlučností a vibracemi, tak citelným turboefektem. Spotřebou také nevyniká, a navíc občas bývá nečekaně brzo (po 200 tisících km) opotřebený.

autoweb.cz

29.5.2007 9:52

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist