Mazda 3 MPS

Focus RS se jí bát nemusí, ale to ještě neznamená, že nová Mazda3 MPS nemá fanouškům ostrých hatchbacků co nabídnout.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Tomu se říká pokrok: před třemi lety platila Mazda 3 MPS s výkonem 260 koní za nejsilnější hot hatch, zatímco dnes je nový model se stejným výkonem považován za slabý. Ford Focus RS posunul naše představy o tom, kolik koní a newtonmetrů snese auto s předním pohonem.

Ale jedno si řekněme rovnou: pokud zrovna Focus RS nestojí na semaforech vedle vás a jeho řidič vás mezinárodně srozumitelným gestem nevyzývá k improvizovanému závodu ve zrychlení, je nová Mazda 3 MPS rychlá až až.

Původní MPS lidé kritizovali za to, že vypadá moc obyčejně, příliš se podobala běžné Mazdě 3. Zdá se, že Japonci si vzali kritiku k srdci. Velké křídlo, hladová díra v kapotě na způsob Subaru a široké blatníky křičí na všechny okolo, že tohle auto umí jet zatraceně rychle.

Jak přesně? Udávanou nejvyšší rychlost 250 km/h jsme ověřit nezkoušeli, ale zrychlení z nuly na sto za 6,1 sekundy působí naprosto uvěřitelně. A to má tahle bestie na jedničku i na dvojku omezený točivý moment. Jinak by vám doslova vyrvala volant z rukou. Pokud hledáte hodné, civilizované auto ve stylu Golfu GTI, tady ho nenajdete. Přitlačte v zatáčce plyn a Mazda vyzkouší sílu vašich předloktí podobně, jako to dělal původní Focus RS. Musíte být stále ve střehu.

Jestli se ale rádi perete, budete tu ve svém živlu. Díky samosvornému diferenciálu má nová Mazda3 MPS i na břečce spoustu trakce a pružné zrychlení na čtyřku doslova bere dech.

Škoda, že motor postrádá výraznější charakter. Zní sice hlasitě, ale podivně ploše a všechno zajímavé se odehrává mezi dvěma a půl a pěti tisíci otáčkami. A od podvozku nemůžete čekat efektivitu Focusu RS ani nenucenost Golfu GTI. Což je ale v pořádku, protože tahle divoká Mazda nestojí tolik co Focus nebo Golf. Počítejte se mnou.

MPS má v základní výbavě úplně všechno: samosvor, xenony, bezklíčové odemykání, muziku značky Bose… a samozřejmě přímovstřikový turbomotor 2,3 l DISI s výkonem 260 koní. Za tohle všechno chtějí u Mazdy necelých šest set sedmdesát tisíc korun. Pardon, ale to je příliš dobrá nabídka, než aby se dala přejít mávnutím ruky.

Verdikt

Nová Mazda 3 sice není ten nejdokonalejší hot hatch na světě, ale rozhodně ten nejvýhodnější. Tolik auta vám za vaše peníze nikde jinde nenabídnou.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMazda 3 MPS
0-100 km/h (s)6,1 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2261
Vrtání x zdvih (mm)87,5 x 94,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední (samosvor)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)191 kW / 260 k při 5500 ot./min.
Točivý moment (Nm)380 Nm při 3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)187,7 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)13,2 / 7,5 / 9,6 l/100 km
Objem nádrže (l)55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4505
Šířka (mm)1770
Výška (mm)1460
Rozvor náprav (mm)2640
Provozní hmotnost (kg)1385
Celková hmotnost (kg)1925
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)550
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)300 l
Ceny
Základní cena modelu669 900 Kč
22.3.2010 9:18

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist