Mazda 3 MPS vs. Volkswagen Golf GTI

Zakladatel kategorie ostrých hatchbacků slaví pětatřicáté narozeniny. Na oslavu dorazila i přímá konkurence, Mazda 3 MPS.

Jak už jsme dali vědět předem, v jeden čas se nám v redakci objevila dvě auta zasluhující vzájemné srovnání. Zakladatel rodu ostrých hatchbacků Volkswagen Golf GTI a japonský představitel Mazda 3 MPS.

Technika
V případě Golfu jde o 35 Edition, tedy verzi oslavující pětatřicáté výročí založení řady GTI. Jinak je to klasika. Tedy předokolka s přeplňovaným čtyřválcem. Ten má objem dva litry, výkon 235 koní a točivý moment 300 Nm.

I Mazda má poháněná přední kola a motor s turbem po kapotou. I zde jde o čtyřválec, ovšem s mírně větším objemem 2,3 litru. Vyšší je i výkon 260 koní a zásadně vyšší je točivý moment 380 Nm. Hnací síla jde na přední kola v Mazdě přes manuálně řazenou šestistupňovou převodovku, v případě Golfu pracuje v útrobách auta dvouspojkový automat DSG.

Podvozek? U obou aut podle prvních dojmů sofistikovaný a dobře naladěný, ale o tom později, Mazda nabízí samosvorný diferenciál tam, kde Golf pracuje s elektronikou. Volkswagen ovšem rozmazluje řidiče podvozkem s nastavitelnou tuhostí, je tady možnost třech režimů, od komfortního přes standardní až ke tvrdě sportovnímu.Sázkou na jistotu je i stabilizace, ve smyslu je tady, jak by ne v dnešních dobách, ale dá se vypnout a to jak u Mazdy, tak i u Golfu. V japonském autě stačí zmáčknout tlačítko, v tom německém je zapotřebí na patřičný ovladač tlačit několik vteřin.

Jak vypadají?
Tak jako vždy prohlásím, že hodnotit vzhled podléhá vždy subjektivním pocitům pozorovatele a neplatí žádná absolutní měřítka. A abych se nevyhýbal odpovědi tak dodám, že obě auta se mi nelíbí stejným způsobem. Tak moc jak je Mazda 3 MPS „organická“ svými vlnami, prohnutými liniemi a žábrami, je Golf industriálně jednoduchý, přímočarý, emotivně skoupý. Dokáži si představit opticky lákavější hatchbacky.

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie

Mazda 3 si drží svůj styl už od předchozí generace a hledat rozdíly bych opravdu nechtěl a konzervativní přístup má podle mého i GTI. Jsou tady vzhledem k běžné nabídce sportovně laděné detaily (mříž chladiče, plakety 35 Edition a tak dále), ale že jde o Golf poznáte na první pohled.

V kabině je na tom co do vzhledu trochu lépe Volkswagen při vzájemném porovnání. Červené kontrastní nitě prošívané černým podkladem, páka voliče převodovky ve tvaru golfového míčku, sportovní sedačky s atraktivním designem, hliníkové pedály. Ano, interiér Volkswagenu vypadá lépe. Také je ve své jednoduchosti čitelnější, méně přeplácaný. Mazda se pyšní spoustou tlačítek a ukazatelů po celé palubní desce, ve srovnání s pravoúhlým přístupem Golfu není pracoviště v Mazdě tak přehledné a intuitivní. I když interiér Mazdy pocitově sedl více na tělo.Na silnici
První vteřina za volantem MPS a mám jasno, tohle je klasická Mazda s tím, co na mazdách miluju. Vklouznete do sedačky a ihned máte vše po ruce. Volant je přesně před vámi, jakoby připravený do ideální pozice držení, pravá ruka sklouzne ke středovému tunelu a hned máte v dlani krátkou řadící páku a jen pár milimetrů vedle čeká ruční brzda.

Proti kabině GTI můžete prohlásit jen málo negativních poznámek. Lze mluvit o přílišné střídmosti, ale vše je na svém místě a funguje tak, jak má. Sedačky dobře vedou, ale posez za volantem je jaksi vyšší než v MPS, méně „závodnický“ a více konvenční.

Jízda s Mazdou 3 MPS je zábavná a vyžaduje plné soustředění. Nic vám nedaruje zadarmo. Nájezdy do zatáček musí probíhat ve stylu klasického „pomalu dovnitř, rychle ven,“ ale jen do určité míry. Na výjezdech ze zatáček je zapotřebí opatrně pracovat s plynem (a před zatáčkami se spojkou, rychlé uvolnění pedálu dokáže záď auto snadno destabilizovat), elektronika omezuje přísun točivého momentu na první dva kvalty a tak je možná lepší než brzdit a pak se zase snažit akcelerovat přijet do zatáčky o něco rychleji než vyžaduje situace, lehkým kontra vyřešit to, že se auto zavlní a s rozumně dávkovaným plynem opustit oblouk.

V Golfu GTI se svým způsobem nemusíte o nic starat, převodovka pracuje za vás, řadí přesně, rychle, ve sportovním režimu zodpovědně a včas podřazuje. Elektronika vás protáhne kolem apexu a v každém ohledu vám pomůže. Tolik co do svižné jízdy.


Doménou ostrých hatchbacků by měla být každodenní použitelnost a tady dominuje Golf. Dojde-li na spotřebu, dvoulitr umí jezdit o něco úsporněji než větší čtyřválec, Mazda 3 MPS při rozjezdech na městských semaforech vykáže vyšší apetit. Golf je ale pocitově horší co do tvrdosti podvozku, i v nejměkčím nastavení je jasně tvrdší, než by si auto na tradičních výmolech a nerovnostech zasloužilo.

Na polygonu
Ať vyřešíme hned na začátku důležitou věc, obě auta stála na zimních gumách a to byl zásadní hendikep. Stačilo pár kol a pneumatiky (logicky) přestávaly fungovat. Aby ne, když po sněhu nebylo ani památky a rtuť na teploměru hlásila hodnoty blízké deseti stupňům nad nulou.

Silnější Mazda akcelerovala při našem měření z nuly na stokilometrovou rychlost za 6,75 sekundy (v porovnání s tabulkovým údajem 6,1 sekundy), Golf GTI to zvládl za 6,45 sekundy (což by mělo být o chlup rychleji než uvádí oficiální statistiky). Nutno říct, že tady se ukázalo DSG Golfu v tom nejlepším světle, při rozjezdu podrželo otáčky na optimální úrovni, při rozjezdu nezačalo cukat autem a vyděšeně šetřit s plynem. Ne, nic takového, tohle byl optimální a plynulý sprint. Plynulejší, než jak to schopný řidič zvládne s klasickým manuálem. Z padesátikilometrové na osmdesátikilometrovou rychlost to vytáhl rychleji také Volkswagen a účinnější byl i na brzdách. Ze stovky zastavil VW Golf GTI na 42,3 metrech v porovnání s 46,58 metry, na kterých decelerovala Mazda 3 MPS. Ale jak už bylo řečeno, veškerá negativa připišme na konto pneumatikám. Ruku do ohně za to nedám, ale pocitově bych řekl, že gumy mohly za to, že Mazda 3 MPS byla na testovacím okruhu pomalejší než německý konkurent, a to i přes větší porci výkonu.Bylo velmi těžké jet s MPS konzistentně. Do GTI stačilo sednout, nastartovat a šlápnout na plyn. Vážně to bylo tak jednoduché. Přilnavost na všech kolech byla maximální (na méně kvalitním asfaltu by bylo vše asi trochu jinak a s tvrdším podvozkem by zadní kola odskakovala, ale tohle je okruh s ideálním povrchem). Volant, i když celkem bez citu, dokázal díky pevnému a přesnému řízení pracovat jako chirurgický nástroj ve smyslu, že trefovat nájezdy do zatáček nebylo složité.

A ano, jistě, řazení pracovalo v automatickém režimu. To bylo jednak rychlejší, a pak je tady ta věc, že DSG neumí podržet otáčky (ani ve sportovním módu) a samovolně přeřadí. Zlomek vteřiny než sáhnete na pádlo vy a tak jdete ne o jeden, ale rovnou o dva kvalty nahoru. Výkon je pryč, rychlost a tak dále. Takže automat, automat, automat.

V Mazdě 3 MPS jsem měl pocit, že jsem řidič a ne pilot ovládající supermoderní techniku, která sice zaručí absolutní bezchybnost a rychlost, ale odstaví lidský prvek na vedlejší kolej.


Pedály Mazdy čekají přesně tak, jak je chcete mít. Volant je do ruky v souznění s řadící pákou, jejíž chod je možná volnější, ale pořád dost pevný na to, aby vás bavilo s ní pracovat.I když té zábavy je možná méně než dřív. Je to jen pocit, a je fakt, že to budou už dva roky, co jsem naposledy seděl v 3 MPS a vodil ho po okruhu. Tehdy jako by bylo jednodušší zatočit pomocí ruční brzdy. Dnes se sice snadno a čitelně otočí auto o stoosmdesát stupňů na místě, pokud chcete a zatáhnete za ruční brzdu, ale ty rozjezdy… Já osobně bych možná nechal krouťák, ať protáčí přední kola, hrabe na jedničku jako zběsilý. Na rychlosti to sice nepřidá, ale tohle roztáhne úsměv, tedy ten můj určitě, od ucha k uchu.


Peníze
Pokud až do teď dominoval v našem duelu Volkswagen, tak pohled na čísla, tedy na ta v ceníku, posune na piedestal Mazdu 3 MPS. Golf GTI stojí 796 000 Kč v základní specifikaci a testovací auto bylo ohodnoceno částkou 899 900 Kč a Mazda 3 MPS 679 900 Kč. I když sjedete ceník příplatkové výbavy od shora dolů a přikoupíte si u Mazdy všechno, co v MPS ještě nemáte (včetně prodloužené záruky), nepřijdete o víc než třicet tisíc korun navrch. Tenhle rozdíl nejen že podle mne nevyvažuje to, v čem Golf předčí MPS (potažmo všechny další sportovní hatchbacky), je to víc než co byste dali za sportovní kupé s atmosférickým šestiválcem o třech stovkách koní a samosvorem na poháněné zadní nápravě). Čili pokud jde o finance, přesněji o poměr ceny a výkonu, je jednoznačným vítězem duelu Mazda.

Verdikt
Jednoznačného vítěze se mi nechce určit a důvod je jednoduchý. Navzdory prvnímu dojmu, že jde o srovnatelné stroje, jsou odlišné víc než by se mohlo zdát. Golf GTI 35 je jedinečný ve své výroční edici i schopnosti absolutní rychlosti za jakýchkoli podmínek. Věřme roky prověřené kvalitě VW, kochejme se jedinečnými jízdními vlastnostmi. Zábavu, ryzí řidičskou zábavu, nabídne Mazda.

MPS mi přijde jako řidičtější auto v duelu. Nutí řidiče pracovat s volantem i pedály, soustředit se na jízdu. Není tak sofistikovaná jako VW, možná je více neurvalá, ale je intimnější ve spojení s řidičem. A levnější. O dost.

Takže… Pokud bych měl volit jedno z aut, záleželo by na úhlu pohledu. Jízdně je na tom po všech stránkách lépe Golf GTI, ale i přes jeho nesporné kvality mě odrazuje jeho cena, která jej posouvá o (cenovou) kategorii výš. Když bych měl hledat auto schopné jezdit každý den, vozit v něm lidi i náklad, a potažmo ho měl platit z vlastní kapsy, jednoznačně sáhnu po Mazdě 3 MPS.

Filip Rakovan

Druhý pohled
Vidíte, jak rozdílné názory mohou mezi redaktory stejného webu být. Zatímco Filip by každý den jezdil raději Mazdou, já bych bez váhání vzal Golf. Je podle mě úplnější, dotaženější a řadí sám, když se s tím nechci obtěžovat. Pokud bych ale věděl, že aspoň párkrát za rok vyrazím na okruh, Mazda 3 MPS by byla jasná volba. I přes lacinější dojem z celého auta je s ní větší zábava.
Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMazda 3 MPS
Podmínky při testuvlhko, zima
0-100 km/h (s)6,75
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,61 na 3.st.
100-0 km/h (m)46,58
Čas na kolo (s)34,98
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2261
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)260 v 5500 ot./min
Točivý moment (Nm)380 v 3000 ot./min
0-100 km/h (s)6,1
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)9,6
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4505
Šířka (mm)1770
Výška (mm)1470
Rozvor náprav (mm)2640
Provozní hmotnost (kg)1381
Zavazadlový prostor (l)340
Ceny
Základní cena modelu378 900 Kč
Základní cena test. verze679 900 Kč
Cena testovaného vozu679 900 Kč
9.1.2012 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist