Mazda 3: diesel versus benzín

Tak co je pro řidiče lepší? Nová Mazdy 3 se základní šestnáctistovkou nebo silná dieselová motorizace?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na papíře to vypadá naprosto jasně. Výkon 150 koní dieselu proti 105 koním benzínového motoru. Točivý moment 360 Nm dieselu proti 145 Nm benzínu. Moc dobře ale víte, že tabulka technických údajů vám neprozradí to nejdůležitější – jak se s takovým autem jezdí každý den.

A protože se nám v redakci pár týdnů po sobě objevila nová Mazda 3 s dieselovým i benzínovým motorem, vzali jsme obě na stejné silnice, abychom zjistili, která z nich dává větší smysl.

Nejprve jsme v redakci měli dieselovou Mazdu 3 v provedení sedan. Pár týdnů po ní dorazil benzínový hatchback. Zatímco byl ale dieselový model vybaven prakticky maximálně, benzínová jednašestka měla jen to nejdůležitější. Nás ale stejně nejvíc zajímá, jak obě auta jezdí, proto se nezabývejme prkotinami, jako že jedno auto má a druhé nemá tempomat a podobně.

Co vás na Mazdě s dieselovým motorem překvapí nejvíce, je její lehkost. V porovnání s ostatními konkurenty nepůsobí její přední náprava tak přetíženě a auto pohotově mění směr. Bohužel se motor v nižších otáčkách projevuje líně a hlučně, což zrovna dojmu z auta nepřidá. Zvláště proto, že do Mazdy3 proniká více okolního hluku, než se na tuto kategorii sluší a patří. Mazdu3 s VW Golf prostě v tomto ohledu srovnat musíme.

Benzínová motorizace je na tom ale ještě lépe. Její ovladatelnost, čitelnost a přesnost je ještě o úroveň dál. Lehoučký motor vám dovoluje volit vyšší nájezdovou rychlost do zatáčky a s autem si můžete hrát plynem. Stačí rychle ubrat a vyvoláte mírnou přetáčivost, čehož se dá krásně využít k utažení oblouku. Nebojte, nic zákeřného se nestane. Mazda3 je velmi stabilní a velmi bezpečná.

Je nanejvýš samozřejmé, že diesel se bude nejlépe cítit na dálnici a otevřených silnicích, zatímco benzínovému motoru se líbí hlavně ve městě a na zatočených okreskách, kde může Mazda3 odhalit naplno svůj skutečný potenciál. A to jsem ani nezmiňoval řízení, které je u šestnáctistovky mnohem přirozenější, komunikativnější a tak trochu více bavorákovitější. Je to zvláštní, že Mazda6 s těžkým dieselem má lepší řízení než Mazda3 se stejným motorem.

Mazda3, a to platí pro oba modely, má nezvykle lacině působící interiér. Zvláště, pokud znáte vnitřek Golfu, Octavie nebo dokonce i Renaultu Mégane. Plasty jsou tvrdé a ačkoli je jejich slícování velmi dobré a dílenská kvalita vysoká, na dotek a pohled prostě nepůsobí hodnotně a kvalitně. A co ten příšerný dvojitý displej jak z roku 1975?

Pro oba modely shodně ale hovoří také dobrá pozice za volantem, který si můžete přitáhnout k tělu a dostatek odkládacích míst pro všechen bordýlek od žvýkaček a klíče přes telefon po PET láhev. Místa na zadních sedačkách je také akorát a kufr verze hatchback je více než dostatečný.

Je jasné, že pokud trávíte většinu času na dálnicích, bude se vám za volantem dieselové Mazdy3 líbit. Ve skutečnosti je to velmi příjemné auto na řízení s čitelným a hravým podvozkem, přesvědčivými brzdami, dobrým silným motorem a slušným řízením. Jenže když přesednete do benzínové motorizace, všechny klady se ještě zvýrazní. Řízení bude lepší, motor živější (i když o poznání slabší) a podvozek si nechá líbit daleko víc.

Otázka financí je také nasnadě. Šestnáctistovka vás přijde na 399 900 korun, se srovnatelnou výbavou na 479 900 korun. Za diesel ve výbavě TX Plus dáte 542 900 korun. Diesel přitom nějakou extra úsporností neoplývá, pohybovat se budete u 7 l/100 km. Benzínová Mazda3 spotřebuje dejme tomu 8,5 litru na 100 km, pokud se chcete pohybovat svižně. Ale umí jezdit i za 7 litrů. Diesel pak dokáže dosáhnout i spotřeby 5,5 litru, když se snažíte. Z tohoto pohledu by se vám měl diesel začít vyplácet po přibližně 110 000 km.

Rozhodněte se sami, která z motorizací vám vyhovuje nejvíc. Jestli ale trávíte většinu času ve městě a na okreskách, měli byste dát na první místo priorit benzínovou šestnáctistovku, která vás opravdu bude bavit. Ovšem pokud týdně absolvujete několik set kilometrů po dálnici, diesel by mohl být rozumnější volbou.

My ale dáváme náš hlas základní benzínové motorizaci, protože dokáže řidiče potěšit víc a nabízí lepší interakci s autem. Přesně takovou, na jakou jsme u Mazdy zvyklí. A nejen u ní.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)12,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Vrtání x zdvih (mm)78 x 83,6
Převodovkapětistupňová man
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)105 k při 6000 ot/min
Točivý moment (Nm)145 Nm v 4000 ot/min
Výkon/hmotnost (k/t)89
Nejvyšší rychlost (km/h)184
Spotřeba paliva (l/100 km)8,3 / 5,2 / 6,3
Objem nádrže (l)55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4460
Šířka (mm)1755
Výška (mm)1470
Rozvor náprav (mm)2640
Provozní hmotnost (kg)1180
Celková hmotnost (kg)1770
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)550
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)930
Zavazadlový prostor (l)340
Ceny
Základní cena modelu399 900
21.8.2009 11:40| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist