Mazda 3 (2003 – 2008)

Stejně jako Ford Focus i Mazda 3 sází na propracovanou zadní nápravu a z toho plynoucí vynikající jízdní vlastnosti. Navíc potěší i spolehlivostí.

Pětidveřový hatchback a sedan Mazda 3 japonská automobilka uvedla v roce 2003. Zpočátku vůz dostal tři zážehové šestnáctiventilové motory. Následující rok rozšířil nabídku turbodiesel 1.6 MZ-CD/80 kW vyvinutý koncernem PSA Peugeot Citroën a automobilkou Ford, pod jejíž křídla Mazda patří.

V roce 2005 se do vozu začal montovat i slabší přeplňovaný vznětový agregát 1.6 MZ-CD o výkonu 66 kW, který má stejný původ jako o rok dříve uvedená jednotka. Rok 2006 přinesl facelift a modernizaci. Benzinový dvoulitr dostal šestistupňovou převodovku a pod kapotu se nastěhoval nový turbodiesel 2.0 MZ-CD/105 kW.

Světlo světa spatřila také sportovněji laděná varianta MPS. Ta disponuje (i přes jasný turboefekt) vynikajícím přeplňovaným čtyřválcem 2.3 MZR DISI o výkonu 191 kW. Při vývoji vozu ale vzala za své základní poučka, že podvozek má být rychlejší než motor. Agregát zůstal jediným, co je na Mazdě 3 MPS sportovního. Podvozek motoru nestíhá a tak se z auta na klikatých okreskách stává spíše neřízená střela.

Automobil se vyráběl do roku 2008, kdy jej nahradil stejnojmenný nástupce. Sportovnější verze MPS byla uvedena v roce 2009.

Test Euro NCAP prodělal vůz v roce 2006. Za ochranu posádky při nárazu dostala Mazda 3 čtyři hvězdičky z pěti možných. Bezpečnost dětí přepravovaných v zádržných systémech byla hodnocena trojicí hvězd z maximálních pěti.

Za volantem

Interiér automobilu je příjemný a dostatečně prostorný. Potěší pohodlná sedadla i naladění podvozku běžných verzí. Zajistí dostatečný komfort a především výborné jízdní vlastnosti. Na rozdíl od varianty MPS se běžná provedení velice vydařila. Pochvalu zaslouží také přesné řazení a řízení.

Zatímco zážehová čtrnáctistovka bude vyhovovat jen klidnějším řidičům agregát 1.6 MZR/77 kW potěší snad každého. Jde o kultivovaný, svižný a dostatečně silný motor, pracující s příznivou spotřebou.

Druhou stranu mince představují turbodiesely 1.6 MZ-CD. Nezřídka je trápí opotřebené turbo, známé jsou potíže se vstřikovači a další závady. Jde o nejméně spolehlivé pohonné jednotky v nabídce. Zájemci o naftový motor by tedy měli sáhnout spíš po dvoulitru, který pracuje spolehlivěji.

Časté závady

Mnoho ojetých „trojek“ se potýká s opotřebenými ložisky kol, známé jsou problémy s pískáním brzd a rozhozenou geometrií přední nápravy. Zástupci autobazarů upozorňují na častější korozi výfuku a karoserie. Zde jsou nezřídka napadeny lemy zadních blatníků.

Vyskytují se potíže s elektrickým ovládáním oken, ale i vadné snímače airbagů. Vozidla s vyšším počtem ujetých kilometrů mají většinou vůle na zadní nápravě.

Motorizace

Zážehové motory: 1.4 MZR/58 kW, 1.6 MZR/77 kW, 2.0 MZR/110 kW, 2.3 MZR DISI/191 kW.
Vznětové motory: 1.6 MZ-CD/66 kW, 1.6 MZ-CD/80 kW, 2.0 MZ-Cd/105 kW.

KLADY
výborné jízdní vlastnosti běžných verzí
kvalitní materiály v interiéru
dobré dílenské zpracování
vysoká spolehlivost

ZÁPORY
chybí varianta kombi
podprůměrný model MPS
slabší antikorozní ochrana
vyšší ceny některých náhradních dílů

Milan Jirouš

16.4.2010 11:57| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist