Mazda 3 2.0 MZR i-stop 2012

Jadrný atmosférický dvoulitr je záležitost, která se v autech segmentu C už jen tak nevidí. Ale právě díky němu je tahle Mazda naprosto boží!

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.6

​RADOSTI
Z pohledu řidiče „Auto roku 2012″…

STAROSTI
…které ocení jen pár staromilců a jeden redaktor Autowebu.

Všimli jste si, jak jsou moderní auta nudná, bezpohlavní, přetechnizovaná, odtažitá, nezáživná a tupá? Nezdá se vám? Vlezte si do této stárnoucí Mazdy 3 a uvidíte, co znamená pojem „obyčejné auto pro nadšeného řidiče“. Termín „nadšený řidič“ je sice hodně zavádějící, ale držme se měřítek Autowebu a můžete si pod tím představit člověka, který auto vnímá jako živý organismus, pracuje s ním, má k němu respekt a snaží se pilovat vlastní schopnosti.

Pro takového člověka je pak směřování většiny automobilek jistým krokem špatnou cestou, ale třeba ne. Třeba takoví lidé vůbec neexistují a já jsem jediný, kdo v downsizingu spatřuje zlo, které ochudilo auta o poslední zbytek charakteru. A korunu tomu nasadily normy Euro 4 a hlavně Euro 5… Ne, neříkám, že motor 1.4 TSI v Golfu je špatný a že Golf je špatné auto. Vůbec ne! Volkswagen Golf pořád považuji za nejlepší auto segmentu C, které svými kvalitami překoná i několikrát dražší automobily. Ale Golf je robot – není to živý organismus. Ovšem tato konkrétní Mazda 3 ano.Už si ani nepamatuji, že bych s nějakým redakčním autem vyrazil na projížďku jen tak, nazdařbůh. To bylo ještě v dobách, kdy jsem v branži začínal a kdy stál benzín dvacku. Dneska už mě moderní auta k podobným projížďkám vůbec nemotivují a jezdím s nimi, jen když je potřeba. Zjistil jsem totiž, že když se chci bavit, musím si koupit auto vlastní. Kdyby ale obyčejná auta byla jako testovaná Mazda 3, bylo by všechno jinak…

Mám začít naprosto skvělým atmosférickým dvoulitrem? Nebo komunikativním řízením? Nebo perfektní pozicí za volantem? Nebo pocitem, že řídíte vy a ne úředník v Bruselu dálkovým ovladačem? V Mazdě si jako řidič připadáte na prvním místě a víte, že rozhodujete o všem, co bude následovat. Důležité také je, že jakákoli vaše akce vyvolá reakci. Dotkněte se plynu a auto vyrazí dopředu. Zatočte volantem a v dlaních cítíte, jak auto skutečně zatáčí. Vaše impulsy autu neprocházejí nějakým filtračním sítem, ve kterém se vyhodnocuje, jestli jsou správné nebo nejsou. Prostě je auto udělá a o jejich správnosti se musíte rozhodnout vy – protože jste řidič.

Proto mě jízda Mazdou 3 2.0i tak baví. Připomíná dobu, kdy se auta skutečně řídila a nedělala si všechno po svém. To je také možná důvod, proč nedosahuji udávané spotřeby 6,7 litru na 100 km, ale pohybuji se mezi devíti a deseti litry. Baví mě s motorem v Mazdě pracovat, udržovat ho mezi 4000 a 6500 ot./min. a vychutnávat si jeho ostrou reakci v tomto pásmu. Pod 2500 ot./min. je přeci jen trochu tupý a gumový, aby vyhověl normám Euro 5 a evropskému cyklu měření spotřeby, ale pak ožije. Stačí si totiž hrát s řadící pákou (můžete si vybrat ze šesti různých rychlostí) a tohle auto pojede jako vystřelené z praku. Může za to totiž i poměrně nízká hmotnost Mazdy – 1253 kg. Poměr výkonu ku hmotnosti tak vychází na velmi slibných 120 koní na tunu (víc než má dieselová Octavia RS).Po sešlápnutí plynu nečekáte půl sekundy, než vám začne foukat turbo a  motor nezdechne patnáct set otáček před červeným polem. Letí k 7000 ot./min. s takovým nadšením, že nechápete, proč se nesmí točit jako speciál 787B pro 24h Le Mans. Motor je opravdu silnou duší tohoto vozu, jako by ho někdo vyndal z Mazdy MX-5 a vrazil ho sem… Ehm, moment. Vždyť je to ten motor z Mazdy MX-5!

​Při tom velká jednotka nepůsobí těžce a přední náprava a řízení se chová, jako by vpředu byla dvanáctistovka. Reakce na pohyby volantu jsou přesné a v konečcích prstů přesně víte, co se s předními koly děje. Elektrohydraulický posilovač si zachoval docela dost citu a hlavně je převod řízení vyhovující – není ani moc rychlý, ani zbytečně pomalý. Zadní nezávisle zavěšená náprava autu zdatně asistuje a je cítit, jak pomáhá v dotáčení oblouku. Ačkoli je tohle samozřejmě předokolka, živostí se na silnici vyrovná třeba BMW řady 1. Samozřejmě se nedá mluvit o trakci a vyváženosti při výjezdu ze zatáčky, ale při rychlých změnách směru v sérii zatáček je Mazda 3 skutečně vynikající. V nájezdu do zatáčky má totiž Mazda velmi přísně neutrální charakteristiku a dokonce se ráda přetáčí, ale jen velmi jemně a progresivně, takže se dá s autem hrát. Rozhodně je zadek pracovitější a živější než v případě hatchbacku.

Ani jsem se ještě nezmínil, že vlastně vůbec nepotřebujete standardně dodávaný stabilizační systém, protože nikdy nepojedete tak rychle, aby vás auto začalo děsit. Informace o blížící se hraně přilnavosti se k vám dostanou včas a můžete tak ubrat nebo provést jemné korekce. To už také dnešní auta neumí a vy se o problému dozvíte až od blikající kontrolky stabilizace. A následně od toho stromu před vámi… Zpětná vazba v Mazdě je jak náhražka ESP – strach se dostaví dřív než limit přilnavosti. Ta bezprostřednost si ale trochu vybrala daň a to především tím, že Mazda není tak kultivovaná jako Focus nebo Golf. Podvozek je trochu hlučnější, ale není naštěstí zbytečně tvrdý nebo nepoddajný.Asi si říkáte, že dvoulitrový benzínový motor je dneska přežitek a zbytečnost, že má velkou spotřebu. Nemá. Má naprosto stejnou spotřebu jako každý benzínový motor o výkonu 150 koní v autě segmentu C. Je totiž jedno, jestli máte dvanáctistovku s dvěma turby nebo atmosférický dvoulitr. Když chcete 150 koní, musíte spálit adekvátní množství paliva, stejně jako musíte spálit adekvátní množství uhlí, abyste vyrobili dostatek elektřiny pro nabití jednoho elektromobilu. Jistě, v plynulé jízdě po rovné silnici dle normovaného evropského cyklu měření spotřeby bude na palubním počítači Mazdy svítit asi o litr, litr a půl víc než na palubním počítači třeba Golfu 1.4 TSI. Ovšem v reálném provozu budou mít spotřebu stejnou.Je trochu škoda, že skvělý motor 2.0i můžete mít jen s vyšší výbavou TX Plus nebo GTA (v případě hatchbacku). Za sedan zaplatíte podle ceníku 516 900 korun, ale Mazda nyní nabízí slevu 80 000 korun, což je zatraceně pádný argument. Zvláště, když je ve výbavě všechno podstatné – dvouzónová klimatizace, výtečné vyhřívané sedačky, ovládání rádia na volantu, tempomat, parkovací senzory, palubní počítač… Za 436 900 korun tak můžete mít opravdu skvělé auto a jestli se vám nelíbí sedan, hatchback stojí stejně. Mám ale dojem, že jízdní vlastnosti sedanu jsou takové více… no, jak to říci… zajímavější.

Verdikt
Tím, že je to charakterní, ale zároveň obyčejné praktické auto, připomíná Mazda 3 2.0 MZR staré bavoráky. Vybavuje se mi například řada 3 E46 nebo moje stará jednička, nad jejímž prodejem jsem si tu nedávno zoufal. Je to mechanicky působící a řidičské auto ze staré školy a já jsem strašně rád, že ho Mazda vyrábí a prodává. Apeluji tímto na automobilku, aby ho co nejdéle udržela ve svém výrobním programu, aby si lidé mohli stále připomínat, jak skvělá auta na přelomu tisíciletí byla a jak dokázala řidiče bavit. Jestli tedy hledáte obyčejné auto, které opravdu myslí na řidiče, právě jste ho našli.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1999
Vrtání x zdvih (mm)87,5 x 83,1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvíceprvkové zavěšení
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 300 mm
Brzdy vzadukotoučové, 280 mm
Pneumatiky vpředu205/55 R16
Pneumatiky vzadu205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)111 / 151 v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)191 v 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)120,5
0-100 km/h (s)10,4
Nejvyšší rychlost (km/h)212
Spotřeba paliva (l/100 km)9,1 / 5,3 / 6,7
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4580
Šířka (mm)1755
Výška (mm)1470
Rozvor náprav (mm)2640
Provozní hmotnost (kg)1253
Celková hmotnost (kg)1820
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)550
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1000
Zavazadlový prostor (l)430
Ceny
Základní cena modelu328 900 Kč (1.6i CE)
Základní cena test. verze436 900 Kč (2.0i TX Plus)
13.2.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist