Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 75 k (2015)

Jak jezdí nejzákladnější verze nové Mazdy 2? Lépe, než možná čekáte. Vyplatí se ale?
  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.2

Radosti

Řidičská atraktvita; dospělé chování; překvapivý výkon a charakter motoru

Starosti

Malá svoboda při sestavě příplatkové výbavy; boj proti konkurenci s „cenou od“


Od prvního nasednutí za volant nové Mazdy 2 na mezinárodní prezentaci jsme se nemohli ubránit nadšení. Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínovou verzi se 115 koňmi spolu s prostřední, která nabízí 90 hřebců pod kapotou, a vesměs jsme neměli oběma vozům co vytknout.

Snad jen nepříliš příznivou cenovou politiku, kdy silnější motory dostanete jen ve vyšších výbavách. Proto tu dnes máme nejslabší 75koňovou variantu, abychom zjistili, jak si po všech stránkách stojí ona. A abychom dokázali, že ve výsledku vlastně není vůbec tak drahá, jak se traduje.

Interiér

Při pohledu dovnitř vás čeká stejně odvážný design jako zvenku, zároveň však interiér nepůsobí kýčovitě. Finální posouzení nechám na každém z vás, výtku bych měl možná jen k velkému množství materiálů a textur na místech, kde by to šlo lépe sjednotit, naopak velmi mi vyhovuje jednoduchost a ergonomie ovládání. Třeba rádio umístěné na malém panelu, kde ve vyšších výbavách najdete displej multimédií, je detail, který se mi obzvláště líbí a dává mi pocit, že se ani na nejnižších úrovních nešidilo.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Velikostně Mazda 2 také obstojí, ačkoliv není největší. Vpředu se pohodlně usadí i dlouháni, vzadu pak v pohodě převezete dva cestující průměrného vzrůstu a kufr o objemu 280 litrů postačí na běžné denní potřeby. Nakonce Mazda 2 není ryze rodinným autem, ale spíš městským poskakovadlem a spíš druhým autem do rodiny.

Pohon

Při pohledu do tabulky technických údajů se možná zarazíte, kde že se při mrzkých padesáti koních na litr objemu zasekl pokrok, ale hned vzápětí Mazdě poděkujete za to, že se ani v případě svého nejmenšího a nejslabšího modelu nenechala zlákat downsizingem. Oproti vykleštěným litrovým tříválcům se totiž 1.5 Skyactiv může pochlubit dospělým chodem čtyřválce, a přestože není nejkultivovanější, jeho živý charakter si oblíbíte.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Výkonově to není žádná sláva, nebudu vám nic nalhávat, a to zejména kvůli nekonečně dlouhým kvaltům. Každé předjetí si dvakrát rozmyslíte a udržet tempo vyžaduje časté zapojení levé nohy a pravé ruky, což vzhledem k vynikajícímu řazení není vůbec na škodu, na druhou stranu sto třicítku na dálnici udržíte snadno. Patnáctistovka totiž v sobě skrývá jistou vnitřní energii tam, kde tříválce už dávno působí, že se rozpadnou na prvočinitele. Objem zkrátka ničím nenahradíš.

Spotřeba

Vytknout nelze motoru ani spotřebu paliva. Ostatně tím jsou jednotky Skyactiv vyhlášené. Oficiální údaje hovoří o hodnotách 6,1/3,9/4,7 l na 100 km (město/mimo město/kombinace), což nejsou od reality příliš vzdálená čísla. Po městě jsem zvládl jezdit za šest a půl litru, na což můžete namítnou, že lecjaký tříválec bude o kapku úspornější, mimo město se však karta obrací ve prospěch většího motoru.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Při zátěži totiž nemusí zbytečně přetahovat své síly, přestože Mazda 2 s hmotností jen lehce přes tunu rozhodně nění nijak těžká. Volným tempem mimo město není problém atakovat hranici pěti litrů, po dálnici rychlostí 130 km/h se pak v průměru dostanete na podobnou hodnotu jako ve městě.

Ovladatelnost

Dnes už vůbec neplatí, že by malá auta oproti svým větším sourozencům jezdila nějak špatně. A právě tady to má Mazda 2 paradoxně nejtěžší, protože takový Ford Fiesta nebo i nová Škoda Fabia patří k velmi talentovaným vozům. Jenže Mazdě 2 bylo dáno zhůry přece jen o trošku víc. Nebudu se tajit tím, že mě řízení Dvojky ze všech malých aut baví nejvíc.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pozice za volantem, mechanicky čisté sladění všech ovládacích prvků a hravý podovzek jsou přesně ty kvality, které posouvají řízení Mazdy 2 na vrchol jízdních požitků. Pokud vás nic z toho nezajímá a chcete jen pohodlné, neotravné a dospělé auto, najdete v něm stejné zalíbení. Tohle auto se bude řídit stejně dobře nadšenému řidiči i blondýnce v podpatkách.

Verdikt

Takže jedinou skutečnou kaňkou na nové Mazdě 2 je její pořizovací cena? Ne tak docela. Zatímco nejbližší konkurence většinou nabídne jen úplná holátka, u Mazdy za 274 900,- korun dostanete důstojné auto, a přitom nejste nuceni platit za úplné zbytečnosti. Posuďte sami: šest airbagů, elektrická zrcátka a všechna okna, dálkové centrální zamykání, startování tlačítkem, hill-holder, multifunkční volant, rádio s USB a AUX, ISOFIX nebo stop/start. Abyste dostali to samé ve Škodě Fabia 1.0 MPI 75 k, museli byste si připlatit za vyšší výbavu Ambition v ceně 266 900,- korun a dále připácet 5000,- korun za zadní elektrická okna, 4500,- korun za startování tlačítkem nebo 2000,- korun za hill-holder a jsme plus mínus nastejno.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pravda, dostanete něco navíc, třeba vyhřívaná zrcátka, omezovač rychlosti či přední mlhovky. Velkou nevýhodou Mazdy je ovšem skutečnost, že si doplňky musíte kupovat v celých výbavových stupních, zatímco třeba u Škodovky můžete utrácet i jednotlivě něbo ve výhodných paketech. Manuální klimatizace nyní stojí do Fabie jen 5000,- korun (běžně 20 000,- korun), do Dvojky ji získáte za 38 000,- korun ve vyšší výbavě Emotion. Vyhřívané sedačky jsou do mladoboleslavského vozu taktéž za hezkých 5000,- korun, kdežto u Japonců musíte hledat až u silnějšího motoru a výbavy Hazumi za téměř čtyři sta tisíc.

Takže ano, některé věci jsou poněkud dražší, ale pokud nechete vyloženě na kost ohlodané auto a za nějakou výbavu stejně utrácet budete, najedou začíná být Mazda 2 opět ve hře. Totálně ořezané a levné auto u Mazdy prostě nepořídíte, což je ostatně také politika automobilky, ale kdo by chtěl v dnešní době v takovém autě jezdit? Zbylé drobné pak berte jako příplatek za radost z řízení…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1496
Kompresní poměr12.0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)74,5 x 85,8
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu185/65 R15
Pneumatiky vzadu185/65 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)55 / 75 v 6000
Točivý moment (Nm)135 v 3800
0-100 km/h (s)12,1
Nejvyšší rychlost (km/h)171
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1 / 3,9 / 4,7
Objem nádrže (l)44
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4060
Šířka (mm)1695
Výška (mm)1495
Rozvor náprav (mm)2570
Provozní hmotnost (kg)1045
Celková hmotnost (kg)1500
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)515
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)900
Zavazadlový prostor (l)280 / 887
Ceny
Základní cena modelu274 900,- Kč (Skyactiv-G 75 k G75)
Základní cena test. verze274 900,- Kč (Skyactiv-G 75 k G75)
22.7.2015 4:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist