Mazda 2 1.3 MZR TE 3 dv.

Jaká je Mazda 2 s jedním párem dveří? Vyplatí se ušetřit 15 000 korun?

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Řekněme si to na rovinu. Mazda 2 je v současnosti asi nejlepší auto ve své kategorii. Najdou se možná rivalové, kteří dělají nějakou činnost o trochu lépe, ale nikdo není tak sofistikovaný, aby byl v celku lepším autem než malá Mazda 2.

Jak vypadá?

Hodnocení designu je velmi individuální, ale Mazdě 2 se nedá upřít jistý šarm a zajímavý vzhled. I když najdu tu a tam nějaký menší nedostatek, celkově je to z mého pohledu velmi pěkné auto. Interiér také není k zahození: zpracováním a zejména kvalitou materiálů nedosahuje na ty nejlepší ve třídě, nicméně je velmi přehledně uspořádaný, logický a jednoduchý. Nemusíte nic hledat a vymýšlet, je tu jen nezbytné množství knoflíků a ovladačů a celkově vás nic nerozptyluje.

Mazda 2 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 2 fotogalerie

Jak se s ní jezdí?

Mazda 2 těží z jedné velmi, ale opravdu velmi důležité vlastnosti – tou je nízká hmotnost. V době neustálého zlepšování základní výbavy malých aut a  rostoucích požadavků na jejich bezpečnost i komfort je až s podivem, jak se inženýrům Mazdy podařilo udržet hmotnost na tak malém čísle. Vždyť tato Mazda váží v dané specifikaci pouze 950 kg, tedy o nějakých 100 až 150 kg méně než její soupeři. Mezi nejobéznější konkurenty se řadí Peugeot 207Renault Clio.

Mazda 2 proto nepotřebuje žádnou přeplňovanou šestnáctistovku, aby nedělala svému majiteli ostudu. Testovaný model byl vybaven silnější verzí atmosférické třináctistovky, která dává možná pro někoho nijak slavných 86 koní, jenže na tak lehké auto to bohatě stačí. Výsledný poměr výkonu a váhy je mnohem lepší než u přímé konkurence.

Při jízdě Mazda 2 nabízí přesně to, co od malého auta chcete: odpovídající komfort, přiměřený prostor, solidní ovladatelnost a jistou porci zábavy za volantem. Zejména toho posledního vám malá Mazda dá více než většina dražších a silnějších aut.

Už dlouho jsem se v malém autě na okreskách tak náramně nepobavil. Naposledy to bylo někdy před rokem a půl v novém Mini Cooperu a musím říci, že zábavností si Mazda 2 může s Mini Cooperem notovat stejnou veselou písničku. Má úžasně přesné a rychlé reakce na vaše povely, volant posílá do dlaní důležité informace o nastupující nedotáčivosti nebo i mírné přetáčivosti, kterou lze velmi snadno vyvolat prudkým ubráním plynu v zatáčce. A při tom se nestane nic zákeřného nebo nebezpečného. A vůbec, řízení poskytuje na elektrický posilovač ohromné množství citu a zpětné vazby. To se v dané kategorii jen tak nevidí. Auto lze velmi přesně nasměrovat k apexu, během projíždění zatáčky pak můžete krásně Mazdě pomáhat plynem a upravovat tak její stopu. Kličkování mezi výmoly nebo proplétání městským provozem je tak snadné, jako byste seděli na skútru. Mazda 2 je neuvěřitelně hravé auto.

Motor a převodovka jen podtrhují nadšení a zábavný charakter vozu. Třináctistovka se velmi ráda točí a dobře poskládaná převodovka perfektně sekunduje. Řazení jde mírně ztuha, takže máte přehled o tom, jestli rychlost dobře zapadla, žádná houbovitost se tady nekoná. Páka je umístěna výše na středové konzole, takže ruka k ní nemá od volantu dlouhou cestu.
A když už jsme u motoru a řazení, používání meziplynu je v tomto autě možná zbytečné, nicméně ho lze velmi snadno aplikovat i díky perfektně rozmístěným pedálům a solidní reakci motoru na plyn ve vyšších otáčkách. Brzy jsou rovněž přesvědčivé: ani s bubny na zadní nápravě nemá brzdová soustava s lehoučkým autem žádné potíže.

A jak se s ní žije?

I když dovolím sám sebe považovat za automobilového nadšence, tak život s touto konkrétní Mazdou 2 si dovedu velmi dobře představit. Nedělá nic, co by bylo člověku proti srsti nebo co by ho přimělo uvažovat o tom, že někdo udělal něco špatně. Uvnitř auta je dostatek prostoru pro čtveřici cestujících a kufr pojme i velký nákup, takže mladým párům bez dětí bude postačovat více než dost a absenci zadních dveří nepocítí jako handicap.

Ve výbavě je všechno důležité, tedy elektrická přední okénka s chytrým pootevřením větračky, účinná klimatizace, rádio s CD a výstupem pro externí přehrávač a několik praktických odkládacích prostor.

Spotřebu udržíte bezpečně pod sedmi litry na 100 km a ani při dovádění na oblíbené okresce byste neměli výrazně překročit osmilitrovou hranici. Udávané zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,9 sekundy se zdá být spíš podhodnocené, protože Mazda působí mnohem rychlejším dojmem. Vždyť i v delších dálničních stoupáních hravě udržuje 170 km/h.

Mazda 2 je auto, na jaké jsme čekali opravdu dlouho. Přesně takhle má vypadat malý automobil, přesně takhle si představujeme zábavu za volantem u auta v cenové kategorii okolo 300 000 korun. Jestli v současnosti chcete kupovat auto téhle velikosti a ceny, nemáte jinou možnost.

A co je na téhle Mazdě nejhorší? To, že jí musím zítra ráno vrátit. Naposledy se mi takhle nechtělo jen z Fordu Focus ST a Lexusu IS-F. A to je pro Mazdu 2 docela pochvala, nemyslíte?

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMazda 2 1.3 TE
0-100 km/h (s)12,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1349
Vrtání x zdvih (mm)74 x 78,4
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)63 / 86 při 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)122 při 3500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)91
Nejvyšší rychlost (km/h)172
Spotřeba paliva (l/100 km)6,9/4,6/5,4
Objem nádrže (l)42,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3885
Šířka (mm)1695
Výška (mm)1475
Rozvor náprav (mm)2490
Provozní hmotnost (kg)950
Celková hmotnost (kg)1455
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)500
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)900
Zavazadlový prostor (l)250
Ceny
Základní cena modelu324 900
Cena testovaného vozu336 200
11.8.2008 5:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist