Materiály pro váš automobil

Stále více výrobců automobilů se snaží hledat nové cesty, které povedou nejen ke zvýšení kvality a efektivity vozů, ale budou také příznivé k životnímu prostředí. I proto při vývoji nových vozů spolupracují s předními chemickými společnostmi.

Vůbec největší množství materiálů automobilovému průmyslu dodává společnost BASF. Prvenství si drží nejen v termoplastech, ale novou výzvou pro ni jsou také laky – například pro designové karoserie nového BMW i3.

Pro i3, první model BMW Group s čistě elektrickým pohonem, jehož výroba byla spuštěna v listopadu 2013, dodává BASF podkladové laky ve čtyřech barevných odstínech. A právě tyto laky přispívají k jedinečnému designu i3, který je obzvláště čistý, zeštíhlený a současně také velmi dynamický.

Vůz se skládá z karoserie z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), která je osazena lakovanými plastovými doplňky. Tato koncepce znamená pro laky nanášené na doplňkové díly a související postupy nanášení laku novou výzvu, v níž společnost BASF využila své bohaté mnohaleté zkušenosti získané právě v této oblasti. Frank Naber, BASF manažer pro správu portfolia klientů se zodpovědností za BMW v Evropě, vysvětluje: „Naše laboratorní týmy spojily své síly s BMW Group při vývoji ochranného laku pro speciální konstrukci modelu i3. Operujeme proto v Lipsku, kde přímo na místě poskytujeme denně technické služby.”

Dalším specifickým charakteristickým rysem i3, který zahrnuje též povrchovou úpravu, je například přihrádka u spolujezdce vyrobená z CFRP. Ve vozech BMW byly také poprvé použity i nové plastové opěrky z materiálů vyvinutých BASF. Ty přispívají k vyšší bezpečnosti a díky vysouvací pružině, která při nárazu vysune přední polovinu opěrky dopředu, chrání krční páteř v případě zpětného nárazu.

Právě plasty v automobilech pomalu ale jistě nahrazují kovové součásti. Již dnes představují plasty v automobilech 12-15 % jejich váhy a podle prognóz toto číslo ještě poroste. V budoucnosti se tak možná dočkáme chvíle, kdy bude kov tvořit pouze základní konstrukce vozů. Největší množství termoplastů pro automobilový průmysl navíc dodává právě společnost BASF.

Výhody plastů jsou totiž zcela nepopiratelné. Mají menší hmotnost (zatímco váha m3 oceli činí zhruba 7 850 kg, plasty dosahují hmotnosti zhruba mezi 1 000 – 2 000 kg), představují vyšší komfort a bezpečnost a jejich výroba je příznivější k životnímu prostředí, jelikož všechny termoplasty jsou recyklovatelné. Úspora 100 kg na váze automobilu totiž znamená snížení spotřeby paliva o 0,4 litru na 100 km. Díky hmotnostní úspoře tak může být automobil vybaven dalšími konstrukčními prvky, které byly ještě před několika lety téměř nemyslitelné.

22.9.2014 11:29

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist